Cosmin Barzan „Vom actiona primaria in instanta"
Cosmin Barzan: „Vom actiona primaria in instanta"

În opinia preşedintelui CRC, când i se solicită documente potenţial
„delicate", municipalitatea adoptă
politica de eschivă
Organizaţia non-guvernamentală Centrul pentru Resurse Civice Constanţa a
fost partener într-un proiect ce a vizat monitorizarea procesului de achiziţii
publice în cadrul instituţiilor şi autorităţilor publice centrale şi locale,
proiect derulat de Institutul pentru Politici Publice (IPP) Bucureşti. Printre
autorităţile publice cărora li s-au solicitat informaţii în acest sens s-a
aflat şi Primăria Constanţa. Despre transparenţa şi disponibilitatea primăriei
am discutat cu preşedintele CRC Constanţa, Cosmin Bârzan.
Câte adrese aţi depus la Primăria Constanţa pentru a obţine informaţiile
necesare?
Iniţial, am depus o adresă, pe Legea 544, prin care ceream contractele de
achiziţii publice din anul 2008 pe anumite servicii. După ce adresa a stat tot
timpul legal la Departamentul Juridic din Primăria Constanţa, am avut surpriza
să constatăm că salariaţii de aici au trimis-o Centrului de Informaţii
Cetăţeni, declinându-şi competenţa. Ne-au spus că printre informaţiile oferite
de ei din oficiu nu se regăsea ceea ce solicitam noi. În consecinţă, au lăsat
la latitudinea/interpretarea Direcţiei Tehnic Achiziţii dacă formularea unui
răspuns însoţit de documentele solicitate este „oportună". De aici n-am primit
niciun răspuns. Practic, ne-au ataşat răspunsul Serviciului Juridic al
Primăriei municipiului Constanţa, din care am înţeles că, dacă cei de aici spun
„nu", şi ei spun „nu"... Am discutat cu cei de la Tehnic şi ni s-a spus că ni
se va răspunde, dar că solicitarea noastră tot întârzia la Serviciul Juridic.
Probabil, oamenii de la Juridic sunt foarte ocupaţi... iar noi am aşteptat
chiar şi peste termenul legal.
Ce aţi făcut în această situaţie?
Am făcut o reclamaţie administrativă, înregistrată cu numărul 46636 din 23
martie 2009, în care am menţionat că ceea ce cerem noi nu se regăseşte pe lista
documentelor care le arhivează din oficiu, dar sunt documente publice.
Aţi primit vreun răspuns la demersul vostru?
Termenul legal în care trebuiau să ne răspundă a fost depăşit de mult.
Concret, la niciuna dintre solicitările noastre nu am primit răspuns.
Cum veţi acţiona în contextul actual?
Dacă nu primim răspunsul la reclamaţia administrativă, vom acţiona Primăria
Constanţa în instanţă. Rămâne să mă consult cu nişte jurişti. IPP a apelat la
instanţă în acest caz, iar noi vom fi parteneri mai departe.
De ce consideraţi că aţi fost pasaţi de la un birou la altul?
Probabil că acest stil de lucru face parte din politica de eschivă a
Primăriei Constanţa, atunci când i se solicită documente potenţial delicate.
Este pentru prima dată când constataţi această eschivă, această lipsă de
transparenţă din partea municipalităţii?
În istoria Centrului pentru Resurse Civice Constanţa este prima situaţie de
acest gen, dar şi pentru că, până acum, nu am mai făcut alte adrese pe Legea
544 către Primăria Constanţa... N-am avut proiecte în care municipalitatea să
fie implicată.
Credeţi că o acţiune în instanţă va determina schimbări din partea
municipalităţii? Mă refer la lipsa transparenţei şi a eschivei la care aţi
făcut referire anterior...
Sper că da. Demersurile ONG-urilor nu sunt pornite din răutate sau din
dorinţa de a evidenţia aspecte negative, sunt acte justificate de misiunea lor
în faţa cetăţenilor. Noi am avut rezultate, nişte reacţii personale ale unor
reprezentanţi ai Primăriei. Unele aspecte legate de lipsa de transparenţă, ce
au fost semnalate fostului viceprimar Nicolae Nemirschi, au fost soluţionate.
Acum nu mai este domnul Nemirschi, dar cei care au rămas trebuie să-şi facă
treaba şi să respecte prevederile legale.
Având în vedere această „experienţă", veţi evita, în proiectele voastre
viitoare, să mai includeţi Primăria Constanţa?
Nu, dimpotrivă. Este o experienţă care ne determină să ne propunem să
schimbăm ceva în atitudinea instituţiei publice care refuză, până la urmă, un
dialog, o colaborare. Este un demers acoperit de lege, iar Primăria Constanţa,
că-i place sau nu, trebuie să respecte legea.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp