Iarna nu-i ca vara. Problema apei calde în Constanţa, între Ministerul Finanţelor şi cel al Energiei! Ce răspunsuri a primit deputatul Turcescu (documente)
Iarna nu-i ca vara. Problema apei calde în Constanţa, între Ministerul Finanţelor şi cel al Energiei! Ce răspunsuri
06 Nov, 2018 00:00
ZIUA de Constanta
2574
Marime text
La începutul acestei toamne, la sfârşit de septembrie, început de octombrie, municipiul Constanţa s-a confruntat, timp de zece zile, cu o criză a apei calde. La acel moment, problema s-a rezolvat, însă primarul Constanţei, Decebal Făgădău, vorbea despre un grup de lucru, despre discuţii cu Eugen Teodorovici, ministrul Finanţelor, cu reprezentanţi ai ANAF, ai ministerului Energiei şi ai Guvernului în vederea găsirii unei soluţii pe termen lung pentru Electrocentrale Constanţa.
„Constanţa nu va face niciun împrumut pentru termie. Pe lângă penalităţi la penalităţi, nu vreau să plătim şi dobânzi. Prefer să mai strângem cureaua. Să fie ultima iarnă când trecem prin asta. Ori preluăm CET, ori declanşăm insolvenţa în lanţ - RADET, CET. M-am consultat cu avocaţii şi nu exclud o atragere a răspunderii pentru cei care mi-au făcut acest cadou otrăvit”, a adăugat, atunci, edilul-şef al Constanţei.
În prezent, peste 150.000 de constănţeni sunt deserviţi de sistemul centralizat de termoficare.
Acest lucru l-a determinat şi pe deputatul PMP de Constanţa Robert Turcescu să adreseze două întrebări pe tema asigurării continuităţii agentului termic pentru constănţeni pe perioada iernii, una către Ministerul Energiei, alta către Ministerul Finanţelor.
Răspunsurile complete primite de parlamentar le puteţi citi în secţiunea „Documente”.
Rezumatul e că „Finanţele pasează responsabilitatea în curtea celor de la Energie, iar cei de la Energie şutează mai departe spre Primăria Constanţa. Pentru moment, problema apei calde e rezolvată în Constanţa, dar, aşa cum am mai spus, e doar o rezolvare temporară”, afirmă deputatul constănţean.
„Ministerul Finanţelor Publice şi Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice au identificat soluţii pentru a ajuta autorităţile administraţiei publice locale în vederea asigurării furnizării energiei termice pentru populaţie în sezonul rece, soluţii aprobate prin acte normative, astfel: crearea unui mecanism de stingere a plăţilor restante înregistrate în contabilitatea unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, inclusiv a instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din bugetul local şi a spitalelor publice din reţeaua autorităţilor administraţiei publice locale la data de 31 iulie 2018, rezultate din relaţia cu alţi furnizori, inclusiv cei care prestează serviciul public de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat, potrivit prevederilor art.28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.78/2018 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2018; aprobarea contractării, în anul 2018, de împrumuturi din venituri din privatizare pentru finanţarea unor cheltuieli curente pentru asigurarea furnizării energiei termice în sezonul rece şi utilizarea excedentului bugetelor locale şi pentru finanţarea cheltuielilor necesare furnizării energiei termice în sezonul rece 2018 - 2019, potrivit prevederilor art.1 art.II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului 89/2018 privind unele măsuri fiscal-bugetare.
Totodată, considerăm necesar că asupra problemei semnalate în întrebare să se solicite punctul de vedere al Ministerului Energiei, în calitate de iniţiator al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.61/2017 pentru aprobarea unor mason privind mandatarea Ministerului Energiei pentru transferul unor pachete de acţiuni deţinute de către statul român la societăţile producătoare de agent termic la unităţile administraţiei publice locale în vederea organizării serviciului public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat, cu modificările ulterioare, în coordonarea căruia se află Electrocentrale Constanţa SA, care este furnizorul apei calde către RADET”.
Prin urmare, autorităţile locale au obligaţia să asigure un sistem eficient de termoficare inclusiv prin alocări de la bugetul local şi/sau prin alte surse de finanţare, cu sprijinul efectiv al Ministerului Dezvoltării Regionale. Cu toate acestea, referitor la situaţia creată, instituţia noastră a solicitat punctul de vedere al Electrocentale Constanţa, care a comunicat că a demarat încă de la începutul anului 2018 o serie de demersuri, atât judiciare, dar şi extrajudiciare, în relaţia cu RADET. (…)
În raport cu cele prezentate mai sus, apreciem faptul descentralizarea nu înseamnă doar independenţă în cheltuirea banilor publici de către autorităţile locale, înseamnă responsabilizare, prioritizare în alocarea acestora implicarea profundă în asigurarea cerinţelor comunităţii locale”.
„Constanţa nu va face niciun împrumut pentru termie. Pe lângă penalităţi la penalităţi, nu vreau să plătim şi dobânzi. Prefer să mai strângem cureaua. Să fie ultima iarnă când trecem prin asta. Ori preluăm CET, ori declanşăm insolvenţa în lanţ - RADET, CET. M-am consultat cu avocaţii şi nu exclud o atragere a răspunderii pentru cei care mi-au făcut acest cadou otrăvit”, a adăugat, atunci, edilul-şef al Constanţei.
În prezent, peste 150.000 de constănţeni sunt deserviţi de sistemul centralizat de termoficare.
Acest lucru l-a determinat şi pe deputatul PMP de Constanţa Robert Turcescu să adreseze două întrebări pe tema asigurării continuităţii agentului termic pentru constănţeni pe perioada iernii, una către Ministerul Energiei, alta către Ministerul Finanţelor.
Răspunsurile complete primite de parlamentar le puteţi citi în secţiunea „Documente”.
Rezumatul e că „Finanţele pasează responsabilitatea în curtea celor de la Energie, iar cei de la Energie şutează mai departe spre Primăria Constanţa. Pentru moment, problema apei calde e rezolvată în Constanţa, dar, aşa cum am mai spus, e doar o rezolvare temporară”, afirmă deputatul constănţean.
Ce spune Ministerul Finanţelor Publice
Referitor la întrebarea deputatului Turcescu, înregistrată la Camera Deputaţilor cu nr. 5622A/2018, având ca obiect „Lipsa apei calde din Municipiul Constanţa”, potrivit sferei de competenţă a Ministerului Finanţelor Publice, instituţia comunică următoarele:„Ministerul Finanţelor Publice şi Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice au identificat soluţii pentru a ajuta autorităţile administraţiei publice locale în vederea asigurării furnizării energiei termice pentru populaţie în sezonul rece, soluţii aprobate prin acte normative, astfel: crearea unui mecanism de stingere a plăţilor restante înregistrate în contabilitatea unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, inclusiv a instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din bugetul local şi a spitalelor publice din reţeaua autorităţilor administraţiei publice locale la data de 31 iulie 2018, rezultate din relaţia cu alţi furnizori, inclusiv cei care prestează serviciul public de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat, potrivit prevederilor art.28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.78/2018 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2018; aprobarea contractării, în anul 2018, de împrumuturi din venituri din privatizare pentru finanţarea unor cheltuieli curente pentru asigurarea furnizării energiei termice în sezonul rece şi utilizarea excedentului bugetelor locale şi pentru finanţarea cheltuielilor necesare furnizării energiei termice în sezonul rece 2018 - 2019, potrivit prevederilor art.1 art.II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului 89/2018 privind unele măsuri fiscal-bugetare.
Totodată, considerăm necesar că asupra problemei semnalate în întrebare să se solicite punctul de vedere al Ministerului Energiei, în calitate de iniţiator al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.61/2017 pentru aprobarea unor mason privind mandatarea Ministerului Energiei pentru transferul unor pachete de acţiuni deţinute de către statul român la societăţile producătoare de agent termic la unităţile administraţiei publice locale în vederea organizării serviciului public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat, cu modificările ulterioare, în coordonarea căruia se află Electrocentrale Constanţa SA, care este furnizorul apei calde către RADET”.
Ce spune Ministerul Energiei
Referitor la întrebarea parlamentarului PMP având ca obiect „Lipsa apei calde din Municipiul Constanţa”, Ministerul Energiei aduce la cunoştinţă următoarele : „Potrivit Legii serviciului public de alimentare cu energie termică nr. 325/2006 cu modificările şi completările ulterioare, se stabileşte faptul că serviciul public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat face parte din sfera serviciilor comunitare de utilităţi publice desfăşurate la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale sub conducerea, coordonarea şi responsabilitatea autorităţilor administraţiei publice locale sau asociaţiilor de dezvoltare comunitară, după caz. Problema termoficării municipiului Constanţa este în primul rând de competenţa Primăriei Municipiului prin Serviciul Public de Alimentare cu Energie Termică (SPAET) şi în al doilea rând de competenţa Ministerului Dezvoltării Regionale.Prin urmare, autorităţile locale au obligaţia să asigure un sistem eficient de termoficare inclusiv prin alocări de la bugetul local şi/sau prin alte surse de finanţare, cu sprijinul efectiv al Ministerului Dezvoltării Regionale. Cu toate acestea, referitor la situaţia creată, instituţia noastră a solicitat punctul de vedere al Electrocentale Constanţa, care a comunicat că a demarat încă de la începutul anului 2018 o serie de demersuri, atât judiciare, dar şi extrajudiciare, în relaţia cu RADET. (…)
În raport cu cele prezentate mai sus, apreciem faptul descentralizarea nu înseamnă doar independenţă în cheltuirea banilor publici de către autorităţile locale, înseamnă responsabilizare, prioritizare în alocarea acestora implicarea profundă în asigurarea cerinţelor comunităţii locale”.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii