Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
18:19 05 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Precedentul, creat la Constanţa! Gabriel Oprea, fostul viceprim-ministru pentru Securitate Naţională, la judecată pentru ucidere din culpă (documente)

ro

03 May, 2018 00:00 2768 Marime text

Procurorii din cadrul Secţiei pentru combaterea corupţiei din cadrul DNA au finalizat dosarul privind accidentul rutier în urma căruia agentul de poliţie Bogdan Cosmin Gigină, în vârstă de 28 de ani, şi-a pierdut viaţa. Drept urmare, DNA a dispus trimiterea în judecată a lui Gabriel Oprea, la data presupuselor fapte viceprim-ministru pentru Securitate Naţională şi ministru al Afacerilor Interne, pentru ucidere din culpă, a SC General MPM Impex SRL, pentru ucidere din culpă, şi a lui Petre Mazilu, administrator al firmei menţionate, pentru comiterea infracţiunii de ucidere din culpă.
 
În acelaşi dosar, procurorii au dispus clasarea faţă de Adrian Corcodel, angajat în cadrul SC General MPM Impex SRL, sub aspectul comiterii infracţiunii de ucidere din culpă, Gabriel Oprea, pentru două infracţiuni de abuz în serviciu, cu obţinere de foloase pentru sine sau pentru altul, şi faţă de Tiberiu-Mihail Niţu, fostul procuror general al României, pentru complicitate la abuz în serviciu, cu obţinere de foloase pentru sine sau pentru altul.
 
În rechizitoriul întocmit, procurorii au arătat că, „în seara de 20 octombrie 2015, agentul de poliţie Gigină Bogdan Cosmin, în vârstă de 28 de ani, a fost implicat într-un accident de circulaţie pe o stradă din municipiul Bucureşti, în urma căruia a suferit o hemoragie cranio-cerebrală, consecinţă a unui traumatism cranio-cerebral şi facial cu fractură craniană, leziuni care au cauzat decesul“.
 
„La momentul producerii accidentului, victima Gigină Bogdan Cosmin făcea parte dintr-un dispozitiv de însoţire a ministrului Oprea Gabriel, care preceda în trafic autoturismul în care se afla ministrul. La momentul producerii accidentului, ministrul Oprea Gabriel se deplasa către locuinţa sa. Potrivit rechizitoriului, accidentul rutier care a determinat decesul poliţistului rutier Gigină Bogdan Cosmin s-a produs ca urmare a nerespectării, de către inculpaţii Oprea Gabriel (la acea dată ministru al afacerilor interne), Mazilu Petre (administrator şi unic asociat al General MPM Impex SRL) şi General MPM Impex SRL, a dispoziţiilor legale şi a măsurilor de prevedere pentru exercitarea unor activităţi (activitatea de însoţire a ministrului de către poliţişti rutieri în cazul celui dintâi, respectiv activitatea de realizare a unor lucrări în carosabil, în cazul celor din urmă)“.
 
În vederea reparării pagubelor produse prin comiterea infracţiunilor care fac obiectul cauzei, procurorii au dispus instituirea sechestrului asigurător asupra bunurilor imobile aflate în posesia ori proprietatea inculpaţilor. Dosarul a fost trimis spre judecare la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, cu propunere de a se menţine măsurile asigurătoare dispuse în cauză.
 
Facem precizarea că această etapă a procesului penal reprezintă, conform Codului de procedură penală, finalizarea anchetei penale şi trimiterea rechizitoriului la instanţă spre judecare, situaţie care nu poate să înfrângă principiul prezumţiei de nevinovăţie.
 
Precedent la Constanţa
 
Nu este pentru prima dată când procurorii trimit în judecată o persoană pentru ucidere din culpă deşi cei deferiţi Justiţiei nu au condus niciun autovehicul!


 
Recent, magistraţii din Curtea de Apel Constanţa au luat o decizie ce reprezintă o premieră în justiţia din România.
 
În concret, două persoane din Constanţa au fost condamnate pentru ucidere din culpă, după ce şi-au parcat maşinile neregulamentar! De asemenea, în prezentul dosar a mai fost condamnat un alt conducător auto, tot pentru ucidere din culpă, acesta fiind şoferul maşinii care a lovit cele două autoturisme parcate neregulamentar.
 
În motivarea deciziei, Curtea de Apel Constanţa arată, printre altele, că „fapta (…), care, la data de 7.01.2010, în jurul orei 5.30, a oprit neregulamentar autoturismul (...), cu numărul de înmatriculare (...), la o distanţă de 2-3 m de bordură, ocupând parţial banda nr. 2, destinată exclusiv circulaţiei (încălcând prevederile art. 63, alin. 5 din OUG nr. 195/2002, republicată), poziţionarea acestuia favorizând producerea celui de-al doilea impact în care a fost implicat atât propriul autoturism, cât şi autoturismul marca (…), cu numărul de înmatriculare (...), condus de inculpatul (...) (...), care conducea cu o viteză peste limita legală în interiorul localităţii, pe str. Oborului din Constanţa, dinspre str. Bucureşti spre bd. I.C. Brătianu (după ce anterior acesta intrase în coliziune cu autoturismul marca (...), cu nr. de înmatriculare (...), aparţinând inculpatului (...) (...), oprit de asemenea neregulamentar), din evenimentul rutier rezultând vătămarea corporală a numitului (...), care ulterior a decedat, decesul fiind favorizat de traumatismul suferit în accidentul rutier, dar şi vătămarea corporală a numitei (...)“.
 
„Elementul material al infracţiunii de ucidere din culpă este reprezentat de orice acţiune sau inacţiune susceptibilă de a produce, direct sau indirect, decesul unei persoane. (…) Aşadar, nici inculpaţii (...) şi (...) nu au respectat prevederile legale privind circulaţia pe drumurile publice, câtă vreme, prin omisiunea de a opri lângă şi în paralel cu marginea carosabilă, într-un singur rând (inculpatul recunoscând chiar că oprise paralel cu un alt autoturism), neexistând mijloace de semnalizare care să dispună altfel, a fost generată starea de pericol care s-a şi concretizat, astfel cum s-a arătat anterior.
 

Astfel, acţiunile/inacţiunile tuturor celor trei inculpaţi (de a circula cu o viteză peste limita legală, respectiv de a opri neregulamentar autoturismele pe drumul public) au fost comise cu ocazia conducerii autovehiculelor pe drumurile publice, activitate pentru exercitarea căreia sunt stabilite reguli prin acte normative OUG nr. 195/2002 şi HG nr.1391/2006“, se mai arată în motivarea Curţii de Apel Constanţa.
 
„Constatând că factorul determinant şi primul înscris în nexul cauzal este nerespectarea de către inculpatul (...) a limitei de viteză pe drumurile publice, s-a reţinut în sarcina acestuia un grad de culpă de 55%. Totodată, pe lângă culpa celorlalţi doi inculpaţi, s-a constatat că se impune reţinerea unui procent de culpă şi sarcina defunctului (prin raportare la infracţiunea de ucidere din culpă), dar şi a părţii civile (cu referire la infracţiunea de vătămare corporală din culpă), câtă vreme, pe de o parte, autoturismul condus de (...) fusese oprit în aceleaşi condiţii ca autoturismele conduse de inculpaţii (...) şi (...) (la 2-3 m de bordură, ocupând parte din banda nr. 2 de circulaţie), iar pe de altă parte, cei doi se aflau pe partea carosabilă, deşi erau conştienţi de riscul la care se expun în condiţiile expuse. Prin urmare, se impune a se reţine culpele concurente ale inculpaţilor (...) şi (...) cu cea a inculpatului (...) (câte 15% fiecare), dar şi reţinerea unei culpe comune cu cea a inculpaţilor a victimelor celor două infracţiuni (15%)“, conform motivării.
 
În secţiunea „Documente“ poate fi citită integral motivarea Curţii de Apel Constanţa. Tot în secţiunea „Documente“ poate fi citit integral şi comunicatul DNA privind trimiterea în judecată a lui Gabriel Oprea, la data presupuselor fapte viceprim-ministru pentru Securitate Naţională şi ministru al Afacerilor Interne, pentru ucidere din culpă.
 

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii