Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
00:19 19 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

UPDATE-Precizări Marica DNA a declanșat urmărirea penală față de angajați din CJ Constanța. Mirela Matichescu dar și fostul internațional Ciprian Marica, în vizorul procurorilor pentru o finanțare din 2018 (DOCUMENT)

ro

30 Aug, 2024 15:18 3237 Marime text
  • Procurorii au început urmărirea penală și față de mai mulți foști sau actuali angajați ai Consiliului Județean Constanța în acest dosar. Este vorba despre Matichescu Mirela – Florența,fost administrator public al județului Constanța, funcționarii Popa Șerbu Oana, Dumitrașcu Aureliu – Decebal, Boieru Crina – Elena, Costencu Irina – Elena, Spineanu – Georgescu Luciana, Ruse Vadim Corneliu, Chesnoiu Paul, Cîrjă Lucian – Sorin, alături de Marica Ciprian – Andrei, Stoian Florin și Manea Vlad – George, la vremea respectivă reprezentanții Asociației Clubului Sportiv Farul Constanța
  • Printr-o adresă din 21 august 2024, DNA Constanța a cerut Consiliului Județean Constanța, ca până la data de 2 septembrie a.c. să transmită dacă în temeiul art. 20 C.p.p., se va constitui parte civilă în prezenta cauza și cu ce sumă
  • Deși au primit această adresă de câteva zile, Consiliul Județean Constanța nu supus solicitarea DNA atenției consilierilor județeni care au avut ședință pe 29 august a.c.
  • „Decizia referitoare la constituirea Consiliului Județean ca parte civilă în proces va fi luată de consilierii județeni în cadrul unei ședințe viitoare”, ne-a transmis purtătorul de cuvânt al CJ, Marian Cioacă
  • Mirela – Florența Matichescu,fost administrator public al județului Constanța, vicepreședinte PSD Constanța nu a dorit să comenteze acuzațiile aduse, însă avea cunoștință despre dosar
  • În schimb, Ciprian – Andrei Marica nu era la curent cu urmărirea penală și ne-a menționat că este prima dată când aduce de așa ceva
     

Curtea de Conturi a României - Camera de Conturi Constanţa a efectuat în vara anului 2019 un audit financiar asupra contului anual de execuţie bugetară al unităţii administrativ-teritoriale a judeţului Constanţa pentru anul 2018.  

Urmare a auditului, Curtea de Conturi a României a emis decizia nr.25/21.09.2019 pe care Consiliul Judeţean Constanţa trebuie s-o ducă la îndeplinire.

Inspectorii Curţii de Conturi au constatat două tipuri de abateri - care au determinat şi care nu au determinat cauza unor prejudicii.
În privinţa abaterilor care au determinat prejudicii, au fost constatate abateri cu privire la modul de efectuare a finanţării nerambursabile pe programul sport  - persoane fizice care practică tenisul de câmp în cadrul programului „Sportul pentru toţi”.  

Astfel, în perioada 2016-2018, entitatea a acordat nelegal finanţări nerambursabile în sumă totală de 383.500,32 Iei, care au creat impact în bugetul judeţului, după cum urmează: în anul 2016 au fost efectuate plăţi nelegale în sumă totală de 58.968,39 lei; în anul 2017 au fost efectuate plăţi nelegale în sumă totală de 148.936,33 lei, iar în anul 2018 au fost efectuate plăţi nelegale în sumă totală de 175.595,60 lei.  

Tot atunci au fost constatate abateri cu privire la acordarea de la bugetul judeţului a unei finanţări nerambursabile pentru Asociaţia Sportivă Clubul Sportiv Farul Constanţa.

În ceea ce priveşte acordarea finanţării nerambursabile către o structură sportivă de drept privat, au fost constatate elemente care conduc la concluzia că au fost acordate finanţări nerambursabile pentru activităţi nejustificate conform legii de către reprezentanţii ASCS Farul Constanţa, controlată de fostul internaţional Ciprian Marica, şi care au contribuit la prejudicierea bugetului judeţului.


Din cauza exercitării defectuoase a controlului intern managerial, au rezultat abateri atât de la procedura de calificare a unui proiect finanţat din fonduri nerambursabile pe ramura sport, cât şi în ceea ce priveşte aplicarea prevederilor legale referitoare la justificarea şi decontarea cheltuielilor efectuate din fonduri publice. Astfel, din suma totală de 835.757,26 lei, acordată de la bugetul judeţului pentru ASCS Farul Constanţa, suma de 247.985 lei a fost decontată nelegal, pentru achitarea de către Asociaţie a cheltuielilor aferente unor activităţi pentru care nu au fost prezentate documente justificative care să certifice realitatea desfăşurării acestora în cadrul proiectului pentru care s-a obţinut finanţarea nerambursabilă.  
În secţiunea „Documente” puteţi consulta raportul de audit financiar întocmit la Unitatea Administrativ-Teritorială Judeţul Constanţa emis de Curtea de Conturi a României - Camera de Conturi Constanţa în 2019.
 
În 2020 Asociația Sportivă „Club Sportiv Farul” Constanța, chemată în instanță de către Consiliul Județean Constanță

 
Consiliului Județean Constanța cheama în instanță Asociația Sportivă „Club Sportiv Farul” Constanța Asociația care avea să-i înapoieze aproape 250.000 lei, așa cum a rezultat din raportul de audit al Camerei de Conturi Constanța, care a arătat că sumele respective au fost decontate nelegal Asociația Sportivă „Club Sportiv Farul” Constanța care avea la acel moment sediul social la Caelia Residence.

Președintele asociației era Bratu Ion, vicepreședinte - Florin Stoian, iar membru, Nicolae Suditu.


Este vorba despre dosarul civil cu nr. 7548/118/2020, prin care Județul Constanța, reprezentat prin Președintele Consiliului Județean Constanța a chemat în judecată Asociația Sportivă „Club Sportiv Farul” Constanța și a solicitat instanței obligarea pârâtei la plata către reclamant a sumelor de 247.958 lei – debit principal și 13.360,60 lei ca dobândă legală penalizatoare, calculate până la data de 30 septembrie 2020.

„Împreună pentru fotbal”

Conform Legii nr. 350/2005 privind regimul finanțărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activități nonprofit de interes general, între Consiliul Județean Constanța și Asociația Sportivă „Club Sportiv Farul” Constanța s-a încheiat Contractul de finanțare nerambursabilă pentru activitatea sportivă nr. 21124/09.08.2018, având ca obiect „finanțarea proiectului, respectiv a acțiunilor/activităților din cadrul proiectului/programului sportiv „Împreună pentru fotbal”.

Banii decontați nelegal?

După executarea Contractului de finanțare nerambursabilă, în anul 2019 s-a constatat faptul că o parte din suma totală reprezentând finanțarea nerambursabilă a fost decontată nelegal, respectiv suma de 247.985 lei, ca urmare a neexecutării fără justificare a obliagațiilor contractuale de către pârâta Asociația Sportivă „Club Sportiv Farul”.

Prin decizia nr. 25/2019 a Camerei de Conturi Constanța s-a dispus în sarcina ordonatorului principal de credite măsura recuperării prejudiciului, la care se adaugă dobânzile și majorările de întârziere, prejudiciu rezultat din derularea Contractului de finanțare nerambursabilă nr. 21124/09.08.2018.

Asociația Sportivă „Club Sportiv Farul” Constanța a fost înființată în anul 2018, care a coincis cu anul finanțării.

Ce au decis instanțele în procesele dintre Consiliul Județean și Asociația Sportivă „Club Sportiv Farul” Constanța

Prin sentința 824/25.06.2021, magistrații de la Tribunalul Constanța au admis cererea de chemare în judecată , formulată de reclamantul JUDEŢUL CONSTANŢA , reprezentat prin președintele CJC împotriva Asociației Sportivă „Club Sportiv Farul” Constanța și au obligat Asociaţia pârâtă la plata următoarelor sume, în favoarea reclamantului : „247.985 lei – contravaloarea finanţării primite nejustificat , în baza Contractului de finanţare nerambursabilă pentru activitatea sportivă nr. 21124/9.08.2018 ; 13.350,60 lei – dobândă legală penalizatoare , aferentă debitului de 247.985 lei , calculată pentru perioada cuprinsă între 1 octombrie 2020 şi data plăţii efective a obligaţiei principală”.

Decizia nu a fost definitivă și a fost atacată la Curtea de Apel Constanţa de către Asociația Sportivă „Club Sportiv Farul” Constanța.

La termenul din 16 decembrie 2021, magistrații Curții de Apel au decis următoarele prin decizia civilă nr.544: „ Admite apelul. Schimbă, în tot, sentinţa apelată, în sensul că: Respinge ca nefondată acţiunea. Cu recurs în 30 de zile de la comunicare. Cererea de recurs se va depune la Curtea de Apel Constanţa”.

Potrivit www.rejust.ro, în luarea deciziei, magistrații de la Curte au reținut faptul că „Asociația s-a încadrat în bugetul de venituri și cheltuieli aferente Proiectului „Împreună pentru fotbal”, respectând prevederile pct. 17 din Anexa nr. 2 la HCJC nr. 186/30.05.2018.

În ceea ce privește exactitatea și realitatea datelor înregistrate în evidențele financiar-contabile prevăzute de lege și în actele de constituire, Inspecția fiscală a verificat întreaga derulare a contractelor de închiriere, respectiv 77 de facturi emise pentru deplasări efectuate în perioada 25.08.2018 – 05.12.2018, constatându-se că majoritatea facturilor emise au fost însoțite de comenzi, foi de parcurs și procese-verbale de recepție servicii de transport. (…)

Pentru cheltuielile neeligibile în sumă totală de 10257,10 lei s-au calculat și majorări de întârziere în valoare totală de 2051,42 lei, aceste sume imputate pârâtei fiind achitate de aceasta cu OP nr. 1 și nr. 2 din 04.09.2020 (fila 79 dosar apel).”.
 
În ceea ce privește celelalte facturi indicate de reclamantă în cererea de chemare în judecată, Curtea reține că dubiul cu privire la realitatea serviciilor prestate este înlăturat de concluziile inspecției fiscale, menționate anterior, care a verificat inclusiv încrucișat documentele justificative.
Prin urmare, instanța de apel reține că nu s-a dovedit îndeplinirea condițiilor răspunderii contractuale a apelantei pârâte, forța obligatorie a contractului nefiind înfrântă.

În consecință, pentru considerentele de fapt și de drept expuse mai sus, în temeiul disp. art.480 alin.2 C.pr.civ. apelul va fi admis, iar sentința civilă apelată va fi schimbată în tot, în sensul respingerii ca nefondată a acțiunii.
 
DNA Constanța intrumentează un dosar penal vivazi de contractul de finanțare din 2018
 
DNA, Serviciul Teritorial Constanța instrumentează dosarul penal 149/9/P/2019 față de mai multe persoane, cu privire la contractul de finanțare nerambursabilă pentru activitate sportive nr. 21124/09.08.2018 de care am făcut vorbire mai sus.

Printr-o adresă din 21 august 2024, DNA Constanța a cerut Consiliului Județean Constanța, ca până la data de 2 septembrie a.c. să transmită dacă în temeiul art. 20 C.p.p., se va constitui parte civilă în prezenta cauza și cu ce sumă.

Cităm din adresa DNA „În urma administrorii probatoriului în cauză s-a constatat faptul că, prin indeplinirca defectuoasă a atribuțiilor de serviciu de către funcționari din cadrul Consiliului Județean Constanța, responsabili de procedura selecției publice de proiecte și atribuirii finanțării nerambursabile pentru activități sportive, a fost stabilit în mod nelegal, discriminatoriu și în absența unui sistem concurențial, eligibilitatea Asociației Sportive Club Sportiv Farul Constanța, în urma căreia a fost încheiat contractul de finantare nerambursabilă pentru activitate sportive nr. 21124/09.08.2018.

În baza contractului de finanțare nerambursabilă menționat anterior, au fost lichidate și ordonanțate cheltuielile aferente celor trei tranșe plătite Asociației Sportive Club Sportiv Farul Constanța, cu consecința prejudicierii bugetul UATJ Constanța cu suma de 835.757,26 lei, suma ce reprezintă totodată și folosul necuvenit de aceeași valoare obținut de Asociația Sportivă menționată, prin reprezentanții ei de fapt și de drept, respectiv suspecșii Ciprian-Andrei Marica, Florin Stoian și Vlad-George Manea.

Față de cele expuse anterior, vă solicităm să ne comunicați, până la data de 02.09.2024, dacă, în temeiul art. 20 C.p.p., vă constituiți parte civilă în prezenta cauza și cu ce sumă”, se arată în adresa DNA.


Procurorii au început urmărirea penală și față de mai mulți foști sau actuali angajați ai Consiliului Județean Constanța în acest dosar. Este vorba despre Matichescu Mirela – Florența,fost administrator public al județului Constanța, funcționarii Popa Șerbu Oana, Dumitrașcu Aureliu – Decebal, Boieru Crina – Elena, Costencu Irina – Elena, Spineanu – Georgescu Luciana, Ruse Vadim Corneliu, Chesnoiu Paul, Cîrjă Lucian – Sorin, alături de Marica Ciprian – Andrei, Stoian Florin și Manea Vlad – George, la vremea respectivă reprezentanții Asociației Clubului Sportiv Farul Constanța.

Deși au primit această adresă de câteva zile, Consiliul Județean Constanța nu supus solicitarea DNA atenției consilierilor județeni care au avut ședință pe 29 august a.c.

„Decizia referitoare la constituirea Consiliului Județean ca parte civilă în proces va fi luată de consilierii județeni în cadrul unei ședințe viitoare”, ne-a transmis purtătorul de cuvânt al CJ, Marian Cioacă.

Am încercat să discutăm și cu personajele principale din acest dosar.

Mirela – Florența Matichescu,fost administrator public al județului Constanța, vicepreședinte PSD Constanța nu a dorit să comenteze acuzațiile aduse, însă avea cunoștință despre dosar.

În schimb, Ciprian – Andrei Marica nu era la curent cu urmărirea penală și ne-a menționat că este prima dată când aduce de așa ceva.
Totodată, surse judiciare ne-au confirmat veridicitatea acestui dosar.

Ulterior, Marica a revenit cu o mențiune și a transmis următoarele: „NU am comis nicio faptă penală, iar activitatea mea s-a desfășurat întotdeauna în conformitate cu legea și colaborez deplin cu autoritățile competente pentru a clarifica toate aspectele acestei situații".


În măsura în care persoanele vizate de cercetări vor reveni cu alte mențiuni le vom publica ulterior.

Facem precizarea că, pe parcursul întregului proces penal, persoanele cercetate beneficiază de drepturile și garanțiile procesuale prevăzute de Codul de procedură penală, precum și de prezumția de nevinovăție.



UPDATE

 
Privitor la materialul de mai sus, Ciprian Marica vine cu precizări. 

Vă prezentăm în rândurile de mai jos, precizările integrale puse la dispoziție de Ciprian Marica, privitoare la speța anterior menționată: 


„În vederea unei corecte informări a publicului, referitor la articolul apărut, privind: DNA a declanșat urmărirea penală față de angajați din CJ Constanța. Mirela Matichescu dar și fostul internațional Ciprian Marica, în vizorul procurorilor pentru o finanțare din 2018, doresc să aduc următoarele clarificări:

Etapa cercetărilor penale reprezintă o etapă procedurală în cadrul unei investigații și nu implică o vinovăție, mai mult aceasta are caracter confidențial, tocmai pentru a proteja integritatea anchetei și a asigura drepturile tuturor persoanelor implicate. 

Atrag atenția că orice divulgare neautorizată de informații din cadrul anchetei, reprezintă o încălcare gravă a normelor legale și deontologice și prejudiciază atât cursul justiției, cât și drepturile mele fundamentale, astfel încât solicit să trateze această situație cu respectul cuvenit pentru cadrul legal și să nu se publice informații care pot afecta desfășurarea investigației sau care pot induce în eroare opinia publică.

Totodată, învederez că resping ferm toate acuzațiile: NU am comis nicio faptă penală, iar activitatea mea s-a desfășurat întotdeauna în conformitate cu legea și colaborez deplin cu autoritățile competente pentru a clarifica toate aspectele acestei situații. 

Din dorința unei colaborări benefice pe viitor, apelând la buna-credință a trusturilor de presă, solicit să se trateze acest caz cu profesionalism, imparțialitate și echilibru, respectând standardele etice ale profesiei de jurnalist. 

Subliniez necesitatea ca orice informație publicată să fie verificată temeinic,  într-un mod responsabil, evitând speculațiile sau exagerările astfel încât publicul să primească o imagine fidelă și corectă a situației. 

Înțeleg că o astfel de situație poate genera interes public, dar subliniez importanța respectării demnității umane și a reputației mele profesionale, dreptului meu la viață privată și la intimitate, drepturi protejate prin legislația națională și internațională. Iar, pentru orice încercare de a expune aspecte ce aduc atingere acestor drepturi: informații distorsionate, informații neconfirmate, informații denigratoare fără bază reală, informații din viața mea privată care nu sunt relevante pentru interesul public ce încalcă normele deontologice și aduc prejudicii grave și nejustificate mie și celor apropiați,  îmi rezerv dreptul de a acționa legal pentru a-mi apăra drepturile“.- a precizat Marica Ciprian- Andrei.
 

În secţiunea „Documente” puteţi consulta decizia nr. 25/2019 a Camerei de Conturi Constanța s-a dispus în sarcina ordonatorului principal de credite măsura recuperării prejudiciului, la care se adaugă dobânzile și majorările de întârziere, prejudiciu rezultat din derularea Contractului de finanțare nerambursabilă nr. 21124/09.08.2018.

 
 PRECIZĂRI:
 
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
 
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

 
Citește și:

Raport al Curţii de Conturi Consiliul Judeţean Constanţa, plăţi nelegale către ASCS Farul Constanţa şi Asociaţia Terra Semper Fidelis (document) (I)

Asociația Sportivă „Club Sportiv Farul” Constanța, chemată în instanță de către Consiliul Județean Constanță. Iată motivul
 
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii