Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
20:03 15 01 2025 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Tribunalul a dispus reținerea navei WIND S în Portul Constanța! De ce a fost pusă sub sechestru

ro

15 Jan, 2025 17:00 236 Marime text
Foto ilustrativă - sursa: ZIUA de Constanța

Tribunalul Constanța a dispus reținerea unei nave sub pavilionul Palau, în Portul Constanța, după ce o societate din Turcia a chemat în judecată compania care s-a angajat să-i transporte 6.500 mt de țevi spiralate, pe ruta Port Hereke, Turcia – Constanța.
 
Societatea reclamantă spune că, potrivit contractului, marfa  ar fi trebuit să ajungă în Portul Constanța la data de 21.12.2024, însă marfa a ajuns mai târziu cu aproape 19 zile, cauzând un prejudiciu de 109.800 de euro.
 
Dosarul cu indicativul 95/118/2025 a fost înregistrat pe secția a II-a Civilă pe data de 13.01.2025 și la aceeași dată, magistrații au stabilit instituirea sechestrului asigurator asupra navei Wind S.
 
MINUTA
 

Tip solutie: Admite cererea
Solutia pe scurt: Dosar nr. 95/118/2025 Hot. 13.01.2025 Admite cererea de emitere ordonanţă preşedinţială – reţinere navă, formulată de reclamanta Diler Dis Ticaret A.S., în contradictoriu cu pârâta Asaf Ship Management Co Ltd. Dispune reţinerea în Portul Constanţa a navei WIND S, sub pavilion PALAU, identificată prin nr. IMO 9630016, proprietatea pârâtei Asaf Ship Management Co Ltd., până la soluţionarea definitivă a dosarului nr. 94/118/2024, având ca obiect instituirea sechestrului asigurător asupra aceleiaşi nave. Executorie. Cu apel în 5 zile de la comunicare, calea de atac urmând a se depune la Tribunalul Constanţa. Cercetată în Camera de Consiliu. Pronunţată în şedinţă publică, astăzi, 13.01.2025.
Document: Hotarâre cameră consiliu  5/2025  13.01.2025
 

Potrivit hotărârii, nava se va afla sub sechestru până la soluționarea dosarului 94/118/2025.
 
Miercuri, 15.01.2025, Tribunalul a stabilit termen de judecată în dosarul menționat la finalul lunii ianuarie anul curent.

 

 
Prin cererea înregistrată la data de 13.01.2025, pe rolul Tribunalului Constanţa, sub nr. (...), reclamanta Diler Dis Ticaret A.S., a solicitat, în contradictoriu cu pârâta Asaf Ship Management Co Ltd., reţinerea în Portul Constanţa a navei WIND S, sub pavilion Palau, (...) proprietatea pârâtei Asaf Ship Management Co Ltd., până la soluţionarea definitivă a dosarului (...), având ca obiect instituirea sechestrului asigurător asupra aceleiaşi nave.
 
Reclamanta a relevat în susţinere că, la data de 16.12.2024, a fost încheiat intre societatea ESM DENIZCILIK VE TICARET A.S., în calitate de navlositor, şi pârâtă, în calitate de armator al navei WIND S, Contractul de navlosire (Charter Party) având ca obiect transportul cantităţii de 6.500 mt ţevi spiralate din oţel pe ruta Port Hereke, Turcia – Constanţa, (...). În urma încărcării mărfurilor pe navă, au fost emise cele două conosamente nr. 1, respectiv nr. 2, ambele datate 19.12.2024, având pe reclamantă ca expeditor, la ordinul societăţii (...) S.A., ca destinatar.
 
Această marfă a făcut obiectul Contractului de vânzare din data de 18.11.2024, dintre reclamantă, în calitate de vânzător, şi societatea (...) S.A., în calitate de cumpărător.
 

Nava trebuia să finalizeze voiajul şi să ajungă în Portul Constanţa la data de 21.12.2024, însă aceasta a ajuns la data de 09.012025, cu o întârziere de aprox. 19 zile. Întârzierea a fost cauzată de existenţa unui Ordin de interdicţie emis la data de 15.12.2024 de către autorităţile franceze (anterior încheierii contractului de navlosire cu reclamanta), prin care navei i se interzicea intrarea în porturile europene. Această împrejurare nu a fost adusă la cunoştinţa navlositorului la data încheierii contractului de navlosire, armatorul declarând în cuprinsul acestui contract faptul că nu există nici o sancţiune sau interdicţie impusă de către vreun stat asupra navei în cauză.
 
Ca urmare a acestei întârzieri, cumpărătorului i-au fost cauzate pierderi calculate până la data de 10.01.2025 la suma de 109.800 euro, conform notificării transmise de către acesta reclamantei, pierderi pe care acesta le imputa reclamantei.
 
A apreciat reclamanta că, de producerea acestui prejudiciu, ca urmare a întârzierii în livrarea mărfurilor partenerului contractual, este pe deplin vinovată pârâta. Având în vedere că pârâta este responsabilă pentru întârzierea navei şi producerea prejudiciului, reclamanta a decis luarea măsurilor legale pentru recuperarea acestui debit, respectiv introducerea unei acţiuni în justiţie împotriva pârâtei în fata instanţelor competente şi luarea tuturor măsurilor asigurătorii ce se impun pentru conservarea drepturilor sale.
 
A mai arătat că în cauză este aplicabilă Convenţia Naţiunilor Unite privind transportul de mărfuri pe mare din 31.03.1978, ratificată de către (...) prin Decretul nr. 343/1981. Potrivit art. 2 pct. 1 lit. b) din Convenţie, Prevederile prezentei convenţii se aplică la toate contractele de transport pe mare între două state diferite, dacă: (...) portul de descărcare prevăzut în contractul de transport pe mare este situat într-un stat contractant.
 
Reclamanta, în calitate de posesor legitim al conosamentului (care încorporează termenii contractului de navlosire din data de 16.12.2024, astfel cum recunoaşte şi pârâta prin înscrisurile ataşate), are dreptul de a atrage răspunderea cărăuşului, în temeiul art. 5 pct. 1 din Convenţia Naţiunilor Unite privind transportul de mărfuri pe mare din 31.03.1978, potrivit căruia: Cărăuşul este răspunzător pentru daune rezultate din pierderea sau avarierea mărfurilor, precum şi din întârzierea în livrare, dacă împrejurarea care a cauzat pierderea, avarierea sau întârzierea s-a produs în timpul cât mărfurile se aflau în grija sa în sensul art. 4, dacă nu dovedeşte că el, prepuşii sau mandatarii săi au luat toate măsurile care se cereau în mod rezonabil să fie luate pentru a evita apariţia şi consecinţele acestei împrejurări.
 
Reclamanta a solicitat Căpităniei Portului Constanta oprirea de la plecare a navei WIND S, la ziua de 10.01.2025, oprirea de la plecare urmând a opera pe o perioadă de 24 ore de la solicitarea avizului de plecare de către agentul acesteia. Avizul de plecare a fost deja solicitat de către agentul navei la data de 12.01.2025, ora 12:05 pm, reţinerea navei urmând să opereze până la data de 14.01.2025, ora 00:00 am.
 
Sursa text: Rejust.ro
 
PRECIZĂRI:
 
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
 
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
 
Citește și
Lovitură pentru omul de afaceri Gabriel Comănescu! GSP Shipyard pierde procesul cu CN „Adminsitrația Porturilor Maritime” la Tribunalul Constanța

 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii