Palaz, despre poluarea de la nava „Paris" „Nu este poluare majora, nici dezastru ecologic" (fot
Palaz, despre poluarea de la nava „Paris": „Nu este poluare majora, nici dezastru ecologic" (fotIeri, la sediul Prefecturii Constanţa, Comandamentul Operativ pentru Depoluare Marină, reunit pentru a stabili măsurile de urgenţă care vor fi luate în vederea depoluării zonei afectate de scurgerile de păcură, a concluzionat că fisurile nu pot duce la o catastrofă aşa cum s-a vehiculat.
Prefectul judeţului Constanţa a ţinut, ieri, să liniştească populaţia alarmată, după ce s-a descoperit că scurgerile de păcură din nava Paris, scufundată de 15 ani, ar putea avea efecte devastatoare asupra mediului marin. „Nu este poluare majoră şi nici dezastru ecologic. Situaţia este sub control".
De asemenea, până luni la ora 12.00, grupul de lucru care s-a format ieri trebuie să prezinte un raport al situaţiei şi costurile la care se ridică soluţionarea definitivă a problemei. „În funcţie de costuri, vom promova o hotărâre de guvern pentru alocarea sumelor necesare", a mai completat Palaz.
La începutul acestei săptămâni, autorităţile portuare şi cele de mediu au început să supravegheze îndeaproape poluarea marină cu păcură, care se întinde pe câţiva kilometri, în dreptul digului de nord al Portului Constanţa. Echipa de scafandri care a fost trimisă pentru a vedea cu exactitate care este sursa de poluare a constatat că aceasta provine de la tancul navei „Paris", scufundată în 1995. În tancul acestei nave se află 236 de tone de păcură şi 20 de tone de motorină.
„Trei săptămâni nu avem probleme"
Potrivit declaraţiilor şefului ARSVOM, Dorel Constantin Onaca, până astăzi, la prânz, scurgerile din corpul navei vor fi stopate, iar fisurile vor fi obturate provizoriu. „Avem fisuri de doi - trei centimetri lăţime şi trei, respectiv un metru lungime în partea superioară a navei, aflate la 30 - 40 de metri de prova. Există o fisură de trei centimetri şi una de un centimetru. Acestea vor fi obturate cu soluţie specială şi vor fi controlate permanent". Măsura provizorie care a fost găsită are o garanţie de patru - cinci zile, soluţia urmând să fie schimbată continuu, până la momentul în care se vor găsi sumele necesare în vederea acoperirii permanente a fisurilor", a completat Onaca.
Cât despre aparatura de care este nevoie pentru acoperirea acestor fisuri, şeful ARSVOM ne-a asigurat că există utilaje necesare şi nu se vor face costuri suplimentare în primă fază. „Indiferent de gradul de agitaţie al mării, la ce facem noi, provizoriu, timp de două - trei săptămâni nu va exista nicio problemă, în locurile pe care le-am identificat noi", a mai completat Onaca.
De duminică până astăzi, irizaţiile s-au întins pe o lungime de doi - trei kilometri şi o lăţime pornind de la locul sursei, în larg, de 15 - 20 de metri.
Într-o primă fază, autorităţile au dispus împrejmuirea zonei cu 400 de metri liniari de baraje antipoluante, iar la mijlocul acestei săptămâni au fost întinşi alţi 400 de metri. Barajele au fost, între timp, înlocuite cu unele de 300 - 400 de metri, pentru că cele puse iniţial s-au măcinat din cauza combustibilului.
Petele de păcură au apărut din cauza temperaturilor ridicate, iar specialiştii spun că, la contactul cu ultravioletele, poluarea devine şi mai periculoasă, existând riscul extinderii petei de combustibil.
De altfel, în imediata vecinătate a navei „Paris" se află, scufundată, şi nava „You Xiu", care are în rezervoare 45 de tone de păcură. Momentan, la rezervoarele acesteia din urmă nu au fost identificate probleme.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp