CNA si ANPC au semnat un protocol de colaborare privind practicile publicitare incorecte
CNA si ANPC au semnat un protocol de colaborare privind practicile publicitare incorecte
13 Feb, 2008 00:00
ZIUA de Constanta
1204
Marime text
Consiliul National al Audiovizualului (CNA) si Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) au semnat, ieri, un protocol de colaborare, care prevede schimbul reciproc de informatii legate de identificarea unor practici comerciale incorecte din domeniul audiovizualului.
Protocolul a fost semnat in cadrul unei conferinte de presa, la care au participat Dan Vlaicu - presedinte ANPC, Gheorghe Ciubotaru - vicepresedinte ANPC, Rasvan Popescu - presedinte CNA, Attila Gasparik - vicepresedinte CNA si Radu Teodorel - membru CNA.
Protocolul are ca principal obiectiv imbunatatirea gradului de informare a consumatorilor, prin intermediul mijloacelor audiovizuale, cu privire la eventuale practici comerciale incorecte.
"Incercam, prin acest protocol, sa aparam consumatorul fata de publicitatea inselatoare si agresiva. Fara colaborarea cu CNA, aceasta protectie a consumatorului ar ramane doar niste cuvinte pe hartie. Este important sa avem mecanismele si practicile prin care putem sanctiona diferitele practici comerciale incorecte", a precizat Dan Vlaicu, presedintele ANPC.
"Impreuna, vom incerca sa aparam cetateanul prin informarea sa corecta. Monitorizarea difuzarii publicitatii este o activitate permanenta a CNA. Astfel, numai in 2007 au fost emise 54 de decizii in ceea ce priveste publicitatea incorecta. Au existat sanctionari in cazul promovarii produselor cu calitati vindecatoare, in cazul reclamei la masini care nu preciza pretul final, deci avem o oarecare experienta in acest sens", a declarat, la randul sau, Rasvan Popescu, presedintele CNA.
Dan Vlaicu a mai precizat ca noutatea pe care acest protocol o aduce consta in faptul ca ANPC poate dispune suspendarea activitatii unui furnizor economic care persista in practicile publicitare incorecte, chiar si dupa sanctionarea venita din partea CNA.
Acordul intre cele doua institutii a fost incheiat in scopul aplicarii prevederilor articolului 13, alineatul 1, litera c din Legea 363/2007 privind combaterea practicilor comerciale incorecte, care prevede urmatoarele: "In masura in care se considera necesar, tinand cont de toate interesele implicate si, in special, de interesul public, instantele judecatoresti competente sau Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor vor dispune, in procedura de urgenta, chiar fara a exista o dovada a unei pierderi sau a unui prejudiciu efectiv ori a intentiei sau a neglijentei comerciantului, una dintre urmatoarele masuri: c) transmiterea de catre Consiliul National al Audiovizualului, in termen de 5 zile lucratoare de la primirea solicitarii, a datelor de identificare a persoanelor fizice sau juridice implicate in realizarea publicitatii audiovizuale, considerata a fi o practica comerciala incorecta, precum si o copie a materialului publicitar difuzat". Potrivit textului protocolului, termenul de predare a informatiilor solicitate de ANPC poate fi prelungit, in cazul in care CNA nu poate furniza aceste date, "din motive obiective".
Totodata, colaborarea dintre cele doua institutii prevede ca membrii Consiliului sa analizeze, in sedinta publica, posibilele practici comerciale incorecte in ceea ce priveste publicitatea si teleshoppingul in audiovizual.
Protocolul CNA-ANPC va fi valabil pe durata unui an, putand fi prelungit automat, pe perioade succesive de cate un an.
De asemenea, Rasvan Popescu a sugerat necesitatea existentei unui organism de autoreglementare, care sa judece conformitatea publicitatii cu regulile, inainte ca aceasta sa ajunga la consumator, International Advertising Association (IAA) si Consiliul Roman pentru Publicitate (RAC) putand colabora in acest sens.
Potrivit site-ului Guvernului, Legea 363/2007, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 899 din 28 decembrie 2007, vizeaza combaterea practicilor comerciale incorecte, prin care consumatorul este influentat sa cumpere un produs pe care nu l-ar fi ales daca ar fi fost in cunostinta de cauza.
"Prin acesta Lege, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) va putea sanctiona extrem de dur comerciantii care influenteaza consumatorii sa ia decizia de a cumpara un produs, decizie pe care daca ar fi fost in cunostinta de cauza nu ar fi luat-o si, prin urmare, sa afecteze interesele comerciale ale acestora. Aceasta influentare se poate face prin informatii false, informatii inexacte, prin omiterea unor informatii importante despre produs, prin constrangere, sau printr-un comportament agresiv", a explicat, pe 16 ianuarie, in cadrul unei conferinte de presa, presedintele ANPC, Dan Vlaicu.
Presedintele Autoritatii a amintit, intre practicile incorecte, publicitatea - capcana (practica de a convinge consumatorul sa cumpere de la o anumita societate facand publicitate unui produs la un pret foarte scazut, pentru care nu exista un stoc corespunzator), falsele oferte "gratuite" (crearea unei impresii false asupra unor oferte prin descrierea produselor ca fiind "gratuite", "bonus", "fara taxe", in cazul in care consumatorul trebuie sa plateasca orice alta suma in afara de costurile pe care le implica ridicarea sau plata livrarii articolului), indemnuri directe adresate copiilor de a cumpara anumite produse sau de a-si convinge parintii sa le cumpere, afirmatiile false cu privire la proprietatile curative ale produselor, castigarea de premii (practica de a crea consumatorilor falsa impresie ca au castigat un premiu, in conditiile in care nu exista niciun premiu sau actiunea pe care trebuie sa o intreprinda pentru a castiga premiul este conditionata de plata unei sume de bani sau de suportarea unui cost)
Alte practici incorecte sunt sistemele piramidale (castigul provine in special din introducerea altor consumatori in sistem decat din vanzarea sau consumul produselor).
Sub incidenta noii legi intra si reportajele publicitare (folosirea continutului editorial din mass-media pentru a promova un produs, in cazul in care comerciantul a platit pentru aceasta promovare, fara a specifica acest lucru in mod clar), impresiile inselatoare cu privire la drepturile consumatorilor (prezentarea drepturilor de care consumatorii beneficiaza prin lege ca si caracteristica distinctiva a ofertei comerciantului), ofertele limitate (declaratia falsa conform careia un produs va fi disponibil doar pentru un interval de timp limitat, pentru a-i priva pe consumatori de posibilitatea de a face o alegere in cunostinta de cauza), limba in care sunt oferite serviciile post-vanzare (angajamentul de a furniza servicii post-vanzare catre consumatori si, ulterior, furnizarea serviciului respectiv in alta limba, fara a informa in mod clar consumatorul cu privire la aceasta inainte de initierea tranzactiei).
Armonizarea legislatiei din Romania cu cea a Uniunii Europene prin adoptarea Legii 363/2007 este de natura sa sporeasca increderea consumatorilor intr-o piata guvernata de principii corecte si sa oblige comerciantii sa respecte drepturile consumatorului. Aceasta lege se inscrie, astfel, in continuarea programului de guvernare, care are ca obiectiv asigurarea unui inalt nivel de protectie a consumatorului in Romania.
Consiliul National al Audiovizualului (CNA) este o autoritate publica autonoma, sub control parlamentar si garant al interesului public in domeniul comunicarii audiovizuale.
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) este un organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea Guvernului, care are drept scop prevenirea sau eliminarea practicilor comerciale ce pot pune in pericol viata, sanatatea si interesele economice ale consumatorilor.
Scris de: {autor}MFX{/autor}
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii