Dispar vaporașele din Constanța?! Casarea, aproape iminentă! Ultimul cuvânt îl are Primăria (MOTIVARE)
Dispar vaporașele din Constanța?! Casarea, aproape iminentă! Ultimul cuvânt îl are Primăria (MOTIVARE)
11 Jan, 2024 17:00
ZIUA de Constanta
1634
Marime text
- HCL Constanța 117/2022, prin care s-a decis casarea vedetelor maritime aflate la intrările în oraș, rămâne în picioare.
- În motivarea deciziei nefavorabile Asociației Comandanților de Navă, Curtea de Apel a arătat, printre altele, că „încetarea uzului unor nave expuse nu este de natură să afecteze situația“ comandanților de navă, așa încât nu se justifică demersul juridic al asociației pentru salvarea vaporașelor.
- Decizia Curții de Apel nu mai poate fi atacată, așa încât acum soarta vaporașelor va fi decisă exclusiv de autoritatea publică locală.
În motivarea deciziei nefavorabile comandanților, Curtea de Apel a arătat, printre altele, că „încetarea uzului unor nave expuse nu este de natură să afecteze situația“ comandanților de navă, așa încât nu se justifică demersul juridic al asociației pentru salvarea vaporașelor.
În această situație, HCL Constanța 117/2022, prin care s-a decis casarea vedetelor maritime aflate la intrările în oraș, rămâne în picioare.
Așa cum arătam în edițiile anterioare, prin hotărârea respectivă s-a aprobat trecerea din domeniul public în domeniul privat al municipiului Constanța a bunurilor mobile – mijloace fixe de tip elemente navale – vedete maritime.
Prin aceeași HCL s-a decis că scoaterea din funcțiune, casarea și valorificarea mijloacelor fixe, proprietatea municipiului Constanța, se va face conform prevederilor legale în vigoare.
Totodată, „se aprobă încetarea uzului / interesului public având în vedere faptul că bunurile mobile descrise în anexă sunt în stare avansată de degradare, de peste 50%, fiind necesară casarea acestora, lucrările de remediere implicând costuri foarte mari“.
Dosarul vizând anularea acestei hotărâri a Consiliului Local Constanța are indicativul 6729/118/2022 și a fost deschis de Asociația Comandanților de Navă din România.
Inițial, cazul a fost analizat de Tribunalul Constanța, care a respins însă acțiunea pentru anularea HCL și, implicit, salvarea vaporașelor, instanța apreciind că Asociația Comandanților de Navă nu ar fi avut calitatea procesuală cerută de lege pentru a deschide un astfel de proces.
În cererea adresată instanței, reprezentanții Asociației Comandanților de Navă din România precizaseră, printre altele, că „navele sunt într-o stare foarte bună, acest lucru fiind vizibil cu ochiul liber. Nu sunt degradate, nu sunt dezintegrate, ci se prezintă foarte bine, cel puţin vizibil“.
De asemenea, reprezentanții Asociației au precizat prin acțiune că „navele expuse fac cinste oraşului, cu atât mai mult cu cât este un oraș turistic și oraș port la Marea Neagră“.
Comandanții de navă au mai spus că „decizia de înlăturare a acestor nave maritime militare contravine interesului de conservare a identităţii comunităţii locale, mai ales pentru cei circa 20.000 de navigatori locuitori ai oraşului Constanţa, care oricum sunt deficitari în reprezentativitate de imagine prin penuria de monumente/obective culturale sau turistice dedicate acestei bresle“.
Totuși, și Curtea de Apel, la fel ca Tribunalul, a apreciat că Asociația Comandanților nu are calitatea procesuală cerută de lege pentru a deschide procesul, astfel că a respins recursul comandanților.
În motivarea Deciziei 682/2023, Curtea de Apel a arătat că „scopul Asociaţiei este acela de a îmbunătăţi situaţia comandanţilor români şi integrarea lor socială şi profesională în ţară şi în străinătate“.
Judecătorii au explicat că „prin hotărârea de consiliu local atacată, prin care se aprobă trecerea unor bunuri din domeniul public în privat și încetarea uzului/interesului public în ceea ce privește mijloacele fixe de tip elemente navale, nu se aduce atingere situației comandanţilor români și nu este afectată integrarea lor socială şi profesională în ţară şi în străinătate, astfel că este corectă soluția instanței de admitere a excepției lipsei calității procesuale active a reclamantei pentru argumentele expuse de judecătorul fondului pe care instanța de control judiciar și le însușește“.
Potrivit Curții de Apel, „recurenta (nr., Asociația Comandanților de Navă) a arătat că legea nu prevede ca asociația trebuie să aibă prevăzut în statut scopul protejării navelor expuse în diverse locuri, ci ca această vătămare să decurgă logic din încălcarea dreptului subiectiv sau a interesului legitim privat, dar raportat la situația de fapt expusă reclamanta nu a justificat interesul privat urmărit, din moment ce scopul asociației este îmbunătățirea situației comandanților de navă și integrarea lor socială și profesională în țară și străinătate, iar încetarea uzului unor nave expuse nu este de natură să afecteze situația acestora“.
„Pentru toate aceste motive, reținând că prima instanță a făcut o justă interpretare și aplicare a dispozițiilor legale incidente în speță, criticile recurentei fiind neîntemeiate, Curtea va respinge recursul ca nefondat“, au concluzionat judecătorii de la Curtea de Apel.
Decizia Curții de Apel nu mai poate fi atacată, așa încât acum soarta vaporașelor va fi decisă exclusiv de autoritatea publică locală.
Sursa documentare: Portalul Național al Jurisprudenței www.rejust.ro, Portalul Instanțelor de Judecată
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și
Municipiul Constanța prin Primar, proces cu BRD pentru terenul de pe strada Arhiepiscopiei, din Zona Peninsulară
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii