Foștii parlamentari tulceni, în instanță pentru recuperarea indemnizației. Procesul a ajuns la Curtea de Apel Constanța
Foștii parlamentari tulceni, în instanță pentru recuperarea indemnizației. Procesul a ajuns la Curtea de Apel
18 Jan, 2022 00:00
ZIUA de Constanta
1561
Marime text
- Ion Bălan, Trifon Belacurencu, Ion Ganea, Ion Vărgău și Ion Ghinea cheamă în instanță Parlamentul României
Parlamentarii din Tulcea au introdus o acțiune pe rolul Tribunalului Tulcea, în urmă cu mai puțin de un an, pentru anulare act, fiind vorba de anularea ordinelor de încetare la plată a indemnizației pentru limita de vârstă emise pentru fiecare dintre reclamanți.
În septembrie anul trecut, Tribunalul Tulcea a declinat la Curtea de Apel Constanța, iar primul termen în dosarul 538/88/2021 este pe 27 ianuarie 2022. Reclamanți în dosar sunt Ion Bălan, Trifon Belacurencu, Ion Ganea, Ion Vărgău și Ion Ghinea, pârâți fiind Parlamentul României – Camera Deputaților, Secretarul General al Camerei Deputaților, Parlamentul României – Senatul și Secretarul General al Senatului.
Potrivit rolii.ro, reclamanții cer anularea ordinelor de încetare la plată a indemnizației pentru limita de vârstă emise pentru fiecare dintre reclamanți, precum și obligarea pârâților la repunerea în plată a acestei indemnizații, începând cu data de 27.02.2021 la zi, pentru fiecare dintre reclamanți. Totodată, s-a solicitat obligarea pârâților la plata cheltuielilor de judecată.
În motivarea cererii, reclamanții au arătat că au exercitat o funcție de demnitate publică in Parlamentul României astfel că, odată cu încetarea mandatului de deputat/senator si îndeplinirea condițiilor legale cu privire la vârsta de pensionare, au dobândit dreptul la îndemnizația pentru limită de vârstă, prevăzută de art. 49 din Legea nr. 96/2006 privind Statutul Deputaților si al senatorilor. Ulterior, li s-au comunicat de către Secretarul General al Camerei Deputaților/Senatului Ordinele de încetare, potrivit cărora, începând cu data de 27.02.2021, încetează plata îndemnizației pentru limita de vârstă.
Indemnizația pentru limită de vârstă cuvenita foștilor membri ai Parlamentului României, prevăzută de art. 49 din Legea nr. 96/2006 privind statutul Deputaților si al senatorilor are caracterul unui drept la pensie, reprezentând o contraprestație socială acordată de lege foștilor parlamentari după împlinirea vârstei standard de pensionare, pentru activitatea desfășurată in perioada ocupării funcției de demnitate publică. Potrivit expunerii de motive ce a justificat introducerea în Legea nr. 96/2006 privind Statutul deputaților si al senatorilor a art. 49 care reglementa acordarea indemnizației pentru limita de vârsta, legiuitorul a stabilit că aceasta re un caracter mixt (substitutiv si compensatoriu), pe de o parte in considerarea încetării veniturilor salariale ca urmare a ocupării unei funcții de demnitate publică, iar pe de altă parte, in considerarea numeroaselor restricții si incompatibilități impuse pe perioada mandatului, restricții stabilite fie prin Legea nr. 96/2006, fie prin legi speciale (de ex. Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnităților publice, a funcțiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sancționarea corupției, Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, etc.).
Reclamanții au învederat că ordinele de încetare au fost emise cu încălcarea competentei expres si limitativ prevăzuta in favoarea Secretariatului General, întrucât nici la nivelul Camerei Deputaților, nici la nivelul Senatului nu a fost adoptat un act normativ prin care să îi fie atribuită Secretarului general competenta privind emiterea ordinelor de încetare a plătii îndemnizației pentru limită de vârstă in temeiul art. 2 din Legea nr. 7/2021, motiv pentru care respectivele ordine sunt nelegale, fiind emise de o persoana fără atribuții in acest sens, astfel cum îi impune expres legea.
Cu titlu preliminar, pârâtul a invocat excepția de necompetentă materială, considerând că obiectul litigiului atrage competența specială de soluționare a cauzei în favoarea secției de contencios administrativ și fiscal a instanței de judecată competente material și teritorial. În motivarea acestei excepții s-a susținut că îndemnizația pentru limită de vârstă nu este un drept de asigurări sociale care să atragă competența jurisdicției asigurărilor sociale ci constituie un beneficiu specific calității de fost parlamentar care se achită din bugetul de stat prin bugetul Camerei Deputaților și al Senatului.
Potrivit dispozițiilor art.2 din Legea nr.7/2021 pentru modificarea Legii nr.96/2006 privind Statutul deputaților si al senatorilor: "De la data intrării in vigoare a prezentei legi încetează plata indemnizațiilor pentru limitei de vârstei acordate in baza prevederilor art. 49 din Legea nr.96/2006 privind Statutul deputaților și al senatorilor, republicatei in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.49 din 22 ianuarie 2016, cu modificările și completările ulterioare." Legea nr.7/2021 pentru modificarea Legii nr.96/2006 privind Statutul deputaților si al senatorilor a fost publicata in Monitorul Oficial al României, Partea I nr.186 din 24 februarie 2021 si a intrat in vigoare la data de 27.02.2021, cu respectarea prevederilor art.78 din Constituția României, republicata. Potrivit principiului neretroactivității legii civile, legea civila se aplica tuturor situațiilor juridice născute după intrarea ei in vigoare, si in mod corelativ, potrivit principiului aplicării imediate a legii noi, de la data intrării in vigoare a acesteia, ea se aplica tuturor actelor, faptelor și situațiilor juridice viitoare (facta futura), actelor, faptelor si situațiilor juridice in curs de constituire, modificare sau stingere începând cu aceasta data, precum si efectelor viitoare ale unor situații juridice anterior născute, dar neconsumate la data intrării in vigoare a legii noi (facta pendentia).
Pârâtul a menționat că îndemnizația acordata pentru limita de vârsta in baza Legii nr.96/2006 privind Statutul deputaților și al senatorilor, republicata, nu are caracterul unei pensii, ci doar a unei indemnizații pentru limită de vârstă. Daca acordarea pensiei pentru limita de vârsta emisa in baza Legii nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice este un drept câștigat, acordat din Bugetul asigurărilor de stat, acordarea îndemnizației pentru limita de vârsta in baza Legii nr.96/2006 privind Statutul deputaților și al senatorilor, republicata, este un drept compensatoriu, de recunoaștere a activității depuse de senatori și deputați in cadrul procesului de legiferare, drept ce este acordat din bugetul Senatului României și al Camerei Deputaților și care are la origine finanțarea din bugetul național. Dreptul deputaților și al senatorilor la îndemnizația pentru limita de vârstă a fost consfințit, reglementare legală care a fost instituita in temeiul Legii nr.357/2015 pentru completarea Legii nr.96/2006 privind Statutul deputaților si al senatorilor, publicată in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.975/29.12.2015.
Mai mult, chiar Casa Națională de Pensii Publice, printr-un comunicat oficial, a precizat că indemnizațiile pentru limita de vârstă ale parlamentarilor sunt beneficii gestionate de Parlament iar Casa Națională de Pensii Publice, prin casele teritoriale de pensii, nu stabilește și nu achită indemnizațiile pentru limită de vârstă ale parlamentarilor, așa cum sunt acestea reglementate prin Legea nr, 96/2006 privind Statutul deputaților și al senatorilor.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Sursă foto: pixabay.com
Citește și:
Ce au decis magistrații de la Tribunalul Constanța în legătură cu pensia specială a fostului deputat PNL, Andrian Mihei?
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii