Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
19:58 28 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Cadastru cu hărţi secrete ale Armatei?! Controverse în cazul Geotop (document)

ro

11 Oct, 2010 01:27 5891 Marime text
cap_7.jpgVoci apropiate CJC susţin că firma bucureşteană ar fi utilizat la efectuarea cadastrului pentru drumurile judeţene hărţi secrete ale Armatei. Specialiştii cadastrişti exclud însă această posibilitate, susţinând că aceste hărţi au fost desecretizate, iar reprezentantul firmei neagă vehement aceste ipoteze

Surse apropiate Consiliului Judeţean au dezvăluit pentru ZIUA de Constanţa noi amănunte apărute în cazul Geotop.

Aspectele la care fac referire sursele noastre s-ar afla în atenţia procurorilor DNA care anchetează modul în care SC Geotop 2001 SRL a efectuat lucrările prevăzute în acordul cadru încheiat cu instituţia Consiliului Judeţean Constanţa, la care sunt partenere 45 de primării din judeţ. Sursele noastre susţin că SC Geotop 2001 SRL nu ar fi efectuat zborurile prevăzute în contract, pentru întocmirea documentaţiei cadastrale, şi s-ar fi bazat pe nişte hărţi ale Armatei, la care ar fi avut acces unul dintre patronii firmei, mai exact, colonelul SPP Nicolae Duminică, fosta gardă de corp a lui Miron Mitrea - apropiatul echipei Mazăre - Constantinescu.

Moldovanu: „Situaţiile de zbor se păstrează la Eurocontrol"

De asemenea, aceleaşi voci susţin că Geotop 2001 ar fi încercat să obţină de la o companie aviatică din Constanţa documente care să adeverească faptul că zborurile ar fi fost totuşi efectuate, şi că aceste încercări ar fi fost mijlocite de către un reprezentant al CJC, în persoana purtătorului de cuvânt al instituţiei, Cristian Moldovanu, în calitatea sa de reprezentant al CJC în Consiliul de Administraţie de la Aeroport. Contactat telefonic, purtătorul de cuvânt al CJC a negat categoric aceste ipoteze, afirmând că cine face aceste afirmaţii „bate câmpii". El a adăugat că persoanele care au făcut aceste declaraţii nu au habar de aviaţie şi că planurile de zbor rămân în arhivele Eurocontrol. „Situaţiile de zbor se păstrează 30 de zile la autoritatea care le gestionează, la Eurocontrol, care monitorizează toate zborurile deasupra Europei", ne-a declarat Cristian Moldovanu, negând categoric că ar avea un amestec în cazul Geotop.

Regional Air Services - operator pentru Geotop

Surse apropiate anchetei au afirmat însă că aceste aspecte, legate de efectuarea zborurilor, au fost printre primele verificate de către anchetatori, însă nu au putut confirma şi nici infirma varianta surselor noastre.

Pentru a verifica dacă au existat presiuni din partea firmei Geotop la companiile de aviaţie de pe plan local cu privire la eliberarea unor documente care să adeverească nişte zboruri care nu au avut loc, aşa cum susţin sursele noastre, am încercat să-i contăm mai întâi pe reprezentanţii Aeroportului Mihail Kogălniceanu. Actualul director al Aeroportului, Ionel Manafu, numit anul acesta la conducerea companiei, a preferat să nu ne răspundă la telefon. Drept urmare, l-am contactat pe fostul director, Gheorghe Şuţu. „După cum ştiţi, eu am părăsit funcţia de la Aeroport din motive de sănătate. Pe perioada cât am fost eu la conducere nu au existat astfel de presiuni", a afirmat Gheorghe Şuţu, precizând totodată că Aeroportul nu închiriază aparate de zbor.

Următorul pas în demersul nostru de a afla cât suport real au informaţiile primite a fost să luăm legătura cu reprezentanţii SC Regional Air Services SRL din Tuzla. Patronul companiei private, Adrian Vasilache, ne-a declarat că Geotop 2001 a colaborat cu firma pe care o deţine. „Acum trei ani de zile, Geotop a închiriat un avion direct de la un producător din Austria. Noi eram operatorul avionului. Au zburat câteva luni cu el, iar apoi, cam peste doi ani, le-a venit avionul. Şi-au cumpărat avion propriu", a spus Vasilache.

Colaborator vechi al CJC şi al Primăriei

De menţionat că CJC a parafat încă din 2007 un contract pe bani grei cu SC Regional Air Services SRL pentru închirierea unui elicopter cu care să se intervină în caz de urgenţă. Important de reţinut este faptul că instituţia judeţeană plăteşte lunar către această firmă o sumă de maxim 132.000 de lei, adică de 1,3 miliarde de lei, chiar dacă există intervenţii, chiar dacă nu, fiind „contorizate" şi orele în aşteptare. De asemenea, firma de la Tuzla le este cunoscută constănţenilor şi prin prisma faptului că organizează show-ul aviatic din staţiunea Mamaia, la care, în 2009, şi primarul Constanţei, Radu Mazăre, a sărit cu paraşuta în tandem cu un instructor de la Aerodromul Tuzla.

Un comunicat privind zboruri ale firmei anchetate

Dorind parcă să contrazică spusele surselor noastre referitoare la faptul că firma Geotop n-ar fi efectuat zborurile pentru realizarea documentaţiei cadastrale pentru care a bătut palma cu CJC, un comunicat al unei companii din vestul ţării certifică faptul că această firmă de cadastru îşi face zborurile la timp. „GEOTOP 2001 a finalizat la 31 mai 2010 mai bine de 30 de ore de zbor în zona Transilvană. Activităţile s-au executat cu operare de pe Aeroportul Transilvania Târgu Mureş, cu aeronava de tip Piper 68, special dotată cu echipamente de fotometrie aeronautică", se arată în comunicatul Aeroportului Transilvania din Târgu Mureş, publicat pe site-ul companiei pe data de 3 iunie 2010, cu mai puţin de o lună înaintea convocării primarilor constănţeni la DNA, în Dosarul nr. 291/P/2009.

Sponte: „Hărţile Armatei au fost desecretizate"

Am consultat şi un specialist în legătură cu ipotezele furnizate de sursele noastre. Directorul Oficiului de Cadastru şi Publicitate Imobiliară Constanţa, Stere Sponte, ne-a declarat că în executarea lucrărilor de cadastru nu este obligatoriu ca cel ce întocmeşte documentaţia să efectueze zboruri în acest sens. În legătură cu afirmaţiile că Geotop ar fi intrat în posesia unor hărţi militare în baza cărora a efectuat cadastrul pentru contractul cu CJC, Sponte susţine că hărţile Armatei de 1:25.000 şi 1:50.000 au fost desecretizate şi pot fi cumpărate de doritori de la Direcţia Topografică Militară. „Aceste hărţi, de la nivelul anilor 70, sunt depăşite acum", a precizat şeful OCPI.

Cucoară: „Aveau nevoie de aviz ORNISS"

Pentru o a doua opinie de specialitate l-am contactat telefonic şi pe Cătălin Cucoară, specialist în cadrul DNA, care, deşi nu colaborează cu anchetatorii în acest dosar, şi-a exprimat un punct de vedere general, legat de informaţiile pe care le-am primit la redacţie. Cucoară a precizat, de asemenea, că nu este nevoie să se efectueze zboruri pentru realizarea documentaţiei cadastrale, dar că dacă acestea se efectuează este nevoie de avizul ORNISS (Oficiul Registrului Naţional al Informaţiilor Secrete de Stat).

Popescu: „Minciuni scornite"

Pentru a-şi exprima un punct de vedere referitor la ipotezele ce ne-au fost prezentate de sursele noastre, l-am contactat şi pe unul dintre reprezentanţii Geotop 2001. În replică, Daniel Popescu, directorul tehnic al Geotop 2001, totodată asociat al firmei, ne-a declarat în legătură cu cele relatate mai sus că „nu sunt decât minciuni scornite de fel şi fel de neaveniţi care vor să lovească în imaginea firmei". Directorul tehnic al Geotop 2001 a afirmat că firma a efectuat zboruri cu un elicopter închiriat de un operator din Austria de la o firmă din Germania. Menţionăm că am încercat în repetate rânduri să luăm legătura cu reprezentanţii Biroului de presă al Ministerului Apărării Naţionale, însă până în prezent nu am reuşit.

Nicuşor - iniţiatorul

Reamintim că pe 28 noiembrie 2007, CJC atribuia contractul privind întocmirea documentaţiei cadastrale şi înscrierea în Cartea Funciară a reţelei de drumuri publice de interes local din judeţul Constanţa şi realizarea soluţiei geospaţiale pentru gestiunea căilor de transport către SC Geotop 2001 SRL din Bucureşti. Valoarea estimată a contractului a fost de 9.610.164 lei, fără TVA, adică de peste 96 de miliarde de lei vechi, fără TVA, iar contractul a fost atribuit pentru 8.435.827 lei, fără TVA, adică pentru peste o sută de miliarde de lei vechi cu tot cu TVA. Prin acest contract, banii din repartizarea pe unităţi administrativ-teritoriale a 20% din sume defalcate din cota de 22% pe impozitul pe venit, pentru susţinerea programelor de dezvoltare locală şi pentru proiecte de infrastructură, au fost direcţionaţi către Geotop 2001. Iniţiativa i-a aparţinut preşedintelui CJC, Nicuşor Constantinescu, care a iniţiat HCJC nr. 138/2007 privind aprobarea acordului de asociere în vederea participării la procedura de achiziţie publică „Documentaţie cadastrală şi înscriere în cartea funciară a reţelei de drumuri de interes local din judeţul Constanţa şi realizarea soluţiilor geospaţiale pentru gestiunea căilor de transport rutiere". Firma îi are ca asociaţi pe Nicolae Duminică, Adrian Petru Pascu, George Daniel Popescu, Ioan Ichim şi, de anul trecut, şi pe poetul Mircea Dinescu.

În portofoliul afişat pe site-ul Geotop, Consiliul Judeţean Constanţa se află în topul listei cu clienţi majori ai firmei, urmat, pe locul secund, de Primăria municipiului Constanţa. Printre proiectele finalizate ale Geotop 2001 se numără delimitarea cadastrală a municipiului Constanţa, iar printre cele în curs de derulare cadastrul drumurilor din judeţul Constanţa (contractul cu CJC), catalogat de Geotop ca „cel mai mare proiect pentru realizarea cadastrului drumurilor care se desfăşoară în acest moment în România", dar şi GIS (Geographic Information Systems) Constanţa - „primul proiect de G.I.S. care are drept punct de pornire legile restituţiei proprietăţii din România (conform Legii10/2001)", mai aflăm de pe site-ul firmei.

 

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii