Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
11:12 22 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Taxa de promovare a turismului în Mamaia, la un pas de anulare. Cine a cerut în instanță desființarea ei

ro

26 Oct, 2020 00:00 2906 Marime text
  • Firma Black Wave Center, deținută și administrată de Adriana Strutinsky, a solicitat în instnață anularea și, respectiv, suspendarea taxei de promovare a turismului în Mamaia.
  • Dosarul are numărul 3565/118/2019 și se află acum în atenția Curții de Apel Constanța, unde se va judeca în luna februariei 2021.
  • Anterior, judecătorii Tribunalului Constanța au hotărât să respingă acțiunea promovată în instanță de Black Wave Center, însă firma a declarat recurs.
  • Curtea de Apel Constanța poate menține hotărârea primei instanțe sau o poate schimba în totalitate.


Taxa de promovare a turismului în stațiunea Mamaia a fost contestată în instanță și se cere anularea ei!

Acțiunea a fost promovată de firma Black Wave Center SRL, în care asociat unic și administrator este Adriana Strutinsky, fosta soție a omului de afaceri constănțean Sorin Strutinsky.

Procesul se derulează la instanțele din Constanța de mai bine de un an, dosarul fiind înregistrat inițial pe rolul Tribunalului Constanța, sub numărul 3565/118/2019.

În acest litigiu, Black Wave Center SRL este reclamantul, iar rolul de pârât îi revine Consiliului Local al Municipiului Constanța.

Cazul a fost deja analizat în primă instanță, Tribunalul Constanța hotărând că solicitarea de anulare a taxei este neîntemeiată.

Firma deținută de Adriana Strutinsky a declarat însă recurs, așa încât cazul se află acum în atenția Curții de Apel Constanța, care poate să mențină prima hotărâre sau să o schimbe în totalitate.
 

Ce solicita firma

Astfel, în cerere de chemare în judecată formulată de avocații firmei Black Wave SRL, menționată în Hotărârea nr. 1536/2019, citată pe Jurindex, se arată că societatea a cerut anularea mai multor hotărâri ale Consiliului Local Constanța ce fac referire la taxa de promovare a turismului în stațiunea Mamaia.


Concret, este vorba despre HCL Constanța nr. 312/18.12.2015, HCL Constanța nr. 382/28.12.2016, HCL Constanța nr. 416/28.12.2017 și, respectiv, HCL Constanța nr. 136/25.04.2018 – fiecare dintre aceste hotărâri fiind contestată strict pentru partea ce privește taxa din Mamaia.

Conform sursei citate, se pare că reprezentanții firmei au făcut și demersuri în baza Legii 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public pentru a afla ce sume au fost încasate în baza acestei taxe și cum au fost ele cheltuite.

De asemenea, reprezentanții societății comerciale au cerut, în baza aceleiași legi a liberului acces la informațiile de interes public, să li se comunice „în mod concret care este persoana sau comisia de specialitate din cadrul aparatului de specialitate al pârâtului care a avut ca atribuții gestionarea sumelor colectate cu acest titlu“, conform www.rolii.ro.
 

„Care sunt activitățile de promovare“

Se mai arată în cuprinsul hotărârii citate că, în cererea de chemare în judecată „reclamanta an mai arătat că nici pârâtul și nici rapoartele comunicate nu au putut indica modalitatea în care au fost gestionate sumele de bani colectate cu titlu de Taxă de promovare a turismului în stațiunea Mamaia și Satul de Vacanță și care sunt activitățile de promovare și punere în valoare a patrimoniului turistic care au dus la promovarea stațiunii Mamaia, ca destinație turistică la nivel național și internațional și de creștere a gradului de expunere a Satului de Vacanță î n rândul obiectivelor turistice, fiind utilizată pentru finanțarea, astfel cum a fost prezentat raționamentul instituirii acestei taxe“.

Totodată, potrivit avocaților firmei, „nici nu au putut justifica impactul pe care l -a avut asupra turismului instituirea acestor taxe, impact care să justifice astfel, păstrarea acestei taxe și grevarea agenților economici cu alte sume de bani către bugetul local“, conform www.rolii.ro.


În acceași cerere, reprezentanții societății au cerut și suspendarea taxei de promovare a turismului în Mamaia.
 

Text de lege abrogat

În replică, reprezentanții Consiliului Local Constanța au pledat pentru respingerea cererii de anulare a taxei, pe care au considerat-o nefondată.

Aceștia au argumentat, printre altele, că „pe de o parte, avem taxele pentru promovarea turistică , iar pe de altă parte avem taxele speciale colectate pentru finanțarea unor servicii înfiinȚate la nivelul localității, în beneficiul contribuabililor persoane fizice sau juridice“.

Potrivit sursei citate, avocații au susținut că „dacă scopul taxei pentru promovare turistică este acela de a se crea fondurile necesare pentru promovarea turistică a unei localități, scopul taxelor speciale pentru înfiintarea unor servicii de specialitate în beneficul persoanelor fizice și juridice este acela de a finanța aceste servicii de care beneficiază locuitorii respectivei unități administrative-teritoriale. În consecință , există o distincție evidentă atât între cele două tipuri de taxe cât și între destinația celor două tipuri de taxe“.

De asemenea, avocații CLC au mai susținut că „reclamanta își întemeiază argumentele pe un text de lege care a fost abrogat prin Ordonanța de Urgență a Guvemului nr. 63/2010“.

În urma deliberărilor, judecătorii Tribunalului Constanța a hotărât să respingă atât cererea de anulare a taxei de promovare a turismului în Mamaia, cât și pe cea de suspendare a acesteia.
 

Hotărârea primei instanțe

Judecătorii Tribunalului au arătat că „în ce privește critica reclamantei constând în faptul că odată cu instituirea unei taxe speciale trebuia înființat și un departament sau serviciu specializat care să încaseze și să gestioneze sumele încasate, instanța reține, contrar susținerilor reclamantei, că nici art. 481 alin. 1 din Legea nr. 227/2015 și nici art. 30 alin. 1 din Legea nr. 273/2006 nu prevăd această obligație, ambele reglementând doar posibilitatea instituirii unor taxe speciale, fără a stabili și modul de colectare și utilizare a sumelor astfel colectate“, potrivit www.rolii.ro.

Astfel, se mai arată în Hotărârea nr. 1536/2019, „îÎn lipsa unei prevederi exprese a legii care să impună o asemenea măsură, nu se poate aprecia că neînființarea unui asemenea departament sau serviciu poate constitui un motiv de nulitate a hotărârii prin care a fost instituită taxa“.

„Autoritatea locală are posibilitatea înființării unui departament sau a unui serviciu distinct, care să se ocupe de colectarea și utilizarea taxelor speciale colectate, însă aceasta reprezintă o posibilitate și nu o obligație legală, fiind pusă în aplicare în funcție de modul de organizare al aparatului propriu, de condițiile logistice și de personal, precum și de alte elemente, ce împreună determină oportunitatea sau nu a luării unei asemenea măsuri“, potrivit hotărârii Tribunalului.
 

Scopul folosirii taxei ar putea face obiectul unui control al Curții de Conturi

Totodată, se mai arată în hotărârea judecătorilor că „în ce privește modul de utilizare a sumelor colectate ca urmare a instituirii taxei de promovare a turismului, în acord cu pârâtul, instanța reține că acest motiv nu poate fi reținut pentru constatarea nulității actului administrativ, având în vedere că motivele de nulitate trebuie să vizeze respectarea prevederilor legii la momentul emiterii actului administrativ și nu se pot raporta la modul de punere în aplicare a acestuia. În speță, faptul că sumele colectate prin instituirea taxei de promovare a turismului ar fi fost folosite în alte scopuri decât cele pentru care taxa a fost instituită nu reprezintă un motiv de nulitate a hotărârii prin care a fost stabilită taxa ci ar putea face obiectul unui control al Curții de Conturi, care ar putea dispune măsuri specifice dacă legea a fost încălcată“.

Nemulțumită de decizia de respingere a cererii de anulare și, respectiv, de suspendare a taxei de promovare a turismului în stațiunea Mamaia, societatea Black Wave Center SRL a declarat recurs, iar procesul se află acum în atenția judecătorilor Curții de Apel Constanța.

La termenul din 22 octombrie 2020, Curtea a stabilit o nouă înfățișare, pe data de 18 februarie 2020, pentru ca firma să timbreze recursul cu taxa judiciară de timbru, în sumă de 100 de lei.
 

Black Wave Center, în datele Registrului Comerțului

Potrivit Registrului Comerțului, consultat la data de 24 octombrie 2020, societatea Black Wave Center a fost înființată în anul 2011 și are sediul social pe bulevardul Mamaia, nr. 283 C.

Capitalul social subscris este de 200 de lei, iar acționarul unic și, totodată, administratorul firmei este Adriana Strutinsky, fosta soție a omului de afaceri constănțean Sorin Gabriel Strutinsky.

Firma se ocupă cu „alte activități recreative și distractive n.c.a.“ și are un punct de lucru în Mamaia, Complex Casino, dar și un beach bar pe plaja din stațiune.

În anul 2017, societatea a avut 35 de angajați, un profit net de 167.403 lei și o cifră de afaceri netă de 3.630.534 de lei.

În anul 2018, numărul angajaților a fost 38, profitul net a fost 331.737 de lei și cifra de afaceri netă a fost de 4.534.590 de lei.

În 2019, numărul angajaților a fost 44, profitul net a fost 951.553 de lei, iar cifra de afaceri netă s-a ridicat la 5.502.481 de lei.


Citește și:

Act de urbanism necesar pentru modificări la un centru de agrement situat pe bulevardul Mamaia
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii