Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
22:20 24 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Tariceanu Taxa auto va fi aprobata dupa ce Comisia Europeana se pronunta asupra noii formule

ro

28 Feb, 2008 00:00 720 Marime text
Noua formula de calcul a taxei auto va fi aprobata dupa ce Guvernul va primi un raspuns din partea Comisiei Europene la propunerea trimisa, din care sa rezulte ca aceasta este compatibila cu normele UE, a declarat, miercuri, premierul Calin Popescu Tariceanu. El a evitat sa avanseze un termen pana la care sa fie adoptata taxa de poluare auto, precizand doar ca spera ca aceasta sa fie aprobata "repede". Guvernul a decis, in urma cu o saptamana, prin aprobarea unui memorandum, sa trimita Comisiei Europene o noua scrisoare privind taxa de poluare auto, in care va fi prezentata o alta formula de calcul a taxei, corelata cu emisiile de carbon. Taxa auto va fi calculata diferentiat, in functie de emisiile CO2 pentru masinile Euro4, iar pentru celelalte autovehicule va fi aplicata actuala formula - conform normei de poluare, data de emisiile de noxe si cilindree -, insa sumele vor creste sensibil fata de propunerea aflate in dezbatere. Surse oficiale au declarat pentru MEDIAFAX ca prin memorandum au fost stabilite criteriile de diferentiere a taxei, fiind preluate cerintele Comisiei Europene si introdusa taxarea pe baza emisiilor de CO2 la autovehiculele Euro4, intrucat acestea sunt singurele masini care au inscrise in documentele de identificare emisiile de dioxid de carbon exprimate in grame pe kilometru. Pentru celelalte masini, noua grila va utiliza formula actuala de calcul, dar cu sume mai mari, in functie de norma de poluare si taxa specifica pe cmc, fata de valorile din propunerea anterioara de modificare a taxei. De asemenea, noua reglementare va stabili un coeficient de reducere a taxei, proportional cu deprecierea reala a autovehiculului, va prevedea un sistem de rambursare a taxei reziduale, in cazul revanzarii intr-un alt stat membru sau al exportului si va asigura o procedura de contestare a taxei percepute. In acelasi timp, Guvernul va indica clar ca sumele incasate vor constitui venituri ale Fondului pentru mediu si vor fi utilizate pentru finantarea unor programe si proiecte pentru protectia mediului. Noua reglementare nu va cuprinde referiri la restituirea taxei incasate pana in prezent, intrucat Guvernul considera ca sumele au fost colectate in baza Codului Fiscal aprobat de Parlament si necontestat de Curtea Constitutionala. Potrivit propunerii inaintate de Guvern in luna ianuarie, taxa se calcula printr-o formula care include coeficienti in functie de gradul de poluare a motorului (normele Euro), de capacitatea cilindrica a propulsorului si vechimea masinii. Suma rezultata pentru fiecare subcategorie este ajustata cu o cota de reducere, care creste de la 0 la 95%, in raport direct proportional cu vechimea masinii. Valoarea taxei ar fi crescut de doua-trei ori la masinile noi Euro 4 si scadea de pana la zece ori la masinile vechi Euro1. Astfel, pentru o masina noua Euro 4 cu motor intre de cel mult 1.400 centimetri cubi, taxa auto crestea de 2,6 ori, de la 161 euro la 420 euro, iar pentru acelasi tip de autovehicul, dar cu o vechime cuprinsa intre 1 si 3 luni, nivelul aplicat ar fi urcat de la 161 euro la 403 euro. Cresterile sensibile se inregistrau, practic, la categoriile de autovehicule cel mai bine vandute. Dupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, Comisia Europeana a atras atentia ca modalitatea de calcul a taxei introduse de autoritatile romane nu respecta prevederile articolului 90 din Tratatul de aderare, fiind deschisa procedura de constatare a neindeplinirii obligatiilor de stat membru.

Scris de: {autor}MFX{/autor}

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii