Cosmeticienii masinilor
Cosmeticienii masinilor
22 Jul, 2007 20:00
ZIUA de Constanta
2026
Marime text
Expozitia de masini tunate, desfasurata week-end-ul trecut, la Hanul Piratilor, a oferit curiosilor posibilitatea sa-si "clateasca" ochii cu ultimele realizari in domeniu * Pasiunea, bat-o vina, este cea in spatele careia se pun toate nebuniile colorate
Lucru care le-a cam scapat din vedere impatimitilor de masini care-ti iau ochii, care s-au preocupat in special de infrumusetarea bolizilor. Zoltan Marton este din Odorheiu-Secuiesc si se ocupa cu pictatul masinilor si al motocicletelor. A invatat tehnica de la maestri din strainatate si incearca sa-si puna simtul artistic in slujba iubitorilor de cai putere. Insa, s-a trezit si cu comenzi mai putin obisnuite. "Am vopsit si telefoane mobile si chiar un colac de toaleta. Mai vin chitaristii pentru a-si infrumuseta instrumentele", spune, razand, harghiteanul. Pentru pictatul unei masini, preturile pornesc de la 300 de euro si pot ajunge pana la 2000 de euro. Oamenii au inceput sa vina in numar destul de mare pentru a-si infrumuseta masinile, insa nu se poate spune ca sunt foarte multi amatori. "Problema este ca suntem si destul de putini care pictam masini. Fac asa ceva de vreo cinci ani, folosesc o tehnologie aparte. Pictez din copilarie. Mi s-a parut interesant si am luat legatura prin net cu specialisti din America, Anglia si Ungaria si am mai invatat de la ei. Nu am fost niciodata la un specialist care sa imi arate cum sa fac asta. Majoritatea clientilor sunt motociclisti. Ei sunt mai pasionati de chestia asta si vin mai ales iarna, cand nu pot merge cu motoarele", spune Marton. A primit fel de fel de comenzi si spune ca majoritatea clientilor prefera pop art, insa unii si vin si cu propriile idei. „Unii au vrut portretele sotiilor si copiilor, mai vor si indieni sau flori“, explica Zoltan Marton. Plimbarea printre bolizi ofera o priveliste viu colorata. Vopseaua este aleasa tocmai pentru a atrage privirile trecatorilor si pentru a iesi in evidenta. "Nu exista curse ilegale" (?!) Cu o masina bleu, infrumusetata cu viniluri negre, Cristi din Constanta spune ca trebuie pasiune multa pentru a face masina asa si probabil ca si un dram de nebunie. "Masina a costat in jur de 50 de mii de euro si am mai bagat inca vreo 15 mii ca sa arate asa. Am adus masina la stadiul actual treptat, cu ajutorul unei firme specializate in asa ceva. Nu am facut tot odata. A durat vreo trei ani. A mai venit o idee, am mai facut ceva... si tot asa", declara constanteanul. Insa, majoritatea expozantilor sunt din capitala. Probabil ca acolo s-a raspandit cu mai mare repeziciune "virusul" tuningului. Un tanar bucurestean de 22 de ani se putea mandri cu o frumoasa masina americana. "Masina a costat vreo 40 de mii de euro. Este achizitionata in leasing. Am mai bagat vreo 12 mii de euro pentru un kit exterior care cuprinde spoilere in fata si in spate, praguri si un kit de azot care mareste cu 60 de cai puterea motorului", povesteste tanarul. Spune ca intra in curse cu bijuteria pe care o conduce de cate ori are ocazia, insa neaga cu desavarsire, cu un zambet ironic in coltul gurii, cursele ilegale de masini. Din pacate pentru pasionati, curse legale sunt cam putine, insa ei spera ca fenomenul sa ia amploare. "Fetele reactioneaza bine, insa nu pentru asta mi-am facut masina. Am o firma si mi-am permis sa fac toate astea din banii mei. Toate modificarile au fost facute in vreo sase luni pentru ca masina nu este europeana, iar componentele le-am luat de pe Internet", explica bucuresteanul de 22 de ani. Certuri conjugale din cauza masinii Vedetele expozitiei au fost, clar, doua masini de lux, un Porsche si un Ferrari, "bijuteriile" unui om de afaceri bucurestean. Despre cei doi bolizi am putut afla ca au fost modificati de o firma din capitala, care se ocupa si de masinile vedetelor. "Porche-ul are un tunning de vreo 50 de mii de euro. Interior, exterior si motor. Masina a costat in jur de 180.000 de euro. Ferrari-ul a costat 230,000 de euro si modificarile au mai costat vreo 20 de mii de euro. Oameni cu bani, care sa-si permita asa ceva sunt in toata Romania. Am facut masini pentru multe vedete, insa nu avem nevoie sa ne facem reclama cu numele lor", spune Bogdan Negura, patronul firmei specializate. Putin mai departe, un tanar isi stergea cu mare interes masina, care iesea in evidenta prin verdele vopselei. Dan, din Bucuresti, povesteste ca a bagat cam 9000 de euro in modificarile aduse autoturismului pe care il conduce. Si, putin amuzat, explica faptul ca pasiunea i-a adus si ceva certuri conjugale. "Am dat pe ea 5500 de euro, am luat-o second hand si cam 90% din piese sunt noi, luate din Germania si America. Am facut-o eu, dar m-au mai ajutat si prietenii. Interiorul este full piele. Am pus o linie audio de 2500 de wati", se mandreste tanarul. El explica faptul ca oamenii cu bani sunt obisnuiti sa ia totul de-a gata, nicidecum sa aiba vreun aport la ceea ce se intampla cu masina lor si ca un tuning adevarat inseamna sa iei masina din bara in bara si sa o modifici tu, cu ideile tale. Nu participa cu masina in care a investit atat de mult la curse. "Este o masina de show. Inca nu am umblat la motor, pentru ca nu am mai avut bani si ma cert cu sotia. Este grav, ca nu mi-am terminat etajul la casa, pentru ca am bagat banii in masina. Sotia intelege, dar toate au o limita. Stau cu casa neterminata de vreo doi ani. Ma intelege si stie ca sunt irecuperabil la capitolul asta. Am facut un credit de 3000 de euro ca sa-mi termin masina. Este o pasiune destul de costisitoare", mai spune Dan, din Bucuresti. Si Daciile pot fi cosmetizate Parca decupata din peisaj, la rand cu masinile straine modificate cat mai fantezist cu putinta, trona o autohtona de noua generatie. "Am dat pe masina 8600 de euro si modificarile au mai costat inca 5000. Mi-a placut masina cand am cumparat-o, dar m-am gandit la un moment dar sa o schimb. Acum doi ani, cand am luat-o, nu existau Loganuri modificate. Asa ca, am inceput sa schimb cate ceva la ea, cu ajutorul unor prieteni care se ocupa cu asa ceva. Lumea reactioneaza bine la o masina romaneasca modificata. Multi se mira, mai ales cand vad interiorul. Fetele reactioneaza cel mai bine. Trebuie sa ai si un dram mai mare de nebunie pentru a face asa ceva. Este o pasiune foarte mare", spune tanarul posesor al autoturismului. Putini retrasi de restul expozantilor, un grup de tineri bucuresteni si-au lasat admirate Daciile modificate. Spre deosebire de masinile straine, autoturismele autohtone nu au fost cosmetizate prea mult la exterior. "Dacia merita mult mai mult decat cred oamenii. Masina mea este din '93. Estimativ, am mai bagat in ea 3 - 4000 de euro, pentru ca a fost o reconstructie generala. A avut multe probleme cu tabla, specific Daciilor, am schimbat cutii, am modificat motorul. Am modificat-o singur, cu ajutorul unor prieteni. Nu mi-am luat altceva, pentru ca am vrut sa ies in evidenta, iar masini straine modificate vezi mai peste tot", explica stapanul "bolidului" autohton. Participantii povestesc faptul ca trendul care a prins cel mai mult la romani este cel am montarii de sisteme audio si video. Sunetul costa cat masina Un sistem audio performant costa si el mult, in jur de 4000 de euro, mai ales cand masina costa cam tot atat. Impatimitii masinilor modificate pun mare pret si pe confortul auditiv, la fel ca si pe cel vizual. Se stie ca ultimul trend este cel al instalarii de ecrane mici in tetierele scaunelor, de fite sau pur si simplu pentru ca sunt la moda. "Au crescut vanzarile la sisteme audio pentru masini, in ultimii ani. Lumea a inceput sa puna accent pe asa ceva. Oricum, nu isi pun toti sisteme sofisticate cum vedem pe la televizor. Inca n-am ajuns acolo", spune reprezentantul unei firme care se ocupa cu sisteme audio. De fite sau nu, modificate din pasiune sau pentru a avea cu ce sa faca parada, masinile tunate ofera, fara doar si poate, un regal vizual. Mai ales atunci cand vezi, pe capotele masinilor, scene desprinse din filme sau picturi ale personajelor preferate din benzile desenate.Scris de: {autor}Corina SAMOILA{/autor}
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii