Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
15:47 28 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Mangalia nu si-a gasit inca „brand"-ul (galerie foto)

ro

01 Aug, 2009 01:59 5434 Marime text

cap_4.jpgSudul litoralului, asaltat de „suveniruri" de prost gust

# Turiştii sunt întâmpinaţi de tarabe ruginite, de prelate fluturând în vânt sau pline de apă de ploaie

Mangalia mai are drum lung şi anevoios până când se va putea lăuda cu un turism la nivelul ţărilor cu tradiţie în domeniu. Din păcate, localitatea nu a reuşit nici până acum să îşi găsească un „brand" al ei, în afara Festivalului „Callatis", manifestare de tradiţie la malul mării. Amalgamul de modern şi vechi, de Occident şi de Orient face ca oraşul să fie veşnic într-un haos total.

Ca mai peste tot în staţiuni, indiferent că e vorba despre cele de la mare sau de la munte, turistul se îndreaptă către locul unde ştie că va putea cumpăra ceva „ieftin şi de efect" pentru rude sau colegii de muncă rămaşi acasă. În sudul litoralului, bazarurile nu mai sunt de mult ceea ce erau acum 20 - 30 de ani. Arta ce ieşea din mâinile meşterilor artizani a rămas în colţuri stinghere, în primul rând fiind aşezat kitsch-ul.

Mangalia are trei bazaruri ceva mai răsărite, amplasate central, însă în niciunul nu sunt comercializate suveniruri şi obiecte tradiţionale, ci numai lucruri ieftine, aduse din Turcia sau China. Dacă bazarurile de la „Stadion" şi cel din centrul oraşului („Mihai Eminescu"), aşa-zisele buticuri, au fost bine amenajate şi au un aspect rezonabil, în faţa Colegiului Economic lucrurile nu stau la fel.

Turiştii sunt întâmpinaţi de tarabe ruginite, de prelate fluturând în vânt sau pline de apă de ploaie. Clientul litoralului sudic, în căutare de suveniruri, se mulţumeşte să cumpere de aici tricouri de 10 lei, papuci de plajă de 10 lei sau şepci de 20, în timp ce face slalom printre şosete sau lenjerie intimă! Un proiect mai vechi, de amenajare a unui spaţiu potrivit pentru tarabagiii care mor de cald în timpul verii şi îngheaţă iarna, dar şi pentru aspectul estetic al zonei, se pare că nu mai este demult o prioritate pentru administraţia locală.

f4.jpgNu se mai vinde „tradiţia"

În Neptun sunt două bazaruri. Unul aflat în cadrul Complexului „Prichindel", iar celălalt lângă Hotel „Doina". Ambele erau renumite, în urmă cu un sfert de secol, pentru obiectele de artizanat create de maeştri în domeniu chiar pe litoral, sub ochii turistului. Artizanii vin şi acum la Neptun, însă pe tarabele lor nu mai poposesc doar corăbioare realizate din nisip şi melci, ii, seturi sculptate din lemn sau ştergare create manual, ci şi kitsch-uri precum flori cântătoare, săculeţi care vibrează şi miaună, tot felul de şiraguri luminoase, coşuleţe cu scoici şi melci „made in Thailanda", zdrăngănele pentru agăţat la intrarea în casă. Tot aici, turistul balcanic îşi alege cu grijă câte o plăcuţă pentru maşină, pe care scrie „Lică", „Bebe", „Grasu", „Atenţie, şoferul doarme!", „Am permis de la Piteşti", „Prost cu calităţi" sau „Gratis pentru femei", dar şi sticle cu băuturi alcoolice, în forme de fructe.

Printre mormanele de obiecte de prost gust găsim, stingheră, şi tradiţia românească: ii din in, pulovere din lână vopsită, şervete brodate de mână, farfurii, linguri şi butoiaşe cu pahare din lemn, sculpturi tematice, gen „Carul cu boi" sau „Cina cea de Taină", icoane din lemn şi multe altele. Adaptarea artizanilor români, veniţi pe litoral din diferite colţuri ale ţării este de înţeles, în condiţiile în care şi clienţii lor s-au transformat, în timp.

„În urmă cu zeci de ani turiştii, mai ales cei străini, ne solicitau obiecte de artizanat, lucram toată familia pentru ele. Au trecut prin mâinile mele sute de ştergare şi mii de mileuri, am brodat ii de bebeluşi, dar şi de bărbaţi în toată firea. Acum, oamenii trec pe lângă noi, se duc spre standurile cu haine şi papuci din China, nu mai cumpără decât foarte puţini păpuşele şi găinuşe din lemn, trase cu sforicele. Am văzut că „merg" bine maimuţele de prins la gât şi mingile care ţopăie şi urlă şi asta am luat şi noi. Turiştii români asta ne cer, în timp ce străinii nici nu prea mai calcă pe aici...", ne spune, cu amărăciune, una dintre femeile care vând în bazarul de la Neptun, originară din Ardeal.

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii