Mitingul angajatilor Dacia s-a incheiat cu Hora Unirii
Mitingul angajatilor Dacia s-a incheiat cu Hora Unirii
28 Mar, 2008 00:00
ZIUA de Constanta
831
Marime text
Mitingul de protest de la Mioveni la care au luat parte, joi, aproximativ noua mii de angajati de la Dacia si sindicalisti ai Blocului National Sindical s-a incheiat, in jurul orei 13.30, cand manifestantii au cantat si au dansat Hora Unirii, transmite corespondentul MEDIAFAX.
La ora transmiterii acestei stiri, pe platoul din fata Casei Sindicatelor din Mioveni se mai aflau cateva grupuri izolate de manifestanti, mitingul incheindu-se cu o jumatate de ora fata ora programata, cand protestatarii au cantat Hora Unirii si au dansat.
Pe toata durata actiunii de protest manifestantii au scandat lozinci precum Unitate, Nu plecam si Hotii, fluierand si huiduind de fiecare data cand liderii sindicali au vorbit, de la tribuna, despre administratia uzinei.
Manifestantii au avut pancarte cu mesaje precum: Ne cersim existenta si Respingem asuprirea francezilor si bat in tobe si au adus la protest un sicriu si o cruce pe care scrie Mafia, pentru a sugera ca administratia Dacia ar vrea sa ingroape industria autohtona de autoturisme.
La miting au participat, in semn de solidaritate cu angajatii Dacia, sindicalistii de la Federatia Univers, sindicatele Postei Romane din Bucuresti, Dambovita, Dolj si Olt, filialele BNS Olt si Dolj, Sindicatul Automobile Craiova, Sindicatul ArcelorMittal Galati si reprezentanti ai Sindicatului CGD Cleon Renault din Franta.
Liderul BNS Dumitru Costin le-a spus manifestantilor ca prin greva generala se inregistreaza zilnic pierderi de zece milioane de euro, iar administratia uzinei incearca sa-i pacaleasca pe muncitori si sa-i dezinformeze.
"Sunt patru zile de cand faceti greva si am inteles ca sunt pierderi zilnice de 10 milioane euro. Sunt deci 40 de milioane de euro pierderi. Nu era oare mai bine decat sa aiba aceste pierderi administratia sa puna mana sa negocieze cu sindicatul? Este o intrebare la care normal ca raspunsul este da, dar este o intrebare care ridica si un semn de intrebare. Daca oamenii astia isi permit sa piarda zece milioane de euro zilnic, inseamna ca cifrele pe care ni le-au prezentat la negociere sunt masluite. Eu va spun ca deja au probleme cu fabricantii de subansamble si daca incepe sa se produca pe stoc si sa fie pierderi mari va fi rau. Ei incearca sa va pacaleasca si va rog sa nu plecati urechea la dezinformari", le-a spus Dumitru Costin, de la tribuna, participantilor la actiunea de protest.
Liderul BNS le-a mai spus oamenilor ca sindicatele nu vor ceda pana cand nu vor castiga "aceasta batalie".
"Sa nu uite Dacia ca a cumparat aceasta uzina la un pret modic. Daca in 1990 cu 28.000 de angajati se produceau anual 100.000 de masini, acum cu 12.000 de salariati se produc 200.000 de masini. Au plecat 16.000 de oameni, au plecat sustinuti financiar de statul roman. A crescut productivitatea, sunteti mai buni si mai eficienti si totusi in buzunarul vostru nu se vede", a sustinut presedintele Blocului National Sindical.
Antonio de Almeida, reprezentantul al sindicatului francez CGD Cleon Renault, s-a adresat si el multimii, spunand ca "salariatii romani nu sunt nebuni".
"Uzina de la Pitesti se comporta foarte bine, succesul Logan este foarte mare si noua vaca de muls a Renault genereaza enorme profituri. Fabrica de masini nu trebuie sa rimeze cu salarii mici si o viata mizerabila. Salariatii trebuie sa lupte alaturi de noi pentru conditii de viata. Voi va cereti drepturile, iar administratia Renault trebuie sa negocieze si sa plateasca muncitorii de la Dacia. Si in Franta, dar si in Romania ne luptam cu acelasi patron si vom invinge", a spus Antonio de Almeida.
La randul sau, viceliderul sindical de la Dacia Ion Iordache a spus ca greva generala nu este o gluma si ca va dura "de la Pastele francezilor la Pastele nostru".
Zona in care s-a desfasurat mitingul a fost inconjurata de jandarmi si politisti si nu s-au inregistrat incidente.
Actiunea de protest de la Mioveni a inceput in jurul orei 10.00 si era programata sa se incheie la ora 14.00.
Angajatii uzinei Dacia Renault din Pitesti au intrat in greva generala pe termen nelimitat, luni dimineata, incepand cu ora 7.00, dupa ce au esuat negocierile purtate de sindicat cu patronatul fabricii privind majorarile salariale.
Angajatii cer o majorare salariala de 550 de lei, in timp ce administratia Dacia Pitesti a oferit o crestere de 12 la suta a salariului mediu brut, iar pentru angajatii cu salariul minim o majorare de 18,5 la suta. Reprezentantii patronatului au sustinut ca adunand toate cererile salariale solicitate de sindicat s-ar ajunge la o crestere de peste 70 la suta, lucru care nu poate fi luat in calcul, in conditiile in care Dacia are de recuperat in continuare pierderi de 61 de milioane de euro.
Marti si miercuri, intre patronat si sindicat au avut loc negocieri, care insa au esuat. La discutiile de miercuri, patronatul a oferit pentru muncitori 12 lei brut in plus fata de ultima oferta si o crestere salariala de 3,9% din luna ianuarie pentru personalul TESA, insa sindicalistii au respins aceasta propunere, spunand ca este conditionata de munca in tura continua.
Cele mai importante revendicari ale sindicalistilor de la Dacia vizeaza majorarea de salariu cu 350 de lei incepand cu 1 ianuarie 2008 si cu 200 de lei incepand cu 1 iunie 2008, participarea la profit cu o cota de 5-10% din castigul net al societatii, marirea primelor de Paste si de Craciun si a primei de vacanta, majorarea primei pentru Ziua constructorului de masini, acordata in luna septembrie, cu o valoare de 200 de lei, acordarea unor facilitati pentru salariatii care achizitioneaza masini sau piese Renault, in sensul unei reduceri de 15% la facturare.
Sindicalistii mai solicita ca numarul contractelor de munca pe perioada determinata sa nu depaseasca 15% din numarul total de contracte, precum si acordarea de sporuri pentru conditii grele, zgomot si unde magnetice, pentru Departamentul Caroserie si Departamentul Presaj.
Administratia Dacia Pitesti a contestat in instanta legalitatea grevei generale, depunand in acest sens o plangere la Tribunalul Arges.
Administratia reclama, in primul rand, faptul ca sindicatul nu a parcurs toate cele patru capitole de negociere inainte de declansarea grevei generale. De asemenea, administratia contesta listele sindicatului privind numarul participantilor la greva, sustinand ca luni, in primul schimb s-au aflat in greva generala doar 49 la suta dintre angajati (3.025 de persoane), in timp ce 3.169 de salariati nu au participat la protest.
Miercuri, Tribunalul Arges a amanat pentru 2 aprilie judecarea solicitarii administratiei Dacia Pitesti de a declara ilegala greva muncitorilor, liderii sindicali invocand lipsa unui avocat. Viceliderul sindical Ion Iordache a cerut instantei amanarea judecarii cauzei pentru ca sindicatul sa-si poata angaja un avocat si pentru a putea studia temeinic plangerea administratiei.
Ultima greva generala la Dacia Pitesti, unde lucreaza 13.000 de persoane, a avut loc in anul 2002 si s-a desfasurat pe parcursul a trei zile.
Scris de: {autor}MFX{/autor}
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii