Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
11:25 02 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Certificatul de oportunitate, la mana Tribunalului

ro

21 Apr, 2005 00:00 816 Marime text

Consiliul Local Constanta a adoptat, anul trecut, regulamentul de eliberare a certificatului de oportunitate referitor la functionarea unitatilor comerciale, de productie si de prestari servicii * Mai multi agenti economici au contestat legalitatea acestei taxe la Tribunal * Instanta a decis, ieri, conexarea tuturor dosarelor aflate pe rol * Urmatorul termen de judecata este 25 mai, data la care judecatorii doresc solutionarea cauzei * Avocatul Irina Litcanu sustine ca pana la acea data se anunta un "potop" de cereri de interventie in interes propriu * Primaria Constanta a anulat, printr-o hotarare adoptata la inceputul acestui an, o serie de inadvertente minore ale HCLM 370/2004

In cursul anului trecut, Consiliul Local Municipal a adoptat hotararea 370/2004 privind aprobarea regulamentului de eliberare a certificatului de oportunitate referitor la functionarea unitatilor comerciale, de productie si de prestari servicii care isi desfasoara activitatea pe teritoriul municipiului Constanta. Vizarea certificatului este obligatorie pana cel tarziu la data de 30 aprilie a fiecarui an, in cazul neachitarii taxei prevazute de HCLM 370/2004, agentii economici risca sa plateasca o serie de dobanzi si penalitati de intarziere, valoarea acestora fiind cu mult mai mare decat cea a certificatului, care se ridica la suma de 3,2 milioane de lei.Zeci de firme contesta legalitatea taxeiLegalitatea taxei de oportunitate, considerata o noua metoda a municipalitatii de a goli buzunarele intreprinzatorilor, a fost atacata in contencios administrativ de mai multi agenti economici din Constanta. Potrivit avocatului Irina Litcanu, "actiunea in instanta a fost promovata initial de Patronatul Intreprinderilor Mici si Mijlocii si are ca scop, nu neaparat anularea in totalitate a hotararii privind certificatul, ci aducerea HCLM 370/2004 in limitele si acordul legii".Printre cei care au atacat in justitie legalitatea certificatului de oportunitate, dar si inadvertentele Hotararii 370/2004, se afla organizatia nonguvernamentala Liga Organizata a Regiunii Dobrogea, SC "Monica" SRL, precum si alte firme care isi desfasoara activitatea pe raza municipiului Constanta.In actiunile formulate impotriva taxei de oportunitate, reclamantii mai sustin ca hotararea, desi este mai aproape de legea care reglementeaza aceasta materie, si anume Ordonanta de Guvern 99/2000, modificata prin Legea 650/2002, a fost ilegal instituita de Consiliul Local Constanta.Consilierul juridic al Patronatului Intreprinderilor Mici si Mijlocii Constanta, Nicoleta Pricope, sustine ca PIMM a actionat in contencios administrativ certificatul de oportunitate initiat de administratia Mazare deoarece acesta "este ilegal si reprezinta o dubla impunere".In acest context, ieri, instanta a dispus conexarea tuturor dosarelor aflate pe rolul Tribunalului Constanta care au ca obiect contestarea certificatului de oportunitate si a admis cererea de interventie in interes propriu formulata de Uniunea Generala a Industriasilor din Romania 2003, filiala Constanta. "La termenul de ieri s-a ridicat o exceptie, de altfel foarte interesanta, privind lipsa de interes a PIMM Constanta. Din punctul meu de vedere, aceasta exceptie nu poate fi primita de judecatori, deoarece in cadrul PIMM sunt reunite firme reprezentative care lupta pentru respectarea legii", a precizat Litcanu. Urmatorul termen de judecata a fost stabilit pentru data de 25 mai, cand judecatorii Tribunalului doresc sa solutioneze intr-un timp cat mai scurt cauza problemei. "Judecatorii doresc sa solutioneze aceasta actiune cat mai repede pentru ca, la ora actuala, aproape o suta de societati economice din Constanta doresc sa formuleze cereri de interventie in interes propriu", a afirmat Irina Litcanu.Legea exista pentru a fi...incalcataCele doua acte normative, pe baza carora a fost instituit certificatul de oportunitate, reglementeaza comercializarea produselor si serviciilor de piata si stabilesc in ce conditii agentii economici pot fi autorizati pentru a-si desfasura activitatea. La prima vedere, HCLM 370/2004 este in acord total cu actele normative mai sus mentionate, insa potrivit reprezentantilor juridici ai agentilor economici, hotararea are o serie de hibe. Astfel, in conditiile in care Legea 650/2002 este un "act normativ privind comercializarea produselor si serviciilor de piata", HCLM 370/2004 se intituleaza "Regulament pentru eliberarea certificatului de oportunitate referitor la functionarea unitatilor comerciale de productie si prestari servicii", fapt ce nu este reglementat de normele legale. Prin aceasta taxa municipalitatea doreste ca toti agentii economici care desfasoara in locuri publice activitati economice sa nu incalce normele generale de urbanism. Cu alte cuvinte, sa se armonizeze activitatea comerciala cu regulile generale in materie de urbanism, insa cu totul ilegal, pentru ca se doreste extinderea la toti agentii economici, prin practicarea unor taxe deosebit de mari. In timp ce hotararea CLM obliga toti agentii economici la plata certificatului de oportunitate, Anexa 3 a Legii 650/2002 individualizeaza concret, dupa nomenclatorul CAEN, toate produsele si serviciile de piata pentru care ar fi necesara o astfel de autorizare.Primaria a anulat cateva obligatiiCu toate ca agentii economici din municipiu sunt nemultumiti de prevederile HCLM 370/2004, reprezentantii administratiei publice locale sustin ca nu exista nici o ilegalitate in ceea ce priveste instituirea certificatului de oportunitate, acesta bazandu-se exclusiv pe prevederile legale.In acest context, ieri, reprezentantii Primariei Constanta au oferit judecatorilor si agentilor economici o "surpriza". Acestia au prezentat magistratilor HCLM 38/29 ianuarie 2005, prin care se modifica vechea hotarare insa in termeni nesemnificativi. "Aceasta hotarare, care doreste intrucatva modificarea legii, ignora absolut tot ceea ce s-a intamplat pana in prezent. Astfel, administratia publica a municipiului sustine ca la data adoptarii acestui regulament isi inceteaza aplicabilitatea prevederile HCLM 500/2002, iar agentii economici care detin certificate de oportunitate eliberate in baza prevederilor acestei hotarari vizate pe anul 2004 au obligatia preschimbarii vechilor certificate pana la sfarsitul lunii iunie a acestui an. Insa, din punct de vedere legal, orice act emis pe baza unei hotarari nule nu poate produce efect", a mai spus avocatul Irina Litcanu. Cea mai importanta modificare este totusi eliminarea de catre administratia locala a conditionarii eliberarii certificatului de oportunitate catre persoanele juridice care inregistreaza debite catre Primarie. Totodata, HCLM 38/2005 a anulat obligativitatea ca agentii economici sa detina contract pentru ridicarea sau depozitarea gunoiului si sa faca dovada ca au achitat contravaloarea acestui serviciu. "In general, modificarile nu sunt de substanta, deoarece administratia locala ar fi trebuit sa reglementeze in primul rand faptul ca acest certificat nu se aplica producatorilor, ci doar celor care incalca regulile generale de urbanism", sustine Litcanu.Reamintim ca in sprijinul agentilor economici s-a pronuntat si compartimentul juridic al Prefecturii. Potrivit juristilor institutiei judetene, aprobarea unor acte administrative de catre autoritatile publice locale catre agentii economici contravine noului Cod Fiscal si creeaza premisele dublei impozitari.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii