Aktive King, garantia sigurantei pentru echipajele de la bordul platformelor
Aktive King, garantia sigurantei pentru echipajele de la bordul platformelorNava ultra-moderna pentru petrolistii din largul marii
Remorcherul achizitionat de compania Grup Servicii Petroliere (GSP) pus la dispozitia Petromar are destinatii multiple, nava poate fi folosita, pentru transport pasageri, asistenta la platformele petroliere si salvare * La cererea Petrom OMV, GSP s-a aliniat la cerintele internationale si a demarat un program de preluare a unor nave performante * Aktive King este luata in leasing, in momentul de fata proprietarul sau fiind compania norvegiana Aktive Venture * Nava a fost construita anul acesta in Santierul Naval Singapore si are un echipaj format din 15 persoane, dintre care 13 romani si doi norvegieni * Este printre putinele nave de acest gen din lume care are sistem de pozitionare dinamica asistat de computer, motoarele fiind comandate automat pentru a-i mentine pozitia * Sistemul GPS completeaza sistemul de pozitionare dinamica * Principalele calitati ale vasului sunt excelenta manevrabilitate, viteza maxima de 15 noduri, acuratetea si eficienta manevrelor * Nava este in prezent folosita pentru schimbul echipajului de pe platformele petroliere, serviciu care in ultimii ani a fost efectuat de vasul Phoenix, aflat acum intr-un amplu proiect de modernizare * Datorita lui Aktive King, timpul de transfer al personalului este mult mai scurt, transbordarea putand fi efectuata chiar si in conditii meteo nefavorabile chiar pe furtuna de gradul sapte * Datorita sistemului de pozitionare dinamica, transbordarea se face fara legare cu parame la platforme, prin pozitionarea navei intr-un anume punct * In cursul zilei de marti, 128 de persoane, membrii echipajelor de pe cinci platforme, au fost transferate in conditii de maxima siguranta * Multi dintre acestia s-au declarat multumiti de rapiditatea si modul in care se face acest schimb de personal
Timp de multi ani, transferul persoanelor care lucreaza pe platformele de foraj din Marea Neagra se efectua in conditii greu de imaginat, navele folosite pentru a transporta uneori 150 de persoane fiind de mici dimensiuni. Mai mult, aceste vapoare nu puteau ajunge intotdeauna la destinatie. Pe mare cu valuri mai mari de trei metri, navele din flota Petromar nu mai ieseau in larg. In anii `90, in urma eforturilor depuse de autoritatile portuare pentru a remedia situatia, s-a dat in folosinta nava Phoenix a carei destinatie speciala este chiar efectuarea transferului de personal. Timp de mai bine de un deceniu, Phoenix si-a indeplinit atributiile in limitele in care a fost proiectata. In ultimii ani insa, au inceput sa apara si probleme tehnice deosebite, explicabile tinand cont de dotarea tehnica a navei. Din acest motiv, conducerea firmei Grup Servicii Petroliere (GSP) a decis anul acesta ca "batranul" Phoenix sa intre in santier pentru a fi supus unei "cosmetizari" integrale, reparatii si lucrari de modernizare, care implicit ii vor mari durata de exploatare. In cadrul acestei reparatii capitale, navei Phoenix ii vor fi schimbate motoarele principale cu unele performante (Caterpillar) ceea ce va insemna un plus de fiabilitate in exploatare.Aktive King, o minune a tehnicii modernePentru a imbunatati nivelul serviciilor si operatiunilor pe care le deruleaza in prezent, conducerea firmei GSP a decis in urma cu ceva timp achizitionarea unei nave ultra-moderne, cu destinatii multiple. Noile cerinte internationale impuneau aceasta achizitie si chiar Petrom OMV solicita ridicarea serviciilor. Asa s-a nascut proiectul Aktive King, plan in cadrul caruia GSP a intrat in parteneriat cu diverse companii internationale. Pentru conducerea GSP, achizitionarea unei nave de ultima generatie pentru efectuarea operatiunilor de transport, asistenta, salvare si interventie devenise o problema urgenta care trebuia solutionata cat mai rapid. In urma unei comenzi ferme, Santierul Naval Singapore a demarat constructia navei multifunctionale Aktive King, iar lucrarile au fost finalizate in cursul lunii iunie 2005. Vasul se afla in proprietatea firmei norvegiene Active Ventura, este sub pavilion englezesc si are ca port de registru dominionul britanic Gibraltar. Aceasta nava (lungime - 70 de metri, latime - 16,80 si pescaj maxim 6,80) a fost achizitionata de GSP in regim de leasing si este in prezent folosita la diverse operatiuni. Dupa ce Phoenix a intrat in reparatii, s-a decis ca "bijuteria" Aktive King, proaspat sosita din Asia, sa preia atributiile privind efectuarea schimburilor pe platformele de foraj marin. Bineinteles, acesta nu este singurul tip de operatiuni pe care il efectueaza nava, dar reprezinta fara nici o indoiala una dintre cele mai importante misiuni in lipsa navei destinate schimburilor de echipaj. Avand in vedere aparatura de ultima generatie aflata la bordul remorcherului, trebuie sa recunoastem ca decizia de a folosi vasul in aceasta dificila operatiune de transbordare a fost una cat se poate de logica. Noutatea adusa de Aktive King este aceea ca intreg sistemul operational este unul computerizat, cele doua motoare principale ale navei fiind comandate de computerul aflat pe puntea de comanda. Capitanul vasului, ofiter I, Catalin Trandafir ne-a declarat in cursul zilei de marti ca principalul atu al navei este sistemul computerizat de pozitionare dinamica, in sensul ca prin intermediul sistemului GPS, un satelit poate tine nava la punct fix, pe o perioada indelungata. De asemenea, prin intermediul acestui sistem, operatiunile se efectueaza cu maxima acuratete si eficienta, iar manevrabilitatea este una optima. Aktive King este una dintre putinele nave din lume care beneficiaza de acest sistem si este singura care actioneaza in acest moment in apele teritoriale ale Romaniei, Marea Neagra si Estul Marii Mediterane. Viteza maxima este 15 noduri, mai mare cu doua noduri fata de cea inregistrata in trecut de Phoenix. Vasul are un echipaj format din 15 persoane, dintre care 13 sunt romani, marinari cu vasta experienta, iar doi (comandantul Odd Haukland si seful mecanic Tom Harviksen) sunt reprezentantii proprietarului norvegian. Comandantul Haukland este asistat de capitanul Trandafir, singurul roman care a absolvit cursul necesar manevrarii unei nave de tipul lui Aktive King.Ideal pentru transferul personalului de pe platformeNava achizitionata de GSP a fost construita pentru a rezista celor mai vitrege conditii din Marea Nordului (aici furtunile de mare intensitate sunt ceva obisnuit), unde proprietarul Active Ventura efectueaza numeroase operatiuni la platformele petroliere. Din acest motiv era foarte clar faptul ca Aktive King poate fara probleme sa efectueze schimbul personalului care isi desfasoara activitatea pe platformele petroliere de foraj, existente in Marea Neagra. In acest moment, in apele teritoriale romanesti se afla nu mai putin de sapte astfel de platforme, care sunt deservite de noul remorcher, in conditii de maxima siguranta. Datorita sistemului computerizat de pozitionare, acesta se poate fixa in imediata apropiere a platformei de foraj, marja de eroare fata de punctul de pozitionare a vasului fiind in aceste conditii de maxim 30 de centimetri. In fiecare marti si joi, remorcherul merge la platformele din larg, pentru schimb de personal, aprovizionare sau interventie. In cursul zilei de marti am participat la o astfel de operatiune de transfer. Remorcherul a avut ca misiune efectuarea schimbului la cinci dintre platformele de foraj, respectiv "Centrala", Sectiile 4, 6 si 7 si platforma Gloria. Vasul a parasit Portul Constanta la ora 7,20 si a parcurs cele 45 de mile marine (aproximativ 80 de kilometri) care despart uscatul de Centrala in numai patru ore. La bord au urcat 128 de persoane, care urmau sa intre timp de doua saptamani in noul schimb de platforma. Printre acestia s-a numarat si seful Sectiei "Centrala", inginerul Radu Iosif, care detine aceasta functie din anul 1997. Acesta ne-a declarat ca Aktive King este fara indoiala un mare castig pentru ca timpul de transport s-a scurtat foarte mult, iar conditiile de transbordare sunt foarte bune fara sa punem la socoteala faptul ca in situatii de furtuna nava poate ramane in mare la dispozitia platformelor. Parerea sa a fost impartasita si de alti doi sefi de sectie precum si de mai multi muncitori, care urmau sa urce in acea zi pe platforma."Tintuita" fara paramePana la Aktive King, navele care efectuau schimbul de personal sau efectuau alte manevre la platforme erau nevoite sa se lege cu parame deosebit de costisitoare. Chiar si asa, daca marea era agitata, transferul era anevoios, iar riscurile producerii unui incident erau deosebit de mari. In trecut au existat chiar situatii cand angajatii de pe platforma nu au mai putut pleca acasa in ziua fixata pentru ca nava de transfer nu se putea apropia si lega de unitate. In cursul zilei de marti, am putut constata utilitatea unui remorcher care beneficiaza de sistemul de pozitionare dinamica. Ajunsa la cativa metri de "Centrala", Aktive King a ramas "tintuita" timp de mai bine de 20 de minute. Comanda la punct fix a fost in acel moment realizata cu ajutorul sistemului de pozitionare dinamica ghidat de GPS. Comanda a fost data de catre capitanul Catalin Trandafir. In acest fel, intr-un timp extrem de scurt si in conditii de maxima siguranta s-a efectuat schimbul de personal. Cate patru persoane s-au urcat in cosul manevrat de o uriasa macara amplasata la bordul platformei. Peste 50 de persoane au parasit in acest mod puntea vasului, iar un numar similar de muncitori care terminasera schimbul le-au luat rapid locul. In acelasi mod, la bordul "Centralei" au fost ridicate si doua cosuri de provizii. In acest timp, in ciuda valurilor si curentilor marini, Aktive King a ramas pe loc, asemenea unei stanci. Dupa episodul "Centrala", remorcherul si-a continuat periplul catre celelalte patru sectii. Aici, numarul de persoane transferate a fost mai mic, astfel ca operatiunile s-au desfasurat implicit intr-un timp mult mai scurt. Dupa ce ultimii "petrolisti" de pe platforma Gloria (ultima vizitata in aceasta "odisee") au pus piciorul pe vas, Aktive King s-a indreptat cu toata viteza catre tarmul romanesc. Nu era inca ora doua dupa-amiaza si operatiunea, altadata atat de anevoioasa, se incheiase deja, evident, cu succes.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp