Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
10:23 25 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Primăria Constanța, obligată să repartizeze locuri de gratuită persoanelor cu handicap. Primarul s-a adresat judecătorilor

ro

27 Oct, 2023 17:00 2121 Marime text
  • Persoanele cu handicap nu beneficiau, potrivit HCL Constanța 614/2022 privind stabilirea taxelor și impozitelor locale, de locuri de parcare gratuită.
  • Inspectorii AJPIS Constanța, însă, au stabilit ca măsură, prin procesul-verbal întocmit în urma misiunii inopinate la Primăria Constanța, ca primăria să repartizeze locuri de parcare gratuită „persoanelor cu handicap care au solicitat și au nevoie de astfel de parcare“.
  • Primarul Municipiului Constanța s-a adresat instanței de judecată, solicitând, într-un dosar, anularea procesului verbal, iar într-un al doilea dosar – suspendarea executării acestuia.
  • Recent, Curtea de Apel Constanța a respins definitiv cererea de suspendare a aplicării măsurilor din procesul-verbal întocmit de AJPIS Constanța.
  • Tribunalul Constanța se va pronunța luna viitoare cu privire la cererea primarului de anulare a procesului-verbal.
Primarul Municipiului Constanța a dat în judecată Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială Constanța, după ce inspectorii AJPIS au efectuat o misiune inopinată la primărie, privind repartizarea locurilor de parcare gratuită destinate persoanelor cu dizabilități.
 
Primarul s-a adresat judecătorilor, solicitând anularea și, respectiv, suspendarea procesului-verbal întocmit de inspectorii AJPIS, prin care s-a dispus în sarcina primăriei următoarea măsură: „repartizarea locurilor de parcare gratuită persoanelor cu handicap care au solicitat și au nevoie de astfel de parcare în conformitate cu prevederile art. 65 alin. 5 din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată“.
 
De asemenea, prin același proces-verbal al inspectorilor AJPIS s-a prevăzut și un termen de realizare a măsurii stabilite.
 
Controlul inspectorilor AJPIS Constanța la primărie a avut loc la mijlocul lunii februarie 2023, ca urmare a unei petiții prin care o persoană cu dizabilități a solicitat acordarea unui loc de parcare gratuită cât mai aproape de domiciliul său.
 
Timpul stabilit pentru implementarea măsurii a fost de circa trei luni.
 
Primarul Municipiului Constanța s-a adresat însă instanței, în două dosare separate, în care a solicitat anularea procesului-verbal din 15 februarie 2023 (2785/118/2023) și, respectiv, suspendarea executării procesului-verbal (2788/118/2023).
 
În primă instanță, judecătorii Tribunalului Constanța au decis să respingă cererea de suspendare a executării procesului-verbal întocmit de AJPIS.
 
Decizia a fost luată de completul CA9 al Secției de Contencios administrativ și fiscal a Tribunalului, prezidat de magistratul Iulia Laura Opariuc-Dan, președintele secției.

 
Recent, Curtea de Apel Constanța, în completul C3 Recurs al Secției de Contencios administrativ și fiscal, format din magistrații Andreea Bianca Andruș, Maria Timoașcă și Elisabeta Crihană, a reconfirmat decizia Tribunalului.
 
Curtea de Apel a respins ca nefondat recursul pentru suspendare, declarat de Primarul Municipiului Constanța.
 
Se arată în Hotărârea 770/2023 a Tribunalului, menținută de Curtea de Apel că prin cererea de suspendare, primarul arătase, în esență „că, în conformitate cu HCL nr. 614/2022 privind stabilirea impozitelor și taxelor locale pentru anul 2023 – Anexa nr. 9 cap. II – «Taxa rezervare loc de parcare. Pot beneficia de scutiri de la această taxă următoarele categorii de persoane: a) Veteranii de război, văduvele de război și văduvele necăsătorite ale veteranilor de război; b) Persoanele prevăzute la art.1 din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificările și completările ulterioare; c) Autovehiculele aparținând serviciilor de intervenție, cum ar fi poliție, pompieri, ambulanță, intervenții, gaze, precum și autovehiculele corpurilor diplomatice sau consulare în baza însemnelor distinctive de înmatriculare sau încripționare; d) Instituțiile sau unitățile care funcționează sub coordonarea Ministerului Educației și Cercetării Științifice sau Ministerul Tineretului și Sportului; e) Fundațiile înființate prin testament, constituite conform legii, cu scopul de a întreține, dezvolta și ajuta instituții de cultură națională, precum și a de susține acțiuni cu caracter umanitar, social și cultural; f) Organizațiile care au ca unică activitate acordarea gratuită de servicii sociale în ocrotire, activități de recuperare, reabilitare și reinserție socială pentru copil, familie, persoane cu handicap, persoane vârstnice, precum și pentru alte persoane aflate în dificultate, în condițiile legii»“.
 
Mai departe, primarul a arătat că „prin Procesul verbal de control nr. 4108/15.02.2023, s-a dispus în sarcina autorității (nr., Primăria Constanța) următoarea măsură: repartizarea locurilor de parcare gratuită persoanelor cu handicap care au solicitat și au nevoie de astfel de parcare în conformitate cu prevederile art. 65 alin. 5 din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, fiind stabilită, totodată, ca termen de realizare a măsurii anterior indicată, data de 15.05.2023“.
 

Cu alte cuvinte, persoanele cu handicap nu beneficiau, potrivit HCL Constanța 614/2022 privind stabilirea taxelor și impozitelor locale, de locuri de parcare gratuită.
 
Inspectorii AJPIS, însă, au stabilit ca măsură, prin procesul-verbal întocmit în urma misiunii inopinate, ca primăria să repartizeze locuri de parcare gratuită „persoanelor cu handicap care au solicitat și au nevoie de astfel de parcare“.
 
„Nu apare ca fiind nejustificată măsura dispusă“
 
După cum am precizat, judecătorii au respins cererile primarului de suspendare a procesului-verbal privind aplicarea acestei măsuri.
 
În motivarea deciziei de la Tribunal, menținută la Curtea de Apel, judecătorii au precizat, printre altele, că „în procedura suspendării actului administrativ, reclamantul nu îşi poate justifica cererea de suspendare, sub aspectul cazului bine justificat, cu argumente similare invocate pentru nelegalitatea Procesului verbal de control 4108/15.02.2023, neputându-se proceda la cercetarea unor indicii de răsturnare a prezumţiei de legalitate, ce pot fi analizate, pe baza probelor administrate, doar în cadrul acţiunii în anularea actului“.
 
De asemenea, judecătorii au mai spus că „sub aspect formal, se reţine că procesul verbal de control 4108/15.02.2023 a fost emis în baza actelor normative aflate in vigoare, precum si a prevederilor legale în ceea ce priveşte aria de competenţă a AJPIS Constanţa“.
 
„Instanța va reține că nu apare ca fiind nejustificată măsura dispusă, lipsa unor motive plauzibile, dovedite cu înscrisuri, şi doar arătarea unor aspecte pur formale neputând conduce la aprecierea că este îndeplinită şi cea de-a doua condiție a pagubei iminente“, au concluzionat judecătorii după ce au analizat toate aspectele prezentate în proces.
 
Astfel, cererea de suspendare a aplicării măsurilor din procesul-verbal a fost respinsă definitiv.
 
Verdict în așteptare privind cererea de anulare
 
În paralel, însă, cu această cerere, Tribunalul Constanța a rămas în pronunțare, în primă instanță, în dosarul 2785/118/2023, care vizează cererea de anulare a procesului-verbal formulată de primar.
 
Cazul se află în atenția completului CA1 al Secției de Contencios administrativ și fiscal, prezidat de magistratul Teodora Luminița Popescu.
 
În acest dosar, judecătorii au anunțat că soluția va fi pronunțată la data de 7 noiembrie 2023.
 
Oricare va fi decizia Tribunalului în acest proces, și aceasta va putea fi atacată la Curtea de Apel Constanța.
 
Sursa motivare: Portalul Național al Jurisprudenței www.rejust.ro, Portalul Instanțelor de Judecată
 
PRECIZĂRI:
 
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
 
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
 
Citește și
Municipiul Constanța, obligat să restituie un teren pe care municipalitatea construise o stradă, cu trotuar
 
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii