Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
07:59 24 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Taxă în Mamaia, mai mare de aproximativ 80 de ori decât în alte zone din Constanța! Judecătorii explică de ce au anulat parțial HCL privind taxele locale pe 2022 (MOTIVARE)

ro

02 May, 2023 00:00 3315 Marime text
  • Prin Hotărârea 8/2023 a Tribunalului Constanța, judecătorii au anulat în parte Hotărârea Consiliului Local Constanța privind stabilirea impozitelor şi taxelor la nivelul municipiului Constanţa pentru anul 2022 nr. 463/28.12.2021.
  • Decizia nr. 8/2023 a Tribunalului a fost pronunțată în dosarul cu indicativul 1627/118/2022 și a fost deja atacată de consilierii locali din Constanța la Curtea de Apel, Consiliul cerând instanței de control să mențină HCL și, implicit, taxa, la nivelul stabilit inițial.
  • „Pentru majorarea unor taxe locale, fundamentarea nu înseamnă dovada de scădere a altor taxe locale care au avut ca şi consecinţă scăderea bugetului local, ci ample evaluări factuale“, au spus judecătorii.
  • Legat de cuantumul taxei pentru eliberarea unui aviz program de funcționare, de peste 9.000 de lei pentru Stațiunea Mamaia și Satul de Vacanță, se arată în cuprinsul hotărârii de la Tribunal, că acesta este „într-un cuantum de aproximativ de 80 de ori mai mari decât în alte zone ale municipiului“.
 
„Pentru majorarea unor taxe locale, fundamentarea nu înseamnă dovada de scădere a altor taxe locale care au avut ca şi consecinţă scăderea bugetului local, ci ample evaluări factuale“.
 
Fragmentul de mai sus face parte din Hotărârea 8/2023 a Tribunalului Constanța, decizie prin care judecătorii au anulat în parte Hotărârea Consiliului Local Constanța privind stabilirea impozitelor şi taxelor la nivelul municipiului Constanţa pentru anul 2022 nr. 463/28.12.2021.
 
Așa cum arătam în edițiile anterioare, prin această decizie a Tribunalului a fost anulată în parte HCL 463/28.12.2021 cu privire la faptul că „pentru unităţile din Staţiunea Mamaia şi Sat Vacanţă ce desfăşoară activităţi ce se regăsesc în CAEN -Rev 2 codul  4711 şi grupa 472, cu excepţia codului 4726, taxa pentru eliberarea avizului program de funcţionare se stabileşte în sumă de 9.028 lei“.
 
Legat de cuantumul acestei taxe pentru eliberarea unui aviz program de funcționare, de peste 9.000 de lei, se arată în cuprinsul hotărârii de la Tribunal, că acesta este „într-un cuantum de aproximativ de 80 de ori mai mari decât în alte zone ale municipiului“.
 
Decizia nr. 8/2023 a Tribunalului a fost pronunțată în dosarul cu indicativul 1627/118/2022 și a fost deja atacată de consilierii locali din Constanța la Curtea de Apel, Consiliul cerând instanței de control să mențină HCL și, implicit, taxa, la nivelul stabilit inițial.
 
Totuși, Tribunalul a precizat în motivarea anulării parțiale a HCL că „într-adevăr, prin raportare la motivele de nelegalitate a actului administrativ cu caracter normativ reprezentat de soluţia reglementară conţinută  în art. 1 lit. h) din H.C.L. nr. 463/28.12.202 1 şi în art. 1 alin. 2) din Anexa nr. 8 la H.C.L. nr. 463/28.12.2021 invocate de reclamanţi şi care se circumscriu în esenţă insuficientei justificări/fundamentări factuale a instituirii taxei pentru eliberarea avizului program de funcţionare la nivelul sumei de 9.028 lei cu referire la Staţiunea Mamaia şi Satul de Vacanţă, respectiv întru-un cuantum de aproximativ 80 de ori mai mare decât în alte zone ale municipiului, respectiv a caracterului arbitrar  al modalităţii de stabilire/determinare prin raportare la cuantumul menţionat Tribunalul constată că în cauză acestea au caracter întemeiat“.
 
HCL „trebuie să se autosusțină“
 
Au spus judecătorii că „Tribunalul constată că Hotărârea privind stabilirea impozitelor şi taxelor la nivelul municipiului Constanţa pentru anul 2022 nr. 463/28.12.2021  reprezintă un act administrativ cu caracter normativ autonom prin care au fost stabilite impozitele şi taxele la nivelul municipiului Constanţa pentru anul 2022, sens în care acesta trebuie să fie fundamentat din perspectivă factuală în referire la soluţiile reglementare pe care le adoptă în mod distinct şi autonom şi nu prin raportare la acte administrative cu caracter normativ anterioare care, deşi au reglementat/disciplinat acelaşi domeniu, nu pot fundamenta chiar adoptarea  Hotărârii  privind  stabilirea impozitelor şi taxelor la nivelul municipiului Constanţa pentru anul 2022 nr. 463/28.12.2021  care, din perspectivă factuală, trebuie să se autosusţină“.
 
În plus, „Tribunalul, în referire la fundamentarea soluţiei reglementare din art. 1 alin. 2) din Anexa nr. 8 la H.C.L. nr. 463/28.12.2021 prin care a fost instituită pentru unităţile din Staţiunea Mamaia şi Sat Vacanţă ce desfăşoară activităţi ce se regăsesc în CAEN -Rev 2 codul  4711 şi grupa 472, cu excepţia codului 4726, taxa pentru eliberarea avizului program de funcţionare în sumă de 9.028 lei nu poate primi eficienţă raţionamentul pârâtei în sensul fundamentării acesteia conform Adresei nr. R122603/06.10.2017 -prin care a fost propusă- şi Referatului nr. T78700/30.10.2017, care au fundamentat anterior adoptarea HCL nr. 136/2018 pentru stabilirea taxelor şi impozitelor locale datorate în anul 2019“.
 
În continuare, au mai spus judecătorii, „pentru majorarea unor taxe locale, fundamentarea nu înseamnă dovada de scădere a altor taxe locale care au avut ca şi consecinţă scăderea bugetului local ci ample evaluări factuale, sens în care  - în referire  la actul administrativ cu caracter normativ reprezentat de H.C.L. nr. 463/28.12.2021 şi nu prin raportare la alte acte administrare anterioare, chiar reglementând/disciplinând aceeaşi materie- acestea ar fi trebuit să cuprindă inclusiv, raportat la art. 30 alin. 2 din Legea nr. 273/2006, evaluarea cheltuielilor necesare pentru înfiinţarea serviciilor publice de interes local, precum şi pentru finanţarea cheltuielilor curente de întreţinere şi funcţionare a acestor servicii, respectiv dacă a crescut sau nu necesarul de cheltuieli  pentru aceste servicii, dacă sunt sau nu utilizate fonduri obţinute din impozitele locale (având în vedere că fundamentarea are la bază tocmai scăderea acestora) şi dacă scăderea acestora a determinant astfel să existe necesitatea rezonabilă/justificarea factuală a creşterii taxei locale cu caracter special pentru eliberarea avizului program de funcţionare şi în ce procent, în vederea acoperirii necesarului, respectiv pentru justificarea cuantumului 9.028 lei, ceea ce în cauză nu s-a realizat în mod particular prealabil adoptării H.C.L. nr. 463/28.12.2021 în referire la acest act administrativ“.
 
„În mod corelativ, instanţa,  în raport de precedentele considerente, constată că Referatul de aprobare nr. 223679/10.11.2021 f. 49 şi Raportul Proiectului de hotărâre privind stabilirea impozitelor şi taxelor la nivelul municipiului Constanţa în anul 2022 nr. T104053/21.12.2021 nu corespund în mod adecvat necesităţii de fundamentare a instituirii/creşterii taxei locale cu caracter special pentru eliberarea avizului program de funcţionare în referire inclusiv la cuantumul de 9.028 lei stabilit prin H.C.L. nr. 463/28.12.2021, cu precădere standardul de fundamentare nefiind îndeplinit de pârât prin Adresa nr. R122603/06.10.2017 şi Referatul nr. T78700/30.10.2017 care au fundamentat anterior adoptarea HCL nr. 136/2018 pentru stabilirea taxelor şi impozitelor locale datorate în anul 2019“.
 
Acum, dosarul se află pe rolul Secției de Contencios administrativ și fiscal a Curții de Apel Constanța, instanța de control urmând să fixeze data primei înfățișări pentru judecarea recursului consilierilor locali.
 
Oricare va fi decizia Curții de Apel Constanța, ea va fi definitivă.
 
Sursa motivare: Portalul Național al Jurisprudenței – www.rejust.ro
 
PRECIZĂRI:
 
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
 
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
 
Citește și
Tribunalul a anulat parțial hotărârea privind taxele și impozitele locale din Constanța din 2022! Ce au făcut consilierii locali
 
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii