Fundația Umanitară Clopot, obligată să achite peste 100.000 de lei județului Constanța! Nemulțumiri
Fundația Umanitară Clopot, obligată să achite peste 100.000 de lei județului Constanța! Nemulțumiri
30 Jan, 2024 17:00
ZIUA de Constanta
995
Marime text
- Dosarul are indicativul 34894/212/2019 și, după cum arătam în edițiile anterioare, în cauză, UAT Județul Constanța a ridicat față de Fundația Umanitară Clopot pretenții de peste 184.000 de lei.
- Acțiunea UAT Județul Constanța a fost admisă în parte de către Judecătoria Constanța, care a obligat Fundația Umanitară Clopot la plata unei sume peste 107.000 de lei.
- Cazul a ajuns la Tribunal după ce ambele părți au atacat decizia Judecătoriei Constanța.
Cazul a ajuns recent pe masa Tribunalului Constanța, după ce atât Fundația Umanitară Clopot, cât și UAT Județul Constanța au atacat decizia pronunțată inițial de Judecătoria Constanța.
Dosarul are indicativul 34894/212/2019 și, după cum arătam în edițiile anterioare, în cauză, UAT Județul Constanța a ridicat față de Fundația Umanitară Clopot pretenții de peste 184.000 de lei.
Acțiunea UAT Județul Constanța a fost admisă în parte de către Judecătoria Constanța, care a obligat Fundația Umanitară Clopot la plata unei sume peste 107.000 de lei.
Iată minuta Hotărârii 9472/2023 a Judecătoriei Constanța, contestată acum la Tribunal de către ambele părți din proces:
„Admite în parte cererea de chemare în judecată formulată de reclamanta UAT Județul Constanța în contradictoriu cu pârâta Fundația Umanitară Clopot. Obligă pârâta la plata către reclamantă a sumei de 107.148,98 lei, reprezentând cheltuieli neeligibile aferente Contractului de finanţare nerambursabilă pentru activitate culturală nr. 20915/31.07.2017. În temeiul art. 35 din Contractul de finanţare nerambursabilă pentru activitate culturală nr. 20915/31.07.2017, obligă pârâta la plata către reclamantă a dobânzilor şi penalităţilor de întârziere calculate la valoarea debitului principal, începând cu data de 02.12.2019 şi până la data restituirii integrale a debitului principal. Respinge cererea pârâtei de obligare a reclamantei la plata cheltuielilor de judecată, ca neîntemeiată“
Ce a cerut UAT Județul Constanța
Potrivit Hotărârii 9472/2023, „prin cererea de chemare în judecată înregistrată pe rolul Judecătoriei Constanţa la data de 23.12.2019, reclamanta Unitatea Administrativ Teritorială Judeţul Constanţa a solicitat, în contradictoriu cu pârâta Fundaţia Umanitară Clopot, obligarea acesteia din urmă la plata sumei de 152.596,81 lei, reprezentând cheltuieli neeligibile aferente contractului de finanţare nerambursabilă pentru activitate culturală nr. 20915/31.07.2017 încheiat între părţi – debit principal, precum şi obligarea acesteia la plata sumei de 32.182,67 lei reprezentând dobânzi şi penalităţi de întârziere, accesorii calculate asupra debitului principal până la data de 31.10.2019, şi la plata dobânzilor şi penalităţilor de întârziere în continuare până la data restituirii efective şi integrale a debitului principal“.
Conform sursei citate, „în motivare, reclamanta a arătat, în esenţă, că având în vedere HCJ Constanţa nr. 95/28.04.2017 privind aprobarea regimului finanţărilor nerambursabile din fondurile bugetului judeţean şi raportul final nr. 19293/13.07.2017, aceasta a încheiat cu pârâta contractul de finanţare pentru activitate culturală nr. 20915/31.07.2017 a proiectului Art District 2017 – Festival Internaţional de Stradă, ###### I, contract ce prevede obligaţii în sarcina ambelor părţi. Valoarea contractului este de 1095563 lei, iar cofinanţarea beneficiarului de 132000 de lei, conform prevederilor art. 2 din contract, rezultând o valoare totală a proiectului de 1227563 lei“.
Astfel, UAT Județul Constanța „a precizat că debitul principal în cuantum de 152596,81 de lei este compus din suma de 74682 lei reprezentând valoare prejudiciu constatat de auditorii externi conform procesului verbal de constatare nr. 17765/29.06.2018 al Camerei de Conturi Constanţa constând în cheltuieli neeligibile aferente contractului de finanţare nerambursabilă pentru activitate culturală nr. 20915/31.07.2017 încheiat între părţi şi suma de 77914,81 lei reprezentând valoare prejudiciu constatat de auditorii interni conform raport de audit public intern nr. 31357/26.11.2018 constând în cheltuieli neeligibile aferente contractului de finanţare nerambursabilă nr. 20915/31.07.2017“.
Ce au spus judecătorii Secției Civile a Judecătoriei
După deliberări, magistrații Secției Civile a Judecătoriei au decis să admită doar în parte cererea UAT Județul Constanța, arătând, printre altele, că „faţă de apărările pârâtei cuprinse în întâmpinare, instanţa subliniază că aceasta din urmă nu se poate prevala de excepţia de neexecutare a obligaţiei contractuale de restituire a plăţilor efectuate pentru cheltuieli neeligibile pe motiv că însăşi reclamanta nu şi-a onorat obligaţia de a plăti cea de-a doua tranşă parţial şi cea de-a treia tranşă integral câtă vreme, potrivit prevederilor art. 9 alin. (3) şi art. 11 alin. (5) şi (6) din Contract, Autoritatea Finanţatoare este îndreptăţită să suspende plăţile şi chiar să refuze plata în continuare a finanţării nerambursabile în cazul în care Beneficiarul nu-şi îndeplineşte obligaţia de a face dovada utilizării sumelor de bani deja acordate pentru atingerea scopului proiectului, cum este cazul de faţă“.
„În continuare, Autoritatea Finanţatoare este îndreptăţită să solicite restituirea sumelor de bani achitate pentru acoperirea unor cheltuieli neeligibile, iar pârâta, care, prin ipoteză, a fost cea dintâi care nu şi-a respectat obligaţia contractuală de a justifica sumele primite cu titlu de finanţare nerambursabilă, nu se poate opune dreptului la restituire“, conform judecătorilor.
„De asemenea, instanţa subliniază că pârâta se află în eroare atunci când susţine că sumele reprezentând cheltuieli neeligibile a căror restituire se solicită prin prezenta acţiune se suprapun între ele, fiind solicitate de două ori. Astfel, din examinarea cererii de chemare în judecată, a Procesului-verbal de constatare nr. 17765 din 29.06.2018, întocmit de Camera de Conturi Constanţa, a Raportul de audit public intern nr. 31357 din 26.11.2018, întocmit de Consiliul Județean Constanţa – ############## de Audit ###### Intern şi a raportului de expertiză judiciară, se observă că toate cheltuielile neeligibile identificate sunt distincte“, potrivit Judecătoriei Constanța.
„În concluzie, instanţa reţine că, în derularea Contractului de finanţare nerambursabilă pentru activitate culturală nr. 20915 din 31.07.2017, reclamanta a achitat către Beneficiar plăţi din fonduri nerambursabile în cuantum total de 690.826,5 lei, dintre care suma de 583.677,52 lei reprezintă cheltuieli eligibile şi suma de 107.148,98 lei reprezintă cheltuieli neeligibile“, spune Judecătoria Constanța.
Au mai spus judecătorii că „instanţa reţine că reclamanta este îndreptăţită să perceapă dobânzi şi penalităţi pentru debitul principal neachitat, constând în cheltuielile neeligibile în cuantum de 107.148,98 lei, însă nu de la data ultimului raport depus de către pârâtă, anume data de 27.11.2017, astfel cum a solicitat reclamanta (f. 28 vol. 1), ci de la data împlinirii termenului stipulat în art. 11 alin. (6) din Contract, aceasta fiind data scadentă pentru obligaţia de restituire a cheltuielilor neeligibile“.
„Aşadar, prin raportare la data comunicării notificării scrise de restuire a cheltuielilor neeligibile, anume data de 22.11.2019, dobânzile şi penalităţile curg de la data 02.12.2019“, potrivit Judecătoriei Constanța.
„Pentru aceste motive, instanţa constată că pârâta are obligaţia de a plăti către reclamantă dobânzi şi penalităţi de întârziere calculate la valoarea debitului în cuantum de 107.148,98 lei, conform legislaţiei privind colectarea creanţelor bugetare, începând cu data de 02.12.2019 şi până la data achitării integrale a debitului principal“, se arată în hotărârea Judecătoriei Constanța.
Acum, rămâne de văzut care va fi în cauză decizia Tribunalului Constanța.
Sursa documentare: Portalul Național al Jurisprudenței www.rejust.ro, Portalul Instanțelor de Judecată
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și
Județul Constanța, adversar al Fundației Clopot, în instanță. Miza depășește 180.000 de lei. Ce se întâmplă cu procesul
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii