Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
04:35 22 01 2025 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Primăria Albești, amendată de Garda de Mediu pentru distrugerea unei arii naturale protejate. Dosarul este în apel la Tribunalul Constanța

ro

21 Jan, 2025 17:00 369 Marime text
Primăria Albești. Sursa foto: ZIUA de Constanța
  • Dosarul 2875/254/2023 a ajuns la Tribunal în data de 17 ianuarie 2025, după apelul făcut de comuna Albești pe 30 decembrie 2024. Momentan, nu s-a stabilit termenul de judecată
  • În cazul Judecătoriei Mangalia, dosarul a fost înregistrat pe rol în data de 19 iunie 2023 și a fost soluționat după șapte termene pe 15 februarie 2024
 
Primăria Albești din județul Constanța, reprezentată de viceprimarul Vlad Cristian, cu atribuții delegate, încearcă să obțină la Tribunalul Constanța anularea procesului verbal de contravenție GNM nr. 005750/31.05.2023, după ce Judecătoria Mangalia i-a respins cererea.
 
Dosarul 2875/254/2023 a ajuns la Tribunal în data de 17 ianuarie 2025, după apelul făcut de comuna Albești pe 30 decembrie 2024. Momentan, nu s-a stabilit termenul de judecată.


 
În cazul Judecătoriei Mangalia, dosarul a fost înregistrat pe rol în data de 19 iunie 2023 și a fost soluționat după șapte termene pe 15 februarie 2024.
 
MINUTA:
„Soluția pe scurt: Respinge ca neîntemeiată plângerea contravenţională formulată de petenta Comuna Albești prin reprezentant legal, în contradictoriu cu intimatul Garda Naţională de Mediu-Comisariatul Judeţean Constanța, împotriva procesului-verbal de constatare și sancționare a contravenției seria GNM nr. 005750 încheiat de intimat la data de 31.05.2023. Cu drept de apel în termen de 30 zile de la comunicare. Cererea de apel se depune la Judecătoria Mangalia. Pronunțată prin punerea soluției la dispoziția părților prin mijlocirea grefei, astăzi, 15.02.2024.
Document: Hotarâre  199/2024  15.02.2024”
 


Mai jos vă prezentăm povestea completă a litigiului, potrivit datelor din rejust.
 

Comuna Albești a cerut anularea procesului verbal și înlocuirea amenzii cu avertisment
 
Prin cererea înregistrată pe rolul acestei instanţe, la data de 19.06.2023, sub nr. dosar ####/254/2023, petenta Comuna Albești – reprezentată de viceprimar, cu atribuții delegate, Vlad Cristian, a chemat în judecată intimate Garda Națională de Mediu – Comisariatul Județean Constanța, solicitând instanţei ca prin hotărârea pe care o va pronunţa să dispună anularea procesului verbal de contravenţie ##### ### ### ###### din data de 31.05.2023, ca nelegal și netemeinic și în subsidiar, înlocuirea amezii contravenționale cu avertisment.  

În motivarea plângerii contravenţionale, petenta a arătat că în data de 17 mai 2023, comisarii Gărzii Naționale de Mediu Constanța împreună cu reprezentantul ANANP – Constanța, au efectuat un control în extravilanul satelor ####### și #### Văii, fiind sesizați de informațiile furnizate în mediul on-line, cu privire la distrugerea unor pâlcuri de bujori din extravilanul satelor anterior menționate, ca urmare a unor lucrări agricole.
 
La verificarea din teren, în conformitate cu coordonatele din sesizare, s-a constatat că în extravilanul satului ####### exista o suprafață de teren de circa 16 ha asupra căreia s-au executat o serie de lucrări, terenul fiind încadrat în categoria de folosință neproductiv, iar în primăvara anului 2023 primăria a inițiat lucrări de însămânțare, în vederea transformării acestuia în pășune.
 
Petenta a mai arătat că este în drept să efectueze lucrările agricole pentru însămânțare și supraînsămânțare pe terenuri agricole sau neproductive și în consecință sancțiunea contravențională este nelegală și neîntemeiată.

 
Legiuitorul prevede că pentru transformarea unui teren neproductiv în teren cu destinația de pășune permanentă, este necesară efectuarea unor lucrări de însămânțare (discuire, însămânțare și de supraînsămânțare, pentru terenurile deja transformate în pășuni, chiar și cele aflate în arii protejate.
 
Astfel, având în vedere că în zonele limitrofe din intravilanul satelor Albești, #### și ####### s-au înregistrat suprapuneri de terenuri cu pășunile permanente din extravilan aflate în domeniul privat al comunei Albești, a fost necesar ca aceste pășuni să fie scoase definitiv din circuitul agricol, să fie recuperate din terenurile neproductive cu o suprafață egală cu cea aprobată a fi scoasă din circuitul agricol.
 
Petenta a arătat că pentru transformarea în pășune permanentă a fost ales un teren neproductiv situat în extravilanul satului ####### în suprafață de 16 ha, terenul fiind ales ținând cont de următoarele considerente: este deja folosit pentru pășunat, se învecinează cu alte pășuni din domeniul privat al comunei Albești, cum ar fi PS 543 ȘI PS 552 și nu se aflau plante sau păsări protejate prin OUG 57/2003.
 
Având în vedere că legea permite însămânțarea și supraînsămânțarea pășunilor, chiar și în zonele ariilor protejate petenta a încheiat în data de 13.04.2024 un contract de sponsorizare care a avut ca obiect discuirea și însămânțarea a 16 ha de teren neproductiv în vederea transformării în pășune permanentă. A precizat petenta că nu au fost făcute săpături, excavații sau alte lucrări care să modifice configurația naturală a terenului din aria protejată și în mod cert lucrările de însămânțare și supraînsămânțare a unor terenuri agricole cu destinația de pășuni permanente nu este de natură să modifice configurația natura a terenurilor iar acel teren neproductiv era deja folosit ca pășune, fiind învecinat cu alte suprafețe de teren cu aceeași destinație.
 
Cu privire la necesitatea unui aviz emis de ANANP Constanța, consideră că nu este necesar, în condițiile în care lucrările executate nu se încadrau în dispozițiile art. 53, alin. 2 din Legea nr. 57/2007, singurul aviz necesar în procedura de schimbare a destinației unor terenuri neproductive în terenuri pășuni permanente fiind cel de la MADR, prin DAJ Constanța.
 
Cum s-a apărat Garda de Mediu
 
În motivarea întâmpinării, intimata a arătat că în urma controlului derulat în data de 17.05.2023 în extravilanul comunei Albești – ##### ####### ## ##### ####, aparținând de Unitatea Administrativ Teritorială Albești în vederea verificării aspectelor sesizate în mediul online cu privire la distrugerea unor pâlcuri de bujori în extravilanul localității Albești și a satului Vâlcele ca urmare a unor lucrări agricole, s-a identificat o suprafață de teren de circa 16 ha asupra căreia s-au executat o serie de lucrări, terenul fiind încadrat în categoria de folosință neproductiv, iar în primăvara anului 2023 primăria a inițiat lucrări agricole de însămânțare și discuire în vederea transformării acestuia în pășune.
 
Prin intervențiile efectuate s-au distrus biocenoze ce adăposteau specii de floră și faună din aria naturală protejată situl Natura 2000 ##### 0157 ####### Hagieni – #### Văii.
 
Ce a reținut instanța
 
Cu privire la legalitatea procesului-verbal de constatare și sancționare a contravenției din data de 31 mai 2023, instanța reține că, în cauză, nu este incident vreun caz de nulitate relativă cu privire la care persoana sancționată să fi fost vătămată într-o asemenea măsură încât pentru repararea drepturilor prejudiciate să se impună anularea actului atacat.
 
Având în vedere aceste împrejurări, instanța apreciază procesul-verbal de contravenție ca legal întocmit, urmând a analiza temeinicia actului.
 
Cu privire la temeinicia procesului-verbal de constatare și sancționare a contravenției din data de 31 mai 2023, instanța reține că potrivit art. 53 al. 2 lit. n din O.U.G. 57/2007: 
„Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă contravenţională de la 5.000 lei la 10.000 lei pentru persoane fizice şi de la 30.000 lei la 60.000 lei pentru persoane juridice următoarele fapte:
n) realizarea de săpături, excavaţii şi orice alte lucrări care modifică configuraţia naturală a terenurilor din ariile naturale protejate fără avizul administratorilor sau, respectiv, custozilor acestora;”
 
Instanța reține că în primăvara anului 2023 petenta a executat o serie de lucrări de discuire și înierbare pe un teren încadrat în categoria de folosință neproductiv în suprafață de 16 ha situat extravilanul satului #######, ###### #######, ### #########. Terenul în suprafață de cca. 16 ha situat în extravilanul comunei Albești – ##### #######, #### #########, asupra căruia au fost efectuate lucrările, este o arie naturală protejată și fiind declarată arie specială de conservare inclusă în situl Natura 2000 ##### 0157, înființată prin Hotărârea nr. 685 din 25.05.2022 privind instituirea regimului de arie naturală protejată și declararea ariilor speciale de conservare ca parte integrantă a rețelei ecologice europene Natura 2000 în #######.
 
Cu privire la criticile petentului referitoare la temeinicia procesului - verbal, instanţa reţine că acesta a invocat în esenţă, că lucrările efectuate de discuire și înierbare, nu se încadrau în dispozițiile art. 53 alin. 2 din OUG 57/2007, menționând că nu este necesar avizul Agenției Naționale pentru Mediu și Arii Protejate.
 
Instanţa reţine că criticile petentului sunt neîntemeiate, acesta recunoscând în mod direct că a realizat lucrările despre care se face vorbire în procesul – verbal, şi anume discuire și înierbare a terenului în suprafață de cca. 16 ha, situat în extravilanul comunei Albești – ##### #######, #### #########, care este o arie naturală protejată fiind declarată arie specială de conservare inclusă în situl Natura 2000 ##### 0157, lucrări care au distrus biocenoze ce adăposteau specii de floră și faună din aria naturală protejată, fără a solicita avizul Agenției Naționale pentru Mediu și Arii Protejate, obligație prev. de art. 28 din OUG 57/20.06.2007.
 
În ceea ce privește susținerea petentului potrivit căreia nu este necesară obținerea avizului Agenției Naționale pentru Mediu și Arii Protejate, având în vedere lucrările efectuate, instanţa reţine că nu are relevanță în prezenta cauză deoarece pentru execuția oricăror tipuri de lucrări pe suprafața ariilor naturale protejate prin care se modifică configurația naturală a terenului este nevoie de avizul administratorilor ariilor naturale conform art. 53 alin. (2), lit. n) din O.U.G. nr. 5712007, aviz pe care petentul nu l-a obţinut.
 
Față de considerentele expuse, instanţa constată că prezumţia de veridicitate de care se bucură procesul-verbal de contravenţie nu a fost răsturnată, probatoriul administrat nereliefând o altă situaţie de fapt decât cea reţinută de agentul constatator.
 
Referitor la proporţionalitatea sancţiunii, instanţa apreciază drept justificat cuantumul amenzii aplicate pentru fapta constatată.
 
Instanţa constată că nivelul amenzii aplicate pentru fapta petentei  este la nivel minim si corespunde pericolului social al acestuia şi conduitei sale. Instanţa consideră că fapta acesteia denotă o atitudine de indiferenţă faţă de dispoziţiile legale care sunt menite a proteja mediul înconjurător.  
 
Sursă text: rejust și Portal Just
 
PRECIZĂRI:

Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
 
Citește și:
Primăria Albești din județul Constanța, contract de peste 40.000 de lei cu o firmă din Călărași
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii