Totul se decide la Palatul de Justiţie Constanţa - taxa de tramă stradală ar putea fi anulată azi
Totul se decide la Palatul de Justiţie: Constanţa - taxa de tramă stradală ar putea fi anulată azi
08 Sep, 2016 00:00
ZIUA de Constanta
3831
Marime text
Pe data de 21 decembrie 2015, în urma unui demers al Asociaţiei Constanţa Ia Atitudine (ACIA), judecătorii au anulat, în primă instanţă, taxa de linişte din Constanţa
Municipalitatea constănţeană află azi dacă rămâne fără taxa de folosire a tramei stradale de către autovehiculele concepute şi construite pentru transportul de mărfuri pe raza municipiului Constanţa, pe străzile de trafic uşor, mediu şi greu!
Astăzi, Tribunalul Constanţa va analiza cererea formulată de Asociaţia Constanţa Ia Atitudine (ACIA) de „anulare în parte a Anexei 5 «Alte taxe administrate de Serviciul Public de Impozite, Taxe şi alte Venituri ale Bugetului Local» din Hotărârea Consiliului Local Constanţa nr. 312/18.12.2015 privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2016, în ceea ce priveşte Cap. III - «Taxă folosire tramă stradală de către autovehiculele concepute şi construite pentru transportul de mărfuri pe raza municipiului Constanţa pe străzile de trafic uşor, mediu şi greu»“.
Oricare va fi decizia Tribunalului Constanţa, ea va putea fi atacată la Curtea de Apel Constanţa.
Conform datelor aflate la dosarul cauzei, ACIA arată magistraţilor că, dacă se face raportare la „dispoziţiile Cap. III din Anexa 5 a HCL 312/18.12.2015, acestea nu respectă dispoziţiile art. 486, alin. 1 şi 2 - Cod fiscal 2016, astfel încât nu se poate considera că taxa de folosire a tramei stradale este o taxă locală, în ciuda faptului că se menţionează în mod expres că aşa a fost instituită, ca taxă locală, nu ca taxă specială“.
„Astfel, nu se poate considera că această taxă de folosire a tramei stradale este instituită ca taxă «pentru utilizarea temporară a locurilor publice» (art. 486, alin. 1 - Cod fiscal 2016), aceasta din urmă fiind destinată situaţiilor în care, de exemplu, se folosesc temporar locurile publice pentru instalarea unor bannere, a unor semne pe trotuar, parcarea unor autoturisme pe timp limitat etc., folosirea infrastructurii publice locale pentru circulaţia unui autovehicul neintrând în aceste situaţii“, conform celor din dosar.
De asemenea, în cauză se mai arată că „nu se poate considera nici că această taxă de folosire a tramei stradale este instituită ca taxă «pentru deţinerea sau utilizarea echipamentelor şi a utilajelor destinate obţinerii de venituri care folosesc infrastructura publică locală, pe raza localităţii unde acestea sunt utilizate, precum şi ca taxe pentru activităţile cu impact asupra mediului înconjurător» (art. 486, alin. 2 - Cod fiscal).
Fundamentarea taxei de folosire a tramei stradale se referă la «necesitatea utilizării reţelei de drumuri ce se află în administrarea municipalităţii şi pentru contracararea efectelor nedorite ale tranzitării oraşului de către autovehiculele concepute şi construite pentru transportul de mărfuri, respectiv deteriorarea covorului asfaltic, poluarea etc.» (Cap. III, alin. 1, Anexa 5 - HCL 312/18.12.2015)“, potrivit documentelor oficiale aflate la Tribunalul Constanţa.
„În forma reglementată prin HCL 312/18.12.2015, taxa de folosire a tramei stradale se referă la autovehiculele concepute şi construite pentru transportul de mărfuri, respectiv la autovehicule (şi nu «echipamente şi utilaje», astfel cum se prevede în art. 486, alin. 2 - Cod fiscal!) înmatriculate în acest scop şi pentru care se datorează alte impozite şi taxe instituite la nivel naţional pentru aceleaşi scopuri, ducând astfel la o dublă taxare a contribuabililor.
Pe când, în alte administraţii, pe lângă folosirea aceleiaşi terminologii, respectiv preluarea denumirii taxei din Codul fiscal (taxa pentru deţinerea echipamentelor şi a utilajelor destinate obţinerii de venituri care folosesc infrastructura publică locală de către persoane fizice şi persoane juridice), se observă faptul că taxa este instituită asupra altor tipuri de bunuri, respectiv echipamente şi utilaje nesupuse înmatriculării“, conform sursei mai sus citate.
În concluzie, Asociaţia Constanţa Ia Atitudine solicită ca Tribunalul Constanţa „să ia în considerare calificarea taxei de folosire tramă stradală de către autovehiculele concepute şi construite pentru transportul de mărfuri pe raza municipiului Constanţa pe străzile de trafic uşor, mediu şi greu ca fiind taxă specială, nu taxă locală permisă potrivit prevederilor art. 486, alin. 2 - Cod fiscal“.
De menţionat că taxa de tramă stradală este instituită ca taxă locală, în temeiul prevederilor art. 283, alin. 1 şi 2 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, fiind fundamentată de necesitatea utilizării reţelei de drumuri ce se află în administrarea municipalităţii şi pentru contracararea efectelor nedorite ale tranzitării oraşului de către autovehiculele concepute şi construite pentru transportul de mărfuri, respectiv deteriorarea covorului asfaltic, poluarea etc.
Municipalitatea constănţeană află azi dacă rămâne fără taxa de folosire a tramei stradale de către autovehiculele concepute şi construite pentru transportul de mărfuri pe raza municipiului Constanţa, pe străzile de trafic uşor, mediu şi greu!
Astăzi, Tribunalul Constanţa va analiza cererea formulată de Asociaţia Constanţa Ia Atitudine (ACIA) de „anulare în parte a Anexei 5 «Alte taxe administrate de Serviciul Public de Impozite, Taxe şi alte Venituri ale Bugetului Local» din Hotărârea Consiliului Local Constanţa nr. 312/18.12.2015 privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2016, în ceea ce priveşte Cap. III - «Taxă folosire tramă stradală de către autovehiculele concepute şi construite pentru transportul de mărfuri pe raza municipiului Constanţa pe străzile de trafic uşor, mediu şi greu»“.
Oricare va fi decizia Tribunalului Constanţa, ea va putea fi atacată la Curtea de Apel Constanţa.
Conform datelor aflate la dosarul cauzei, ACIA arată magistraţilor că, dacă se face raportare la „dispoziţiile Cap. III din Anexa 5 a HCL 312/18.12.2015, acestea nu respectă dispoziţiile art. 486, alin. 1 şi 2 - Cod fiscal 2016, astfel încât nu se poate considera că taxa de folosire a tramei stradale este o taxă locală, în ciuda faptului că se menţionează în mod expres că aşa a fost instituită, ca taxă locală, nu ca taxă specială“.
„Astfel, nu se poate considera că această taxă de folosire a tramei stradale este instituită ca taxă «pentru utilizarea temporară a locurilor publice» (art. 486, alin. 1 - Cod fiscal 2016), aceasta din urmă fiind destinată situaţiilor în care, de exemplu, se folosesc temporar locurile publice pentru instalarea unor bannere, a unor semne pe trotuar, parcarea unor autoturisme pe timp limitat etc., folosirea infrastructurii publice locale pentru circulaţia unui autovehicul neintrând în aceste situaţii“, conform celor din dosar.
De asemenea, în cauză se mai arată că „nu se poate considera nici că această taxă de folosire a tramei stradale este instituită ca taxă «pentru deţinerea sau utilizarea echipamentelor şi a utilajelor destinate obţinerii de venituri care folosesc infrastructura publică locală, pe raza localităţii unde acestea sunt utilizate, precum şi ca taxe pentru activităţile cu impact asupra mediului înconjurător» (art. 486, alin. 2 - Cod fiscal).
Fundamentarea taxei de folosire a tramei stradale se referă la «necesitatea utilizării reţelei de drumuri ce se află în administrarea municipalităţii şi pentru contracararea efectelor nedorite ale tranzitării oraşului de către autovehiculele concepute şi construite pentru transportul de mărfuri, respectiv deteriorarea covorului asfaltic, poluarea etc.» (Cap. III, alin. 1, Anexa 5 - HCL 312/18.12.2015)“, potrivit documentelor oficiale aflate la Tribunalul Constanţa.
„În forma reglementată prin HCL 312/18.12.2015, taxa de folosire a tramei stradale se referă la autovehiculele concepute şi construite pentru transportul de mărfuri, respectiv la autovehicule (şi nu «echipamente şi utilaje», astfel cum se prevede în art. 486, alin. 2 - Cod fiscal!) înmatriculate în acest scop şi pentru care se datorează alte impozite şi taxe instituite la nivel naţional pentru aceleaşi scopuri, ducând astfel la o dublă taxare a contribuabililor.
Pe când, în alte administraţii, pe lângă folosirea aceleiaşi terminologii, respectiv preluarea denumirii taxei din Codul fiscal (taxa pentru deţinerea echipamentelor şi a utilajelor destinate obţinerii de venituri care folosesc infrastructura publică locală de către persoane fizice şi persoane juridice), se observă faptul că taxa este instituită asupra altor tipuri de bunuri, respectiv echipamente şi utilaje nesupuse înmatriculării“, conform sursei mai sus citate.
În concluzie, Asociaţia Constanţa Ia Atitudine solicită ca Tribunalul Constanţa „să ia în considerare calificarea taxei de folosire tramă stradală de către autovehiculele concepute şi construite pentru transportul de mărfuri pe raza municipiului Constanţa pe străzile de trafic uşor, mediu şi greu ca fiind taxă specială, nu taxă locală permisă potrivit prevederilor art. 486, alin. 2 - Cod fiscal“.
De menţionat că taxa de tramă stradală este instituită ca taxă locală, în temeiul prevederilor art. 283, alin. 1 şi 2 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, fiind fundamentată de necesitatea utilizării reţelei de drumuri ce se află în administrarea municipalităţii şi pentru contracararea efectelor nedorite ale tranzitării oraşului de către autovehiculele concepute şi construite pentru transportul de mărfuri, respectiv deteriorarea covorului asfaltic, poluarea etc.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii