Stop demolării Pasarelei Regale din Mamaia! Ar putea fi preluată şi reabilitată de Consiliul Judeţean. Este nevoie de hotărâre de Guvern
Stop demolării Pasarelei Regale din Mamaia! Ar putea fi preluată şi reabilitată de Consiliul Judeţean. Este
28 Jan, 2020 00:00
ZIUA de Constanta
5007
Marime text
Claudiu Palaz, preşedinte al organizaţiei judeţene PMP Constanţa şi vicepreşedinte al Consiliului Judeţean, a depus un memoriu la Consiliul Judeţean Constanţa pentru preluarea pasarelei din Mamaia de către Consiliul Judeţean Constanţa şi începerea lucrărilor de reabilitare şi reamenajare a acesteia.
Cunoscută drept „pasarela regală”, construcţia face parte din Ansamblul Cazinoului, inaugurat în anul 1935, în ziua de 15 august, în prezenţa Regelui, a membrilor Guvernului şi a autorităţilor Municipiului şi Portului Constanţa. Lucrarea a fost calculată să reziste la vânt, zăpadă şi la o încărcătură cu oameni de 600 kg/mp. În perioada interbelică, complexul găzduia un restaurant modern, cabine pentru plajă în clădirile laterale, un cazino şi o pasarelă ce se avânta în mare, unde se afla singurul bar maritim din Europa.
O scară de acces susţinută prin trei vanguri în formă de cadre conducea pe pasarela care avea zece deschideri a zece metri, cu o consolă înspre bar. În dreptul pilei a opta, unde adâncimea apei era de 0,80 – 100 m, deci o adâncime optimă pentru joaca copiilor, s-au amenajat două tobogane compuse fiecare din câte o boltă circulară, ce susţinea o scară de acces a publicului de pe pod pe cheia bolţii, şi un planşeu având o formă curbă cu inflexiune, studiată astfel ca să prezinte forma cea mai potrivită pentru alunecare.
Grinzile aveau console de patru metri, armate puternic, cu rolul de a contravântui fundaţiile. În axele blocurilor de fundaţii erau încastraţi cei patru stâlpi care înconjurau partea centrală, între ei fiind plasate bufetele barului, iar restul, fiind tot o consolă, de unde se putea admira cerul şi marea, fără niciun obstacol. De jur-împrejurul barului era un parapet identic cu al pasarelei. Textul, destul de tehnic, din care reproducem parţial, îi aparţine lui Constantin Cătuneanu, autorul unui amplu studiu despre creaţia inginerească de unicat a lucrărilor de la Mamaia.
Cazinoul din Mamaia împreună cu pasarela ce ieşea în mare reprezentau centrul de atracţie al turismului din staţiune, alături de alte două simboluri interbelice – Castelul Reginei Maria, inaugurat în anul 1926 şi Hotelul Rex, inaugurat în prezenţa Regelui Carol al II-lea, în anul 1936. Simbol al istoriei staţiunii Mamaia, menţionat deseori în studii culturale, important punct de interes turistic al acelor vremuri, ansamblul Cazinoului, din care face parte şi pasarela, a fost introdus în lista monumentelor istorice, începând cu anul 2010.
Administraţia Bazinală de Apă Dobrobea - Litoral (ABADL) a demarat procedurile în vederea realizării lucrărilor, în acest sens fiind obţinut certificatul de urbanism ce vizează mai multe zone de pe întreg litoralul românesc. Astfel, potrivit proiectului, fostul debarcader va fi desfiinţat. ABADL consideră că pasarela de promenadă „se află într-o stare avansată de degradare şi nu poate prezenta siguranţă în exploatare”.
Nu de aceeaşi părere sunt istoricii şi arhitecţii. În opinia lor, un asemenea vestigiu ar trebui păstrat şi reabilitat. Reabilitarea plajelor urmează să înceapă în câteva luni, moment în care pasarela va fi distrusă. „Consider obligatorie preluarea acesteia de către Consiliul Judeţean Constanţa şi executarea lucrărilor de întreţinere, conservare, restaurare şi punere în valoare a acestui monument, cu respectarea legislaţiei în vigoare”, a declarat Claudiu Palaz.
Pentru preluarea acestui imobil, Guvernul României trebuie să aprobe o hotărâre în acest sens.
Citeşte şi:
Pasarela din staţiunea Mamaia, situată în zona debarcaderului Cazino, va fi demolată
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii
- necesar 03 Apr, 2021 11:22 sa fim sinceri, nu se poate repara, e prea deteriorata. rational vorbind, trebuie demolata fara ipocrizie si reconstruita mai mare mai moderna mai folositoare, fara hotie.