Interviu cu Doiniţa Radu, şef Serviciu Metodologie şi Asistenţă Contribuabili din cadrul DGFP Constanţa "Începând cu 1 februarie 2013 s-a schimbat modul de impozitare pentru unele venituri realizate"
Interviu cu Doiniţa Radu, şef Serviciu Metodologie şi Asistenţă Contribuabili din cadrul DGFP Constanţa:De asemenea, Doiniţa Radu a declarat că gradul de conformare voluntară la plată a contribuabililor din judeţul Constanţa a crescut anul trecut, comparativ cu 2011, dar şi că în 2012 mai multe firme au intrat în faliment.
1. Codul fiscal a fost modificat printr-o ordonanţă care vizează aplicarea sistemului TVA la încasare, regulă fiscală ce a intrat în vigoare la începutul acestui an. Ce presupune concret această reglementare şi cum trebuie să fie introdusă în facturi menţiunea „TVA la încasare"?
Sistemul TVA la încasare presupune colectarea TVA la data încasării
contravalorii integrale sau parţiale a facturii, dar nu mai târziu de 90
de zile de la data emiterii facturii. Persoanele
eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la încasare vor face această
menţiune pe factură, scriind efectiv „TVA la încasare", această menţiune
fiind un element obligatoriu pe care trebuie să-l conţină
factura. De asemenea, sistemul mai presupune deducerea taxei pe valoare
adăugată de către persoanele care aplică sistemul, precum şi de către
cei ce fac achiziţii de la persoane înscrise în Registrul persoanelor
impozabile care aplică sistemul TVA la încasare în momentul efectuării
plăţii contravalorii achiziţiei de care au beneficiat.
2. Una
dintre modificările aduse Codului fiscal prin OG nr.8/2013 reglementează
situaţia în care un agent economic este greşit înregistrat în Registrul
persoanelor impozabile care aplică TVA la încasare sau, dimpotrivă, este
radiat. Ce posibilităţi are acesta pentru a rezolva
problema?
În situaţia în care o persoană este înregistrată în mod eronat de
către organele fiscale în Registrul persoanelor impozabile care aplică
sistemul TVA la încasare,
aceasta va fi scoasă din Registru fie din oficiu, fie urmare a unei
cereri depuse de contribuabil. În acest caz, contribuabilul va aplica
regulile generale cu privire la deducere şi colectare, însă în
situaţia în care s-a comportat ca şi cum ar aplica sistemul nu va fi
sancţionat.
3. Aceeaşi ordonanţă privind modificarea Codului
fiscal aduce schimbări în ceea ce priveşte impozitul pe venitul
microîntreprinderilor,
începând cu 1 februarie. Ce stabileşte, de fapt, această ordonanţă?
Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor devine obligatoriu pentru toate persoanele juridice plătitoare de impozit pe venit a căror cifră de afaceri realizată la sfârşitul anului precedent este inferioară plafonului de 65.000 de euro. Observăm astfel că faţă de perioadele anterioare, când a mai existat acest impozit, a intervenit caracterul obligatoriu, având în vedere că până acum era opţional. O altă noutate o reprezintă nivelul cifrei de afaceri, care a scăzut de la 100.000 de euro la 65.000 de euro, precum şi abrogarea condiţiei privitoare la numărul de salariaţi. Contribuabilii care aplică impozitul pe veniturile microîntreprinderilor au obligaţia depunerii formularului 010 la organul fiscal teritorial până pe data de 25 martie 2013, dată până la care au obligaţia de a depune şi formularul 101 „Declaraţie privind impozitul pe profit" pentru perioada 1 ianuarie - 31 ianuarie.
4. Persoanele fizice care realizează venituri din activităţi agricole sunt obligate să plătească impozit, de la începutul acestei luni, conform Codului fiscal, modificat prin OG 8/2013. Care sunt veniturile agricole care sunt, mai nou, impozitate şi câţi bani va lua statul impozit pe aceste venituri?
Începând
cu 1 februarie 2013, persoanele fizice care realizează venituri din
cultura plantelor, cerealelor de pe suprafeţele de teren situate peste
limita
care asigură necesităţile de trai ale unei familii sau din creşterea şi
valorificarea în stare naturală a animalelor, a produselor de origine
animală, silvicultură şi piscicultură vor plăti impozit în
baza unor norme de venit ce au fost stabilite de către Ministerul
Finanţelor Publice, urmând ca de la anul normele să fie stabilite de
către Direcţiile Agricole şi transmise spre publicare DGFP-urilor.
Ordonanţa
8/2013
enumeră categoriile de venituri pentru care au fost stabilite norme de
venit şi nivelul normei, precum şi suprafeţele care sunt scutite.
5. Ce modificări aduce această ordonanţă cu privire la contribuţiile
sociale obligatorii datorate de persoanele fizice pentru veniturile din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură?
Asupra acestor venituri, în ceea ce priveşte contribuţiile sociale se va datora şi contribuţia de asigurări sociale de sănătate.
6.
Codul fiscal a fost modificat şi în ceea ce priveşte
cheltuielile înregistrate în contabilitate, dar dovedite ulterior ca
fiind legate de fapte de corupţie. De ce reprezintă acestea cheltuieli
nedeductibile fiscal?
În ceea ce priveşte cheltuielile înregistrate în contabilitate ca
fiind cheltuieli deductibile şi care ulterior se constată, de către
instanţă, că au fost legate de anumite fapte
de corupţie, Codul fiscal menţionează clar că acestea vor deveni
cheltuieli nedeductibile fiscal.
7. Care sunt schimbările ce îi vizează pe angajaţii care primesc indemnizaţie pe perioada delegării şi
detaşării în interes de serviciu?
Angajaţii care primesc indemnizaţii pe perioada delegării şi detaşării în interes de serviciu în ţară şi în străinătate peste nivelul stabilit de Codul fiscal şi anume mai mult de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru instituţiile publice vor fi impozitaţi pentru această diferenţă pentru că aceste sume vor fi considerate avantaje de natură salarială. Este vorba, practic, de aplicarea unui tratament fiscal uniform tuturor beneficiarilor, fiindcă până acum această prevedere fiscală exista doar pentru salariaţii ONG-urilor.
8. În ce fel sunt afectate cheltuielile de cercetare-dezvoltare de noile modificări ale Codului fiscal?
Prevederea cu privire la cheltuielile de cercetare-dezvoltare exista
şi până acum în Codul fiscal, modificarea vizând doar nivelul cotei
deducerii suplimentare de la 20 la 50%, măsura
fiind menită pentru a stimula activitatea de cercetare. Este vorba de o
deducere suplimentară, respectiv o scădere a venitului impozabil şi,
implicit, a impozitului pe profit.
9. A crescut în 2012, comparativ
cu 2011, gradul de conformare voluntară a contribuabililor care plătesc la timp obligaţiile la stat, în judeţul Constanţa?
Gradul de conformare voluntară la plată a contribuabililor din
judeţul Constanţa a crescut de la 77,21% în anul 2011 la 79,08% în 2012.
10.
Dar despre arieratele nerecuperabile provenind
de la firmele aflate în procedură de insolvenţă/faliment ce ne puteţi
spune? A crescut în 2012 nivelul acestora, raportat la anul 2011?
Numărul firmelor care intră în insolvenţă (faliment) a crescut în anul 2012. Dacă în anul 2011 vorbeam de 690 de societăţi comerciale cu un volum al arieratelor de 400.411.251 lei, în anul 2012 au intrat în faliment 1.096 de societăţi, cu un volum al arieratelor de 345.284.993 lei.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp