Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
07:01 24 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Formula de calcul a taxei auto va fi modificata prin corelare cu nivelul emisiilor poluante

ro

16 Feb, 2008 00:00 605 Marime text
Proiectul ordonantei privind taxa de poluare auto va fi modificat prin introducerea unor reguli care sa permita corelarea taxei cu nivelul emisiilor poluante, incepand cu luna iulie si prin consultare cu Comisia Europeana, a declarat, joi seara, premierul Calin Popescu Tariceanu. El a aratat ca varianta unei noi modificari a rezultat in urma discutiilor avute, joi, cu reprezentanti ai organizatiilor neguvernamentale de mediu. "Din aceste discutii a rezultat o propunere care mi se pare acceptabila si la care sunt receptiv. Propunerea care s-a degajat este de a face o taxa care sa se reflecte intr-o formula simpla, legata de nivelul taxei si de nivelul de emisii de CO2, dupa principiul poluatorul plateste. Cu cat polueaza mai mult, cu atat plateste mai mult", a spus Tariceanu. Intrebat daca proiectul taxei de poluare auto va fi modificat, premierul a raspuns afirmativ. "Este foarte posibil sa facem aceste modificari, sa luam in considerare propunerile de care am vorbit. Exista in acest domeniu o legislatie in domeniu, in Franta si Austria. Astazi am vazut cateva elemente in acest sens pe care le putem include intr-o viitoare propunere", a spus Tariceanu. El a apreciat ca formula actuala a taxei de poluare a automobilelor pare sa nu fie perceputa "in esenta" ca o astfel de taxa. "Exista o perceptie care s-a creat si care, spun foarte clar, este gresita. Taxa auto nu a fost gandita ca una care sa aduca bani la buget, ci care sa constituie o frana, o piedica in calea importurilor de masini de ocazie", a spus seful Guvernului. Tariceanu a precizat ca, pe baza discutiilor de joi, Ministerul Mediului va prezenta, in dezbatere publica, o noua propunere privind taxa de poluare auto. Intrebat daca noua taxa va fi foarte diferita fata de cea discutata in prezent cu reprezentantii Comisiei Europene, premierul a evitat sa raspunda. "Nu as vrea sa spun mai mult de atat, pentru ca Ministerul Mediului trebuie sa lucreze, sa articuleze aceasta propunere. Exista un principiu pe care l-am enuntat, o taxa in functie de emisia de CO2, dar mai mult de atat in acest moment nu pot spune", a aratat seful Guvernului. La finalul discutiilor dintre premierul Tariceanu si reprezentantii organizatiilor neguvernamentale de mediu, Guvernul a transmis un comunicat in care se arata, printre altele, ca "in cursul consultarilor a rezultat o propunere bazata pe principiul . O parte dintre reprezentantii ONG-urilor participante la consultari au aratat ca este firesc ca aceia care merg cu masina si ii polueaza pe ceilalti, sa plateasca. Astfel, in discutie au fost mentionate modelul francez si austriac de aplicare a taxei pe poluare". Taxa de poluare auto se calculeaza, in varianta propusa in luna ianuarie de Guvern, printr-o formula care include coeficienti in functie de gradul de poluare a motorului (normele Euro), de capacitatea cilindrica a propulsorului si vechimea masinii. Suma rezultata pentru fiecare subcategorie este ajustata cu o cota de reducere, care creste de la 0 la 95%, in raport direct proportional cu vechimea masinii. Cota de reducere este stabilita in functie de vechimea autovehiculului, de rulajul mediu anual, de starea tehnica si nivelul de dotare al autovehiculului, prevazute in normele metodologice. Vechimea autovehiculului rulat se calculeaza in functie de data primei inmatriculari a acestuia. Valoarea taxei creste astfel de doua-trei ori la masinile noi Euro 4 si scade de zece ori la masinile vechi Euro 1, fiind propus ca noile taxe sa fie aplicate incepand de la 1 iulie. Incasarile vor fi transferate de la bugetul de stat la Fondul de Mediu, pentru a fi utilizate, conform autoritatilor, la derularea unor proiecte de protejare a mediului si reducere a poluarii. La sfarsitul lunii ianuarie, dupa ce mai multe partide parlamentare au anuntat ca nu sunt de acord cu forma propusa, Guvernul a decis sa amane aprobarea ordonantei care introduce taxa auto, pentru a se consulta cu partidele. Comisarul european, Leonard Orban, a declarat, luni, ca, in masura in care legislatia privind taxa auto va fi modificata si va intra in vigoare, CE va opri procedura de infrigement declansata impotriva Romaniei, in caz contrar urmand a se ajunge la Curtea Europeana de Justitie. Grupul parlamentar PDL a depus, luni, o motiune simpla pe tema taxei auto.

Scris de: {autor}MFX{/autor}

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii