Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
07:33 22 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Justiție Constanța Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu, la judecată cu Direcția Finanțelor Publice. Creanțe de peste 70.000 lei

ro

12 Mar, 2024 17:00 1095 Marime text
  • La Curtea de Apel Constanța, pe 11 martie 2024, a fost înregistrat dosarul 6813/118/2022*
  • Recurent reclamant este SN Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu SA, iar intimați pârâți sunt  Ministerul Finanțelor - Agenția Națională de Administrare Fiscală - Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Galați - Serviciul de Inspecție Economico-Financiară Galați  și Ministerul Finanțelor.       
  • În susținerea cererii reclamanta a arătat că măsura stabilirii creanţei bugetare a fost dispusă în mod neîntemeiat, deoarece organul de control prin constatările sale nu a identificat în cuprinsul dispoziției obligatorii
 
La Curtea de Apel Constanța, pe 11 martie 2024, a fost înregistrat dosarul 6813/118/2022*, în stadiul de recurs, ce vizează contestația unui act administrativ.
 
Recurent reclamant este SN Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu SA, iar intimați pârâți sunt  Ministerul Finanțelor - Agenția Națională de Administrare Fiscală - Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Galați - Serviciul de Inspecție Economico-Financiară Galați  și Ministerul Finanțelor.       
 
Pe fond, în februarie 2023, magistrații de la Tribunalul Constanța au decis să dea următoarea soluție pe scurt: „Respinge cererea de chemare în judecată formulată de reclamanta SN Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu SA în contradictoriu cu pârâtul Ministerul Finanţelor - Agenţia De Administrare Fiscală - Direcţia Generală Regională A Finanţelor Publice Galaţi - Serviciul De Inspecţie Economico Financiară Galaţi, ca neîntemeiată. Cu drept de recurs în termen de 15 zile de la comunicare. Cererea de recurs se va depune la Tribunalul Constanţa - Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal, sub sancţiunea nulităţii. Pronunţată prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei, astăzi, 03.02.2023”.


 
Conform motivării, Aeroportul a solicitat anularea Deciziei nr. ##/P/11.07.2022 şi Dispoziţiei obligatorii nr. GLR. 96/22.03.2022 prin organul de inspecţie economico – financiară a stabilit în sarcina reclamantei o creanță bugetară de restituit în valoare totală de 73.319,36 lei din care 63.819,38 debit bugetar principal şi 7.562,60 lei accesorii calculate până la data de 02.03.2022.
 
În susținerea cererii reclamanta a arătat că măsura stabilirii creanţei bugetare a fost dispusă în mod neîntemeiat, deoarece organul de control prin constatările sale nu a identificat în cuprinsul dispoziției obligatorii, în concret, care sunt dispozițiile din Ordinul Ministrului Transporturilor nr. 379/28.03.2018 şi respectiv Ordinul comun al Ministerului Finanţelor Publice şi al Ministerului Transporturilor nr. ####/##/2015/2016 încălcate, reţinerea în mod generic a încălcării dispoziţiilor din actele normative menționate lipsind reclamanta de posibilitatea reală de a se apăra.
 
Totodată, reclamanta a arătat că decizia şi dispoziția sunt nefondate deoarece în speță au fost respectate prevederile art. 5 alin. (3) din OMT 379/28.03.2018 în sensul că valoarea ajutorului de exploatare primit nu a depășit ceea ce a fost necesar pentru acoperirea deficitului de finanțare a costurilor de exploatare, iar din calculele contabile prezentate rezultă că au fost respectate şi prevederile art. 3 alin. (2) din O.C.M.F.P. şi M.T. nr. ####/##/2015/2016 nivelul subvenţiei primite nedepăşind diferenţa dintre venituri şi cheltuieli şi se s-a încadrat în bugetul aprobat.
 

Nu în ultimul rând, reclamanta a arătat că motivele pentru care sumele de 46.878,38 lei şi respectiv 16.841 lei nu mai apar în balanţa contabilă a lunii decembrie 2020 care însoțește situațiile financiare ale anului 2020 au fost unele obiective, respectiv corectarea contului de venituri şi cheltuieli şi a unor erori contabile pentru evitarea utilizării în calculul deficitului de finanțare acoperit de ajutorul de exploatare pentru anul 2020 a unor cheltuieli aferente anului 2021 precum şi avitarea menţinerii în calculul deficitului de finanţare acoperit de ajutorul de exploatare pentru anul 2020 a facturilor emise eronat în perioada ianuarie 2020 – noiembrie 2020 şi înregistrate în contul de cheltuială nr. 628.30.
 
În ceea ce privește decizia nr. ##/P/11.07.2022 reclamanta solicită să se constatate că aceasta este motivată superficial din moment ce din cuprinsul actului nu se poate stabilit în concret care sunt împrejurările sau argumentele pentru care a fost adoptat, iar în fond decizia omite să constatate că lipsa avizului D.G.R.F.P. pentru Anexa 1 întocmită conform prevederilor art. 3 alin. (24) din O.C.M.F.P. şi M.T. nr. ####/##/2015/2016 nu reprezintă o greşită sau nelegală utilizare a subvenţiei ori o supracompensaţie.
 
În urma controlului efectuat pârâta a constatat că suma de 63.819,38 lei reprezentând ajutor de exploatare (subvenţie) primită şi justificată inițial, a rămas nejustificată din ajutorul de exploatare primit în anul 2020 de la Ministerul Finanțelor, la finele anului 2020, ca urmare a ștergerii acesteia efectuată în evidența contabilă a operatorului economic, cu nerespectarea prevederilor pct. 399 din O.M.F.P. nr. ######### coroborat cu prevederile art. 5 alin. (6) şi (7) din O.M.T. nr. 379/2018 și prevederile procedurii proprii cu privire la înregistrarea cheltuielilor din subvenții aprobate și acordate pentru anul 2020.
 
La data de 16.12.2022 reclamanta a formulat răspuns la întâmpinarea pârâtei prin care a arătat că în urma corecţiei contului de venituri şi cheltuieli, operaţiunea permisă de lege, suma de 46.878,38 lei nu a fost utilizată din bugetul de stat ea nefiind niciodată primită de la stat, tocmai datorită efectuării operaţiunilor de corecţie, respectiv de modificare şi nu ștergere, care în final au avut drept consecinţă neregăsirea acestei sume în conturile de cheltuieli.
 
În fapt, la data de 02.03.2022 a fost încheiat raportul de inspecţie economico-financiară nr. GLR_IEF nr. 95/22.03.2022 ca urmare a verificării sumelor acordate de la bugetul general consolidat pentru perioada 01.01.2020 – 31.12.2020 cu titlul de ajutor de exploatare acordată pentru activitatea curentă a reclamantei pentru acoperirea deficitului de finanțare a costurilor de exploatare ale Aeroportului International Mihail Kogălniceanu – Constanța, în perioada verificată reclamanta beneficiind de suma totală de 20.457.000 lei în conformitate cu prevederile O.M.T. nr. 379/28.03.2018 publicat în M.Of. nr. 315 din 10.04.2018 şi un ajutor de investiţii în valoare de 370.000 lei.

 
Astfel, din verificarea documentelor justificative prezentate la control de către reprezentaţii reclamantei echipa de inspecţie economico-financiară a constat că din totalul sumei de 20.457.000 lei, acordată de la bugetul general consolidat, pentru anul 2020 suma de 65.551.51 lei (63.819,38 lei + 1.732,13 lei) nu îndeplinește condițiile prevăzute de O.M.T. nr. 379/2018 coroborat cu prevederile O.C.M.F.P. şi M.T. nr. ####/##/2015/2016 şi trebuie restituită la bugetul de stat, împreună cu accesoriile aferente în sumă de 7.767,85 lei.
 
În acest sens, echipa de control a constatat că pentru luna decembrie 2020, comparând totalul cheltuielilor înregistrate (total clasa 6) din balanţele de verificare încheiate la data de 31.12.2020 prezentate în vederea avizării, respectiv la control, rezultă cheltuieli mai mari cu suma de 142.391,74 lei, echipa de control constatând că în diferența de 142.391,74 lei, suma de 63.819,38 lei aferentă conturilor de cheltuieli 6028.30 şi 628.30 care reprezintă ajutor exploatare a fost justificată şi avizată prin Anexa nr. 1 la data de 31.12.2020, iar din documentele justificative prezentate în timpul controlului (note contabile, balanţa de verificare finală încheiată la data de 31.12.2020) rezultă că aceste cheltuieli de exploatare nu mai apar în evidenţa contabilă a societăţii, aşa cum au fost justificate de reprezentanţii operatorului economic şi avizate de D.G.R.F.P. pentru luna decembrie 2020.
 
Cu privire la diferența de 46.878,38 lei aferentă contului de exploatare 6028.30 s-a constatat că reprezentanții reclamantei au achiziționat produse de curățenie în valoare totală de 48.215 lei fără T.V.A. conform facturilor CT 0340891 RIKF/22.12.2020 în valoare de 1.336,62 lei şi CT nr. 0345322 RIKF/22.12.2020 în valoare de 46.878,38 lei fără T.V.A. pentru aceste facturi fiind întocmite N.I.R. – urile nr. 435 (n.r. - document ce nu se regăsește la dosarul cauzei printre cele anexate de pârâtă în apărarea sa) şi 436 (fila 150) din data de 22.12.2020 din care însă nu rezultă bunurile aprovizionate, la denumirea bunurilor fiind menționate „### CURĂŢENIE AEROGARĂ” şi „### CURĂŢENIE GENERALĂ”, nefiind respectate prevederile O.M.F.P. nr. ######### privind documentele financiar contabile.
 
 

SN Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu SA

 
Firma este fondată în anul 1998. Conform termene.ro, pe anul 2022, a raportat 255 de salariați, o cifră de afaceri de 37 milioane lei și o pierdere de 1 milion de lei. Sediul social este pe strada Tudor Vladimirescu din Mihail Kogălniceanu, județul Constanța. Director general este Bogdan Ionuț Artagea, Horia Mihail Acatrinei – director economic, Nicușor Șuta este director operațional, Anca Moldoveanu – director dezvoltare, Gheorghe Zamani – director tehnic și Irina Petronela Șargu – director resurse umane și juridic.
 

Consiliul de administrație este format din Bogdan Ionuț Artagea, Horia Mihail Acatrinei, Gabriel Monea, Marin Eugen, Teșeleanu George, Ștefan Mihu și Fătu Simona Carmen.

 
PRECIZĂRI:

 
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
 
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
  
Citește și
Miza – penalități Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu SA Constanța cheamă în instanță Ministerul Transporturilor
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii