Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
00:05 24 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Certificatul de oportunitate a ajuns pe rolul Tribunalului

ro

26 Mar, 2005 00:00 1196 Marime text

Municipalitatea, chemata la judecata de agentii economici

Consiliul Local Municipal a adoptat anul trecut Hotararea 370/2004 privind aprobarea regulamentului de eliberare a certificatului de oportunitate referitor la functionarea unitatilor comerciale, de productie si de prestari servicii care isi desfasoara activitatea pe teritoriul municipiului Constanta. Vizarea certificatului este obligatorie pana cel tarziu la data de 30 aprilie a fiecarui an, in cazul neachitarii taxei prevazute de HCLM 370/2004, agentii economici riscand sa plateasca, pe langa contravaloarea certificatului, care se ridica la 3,2 milioane lei, o serie de dobanzi si penalitati de intarziere.

Legalitatea taxei de oportunitate, considerata o noua metoda a municipalitatii de a goli buzunarele intreprinzatorilor, a fost atacata in contencios de mai multi agenti economici din Constanta. Printre cei care au atacat in justitie legalitatea certificatului de oportunitate, dar si inadvertentele Hotararii 370/2004, se afla Patronatul Intreprinderilor Mici si Mijlocii Constanta si Liga Organizatiilor Regiunii Dobrogea. Reclamantii, prin actiunile formulate in instanta, doresc anularea hotararii respective. In actiunile formulate impotriva instituirii taxei de oportunitate, reclamantii mai sustin ca hotararea, desi este mai aproape de legea care reglementeaza aceasta materie, si anume Ordonanta de Guvern 99/2000, modificata prin Legea 650/2002, a fost ilegal instituita de Consiliul Local Constanta.Consilierul juridic al Patronatului Intreprinderilor Mici si Mijlocii Constanta, Nicoleta Pricope, sustine ca PIMM a actionat in contencios-administrativ certificatul de oportunitate initiat de administratia Mazare deoarece acesta "este ilegal si reprezinta o dubla impunere".In acest context, la data de 23 martie, instanta a dispus conexarea tuturor dosarelor aflate pe rolul Tribunalului Constanta, care au ca obiect contestarea certificatului de oportunitate. Astfel, la termenul stabilit pentru data de 20 aprilie, magistratii vor avea in vedere solutionarea fondului cauzei.

Pentru unii muma, pentru altii ciuma

Cele doua acte normative, pe baza carora a fost instituit certificatul de oportunitate, reglementeaza comercializarea produselor si serviciilor de piata si stabilesc in ce conditii agentii economici pot fi autorizati pentru a-si desfasura activitatea. La prima vedere, HCLM 370/2004 este in acord total cu actele normative mai sus mentionate, insa potrivit reprezentantilor juridici ai agentilor economici, hotararea are o serie de hibe. Astfel, in conditiile in care Legea 650/2002 este un "act normativ privind comercializarea produselor si serviciilor de piata", HCLM 370/2004 se intituleaza "Regulament pentru eliberarea certificatului de oportunitate referitor la functionarea unitatilor comerciale de productie si prestari servicii", fapt ce nu este reglementat de normele legale. Prin aceasta taxa municipalitatea doreste ca toti agentii economici care desfasoara in locuri publice activitati economice sa nu incalce normele generale de urbanism. Cu alte cuvinte, sa se armonizeze activitatea comerciala cu regulile generale in materie de urbanism, insa cu totul ilegal pentru ca se doreste extinderea la toti agentii economici, prin practicarea unor taxe deosebit de mari. In timp ce hotararea CLM obliga toti agentii economici la plata certificatului de oportunitate, Anexa 3 a Legii 650/2002 individualizeaza concret, dupa nomenclatorul CAEN, toate produsele si serviciile de piata pentru care ar fi necesara o astfel de autorizare.

Primaria "moare" de grija comerciantilor

Cu toate ca agentii economici sunt nemultumiti de prevederile HCLM 370/2004, reprezentantii administratiei publice locale sustin ca nu exista nici o ilegalitate in ceea ce priveste instituirea certificatului de oportunitate, acesta bazandu-se exclusiv pe prevederile legale.Potrivit raportului intocmit de directorul Directiei Administrarea Domeniului Public si Privat din cadrul Primariei Constanta, Constantin Babus, "autoritatile administratiei publice locale au dreptul de a realiza un control cu privire la modalitatea in care unii comercianti inteleg sa desfasoare activitati de comert, fara a urmari instituirea unei proceduri paralele de inregistrare a comerciantilor, ci doar o procedura unitara prin care sa se stabileasca desfasurarea unor acte si fapte de comert care sa asigure libertatea comertului si care sa incurajeze totodata libera initiativa". Potrivit lui Babus, prin instituirea certificatului de oportunitate se urmareste si dezvoltarea echilibrata a retelei de distributie, a produselor si serviciilor de piata, avand ca fundament respectarea principiilor liberei concurente, protectiei vietii, sanatatii, securitatii si intereselor economice ale consumatorilor.

Eliminarea certificatului de oportunitate, solicitata de Prefectura

Si compartimentul juridic al Prefecturii s-a pronuntat recent cu privire la legalitatea certificatului de oportunitate pentru agenti economici. Potrivit juristilor, aprobarea unor acte administrative de catre autoritatile publice locale catre agentii economici contravine noului Cod Fiscal si creeaza premisele dublei impozitari.In aceste conditii, administratiile locale nu mai au responsabilitati in instituirea unor taxe suplimentare, care se achita anual, cum este si cazul taxei pentru certificatul de oportunitate, reinfiintat de administratia Mazare in toamna anului trecut. Mai exact OG 99/2000, permite administratiilor locale sa introduca acordul de oportunitate, insa numai la infiintarea societatilor si nu sa oblige agentii economici sa plateasca anual o astfel de taxa. Prefectura a trimis aceasta recomandare juridica tuturor consiliilor locale care au instituit printr-o hotarare aceasta taxa pentru certificatul de oportunitate.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii