Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
10:13 23 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Paralizat după scufundarea navelor Paris şi You Xiu A murit Alexandru Iarca, salvatorul marinarilor (galerie foto)

ro

08 Aug, 2012 02:26 10228 Marime text
decedat-1.jpgFostul comandant al navei Viteazul a fost condus ieri pe ultimul drum de familie şi câţiva apropiaţi. Foştii lui colegi au murit de mult

Ieri a fost înmormântat Alexandru Iarca, căpitanul navei de salvare Viteazul. Avea 78 de ani şi putea să mai trăiască mulţi ani. Din păcate, tragedia navelor Paris şi You Xiu, de pe 4 ianuarie 1995, i-au grăbit sfârşitul. Pentru că nu a putut să intervină pentru salvarea marinarilor de pe cele două nave, la scurt timp, comandantul a paralizat pe partea dreaptă. Şi aşa a rămas până la sfârşitul vieţii sale. În ultimii ani, din cauza paraliziei au apărut şi câteva complicaţii care în cele din urmă au făcut să-i cedeze inima celui care i-a smuls din braţele mării pe mulţi dintre marinari.

Dat afară din Marină de comunişti

Alexandru Iarca nu a fost toată viaţa un om al mării. Născut la data de 6 septembrie 1934 în comuna Caragele, din judeţul Buzău, el a fost ofiţer de cavalerie, însă pentru că s-a desfiinţat arma a fost nevoit să-şi caute altceva de lucru. Aşa a ajuns la Constanţa unde a făcut câţiva ani de Institut de Marină Militară. Greutăţile vieţii nu aveau să se sfârşească pentru el odată ce a început să navigheze. Pentru că s-a căsătorit cu Matilda, fata pe care o iubea, dar care era fiică de chiaburi, comuniştii l-au dat afară din Marină. „Nu am soţie de lăsat!", a replicat el, atunci, comuniştilor.

alexandru_iarca_foto.jpgMatilda, acum o bătrânică cochetă, râde când îşi aminteşte de acele vremi foarte grele pentru amândoi. Spune că părinţii ei erau consideraţi chiaburi pentru că erau cei mai muncitori oameni din comună. „Vreo opt luni am fost şomeri. Ţin minte că am mers la nunta fratelui meu şi nu am avut niciun ban să-i dăm dar de nuntă. Apoi, eu m-am angajat de sezon, la fel şi el, pentru că era un om descurcăreţ", povesteşte soţia lui Alexandru Iarca.

Fostul primar comunist Gheorghe Trandafir i-a ajutat şi i-a dat de muncă fostului lup al mării. Aşa a ajuns ca el să lucreze pe la staţia de sânge şi în multe alte locuri care nu aveau nicio legătură cu marinăria.

A luat-o de la capăt. Ca simplu marinar

comandant_Viteazu.jpgDar dragostea de mare era mult prea mare pentru Alexandru Iarca şi s-a întors din nou pe mare. A luat-o de la capăt. S-a angajat ca simplu marinar. A dat din nou examenele şi aşa a ajuns ofiţer dragor, apoi comandant de dragă. A lucrat la Administraţia Porturilor Constanţa, Mangalia, dar şi la Porţile de Fier.

În acest timp a obţinut mai multe brevete de invenţii în domeniu şi a scris un manual.

Din 1978 este comandant pe nava de salvare Viteazul. A ocupat această funcţie până în anul 1995, când s-a pensionat, la scurtă vreme după tragedia navelor Paris şi You Xiu.

Foarte ordonat, fostul comandant a păstrat toate articolele din ziarele vremii în care se scria despre acţiunile de salvare ale navei pe care o conducea, dar şi rapoartele pe care le făcea la Căpitănia Portului despre naufragii.

Iată doar câteva dintre intervenţiile salvatoare ale navei Viteazul. În anul 1982 navei Polar 4 i se rupsese elicea. Vasul care se afla la 35 de mile marine a fost adus în siguranţă în port.

În 1984 nava Tetiene a fost dezeşuată de Viteazul. Un an mai târziu, Continental Carriere eşuase în timpul unei furtuni în apropiere de Portul Midia. Nu mai funcţiona nici motorul. Nava a fost salvată tot de echipajul de pe Viteazul.

În anul 1990 un incendiu a izbucnit pe nava Valea Albă. Echipajul a fost salvat de nava Viteazul. În 1994 au fost ranfluate navele Molly şi Apolonia Naiad.

Sfârşitul carierei

Tragedia navelor Paris şi You Xiu, când au murit 57 de marinari, a reprezentat şi pentru căpitanul vasului de salvare sfârşitul carierei. Conform raportului întocmit de Alexandru Iarca, nava Viteazul trebuia să treacă de capătul digului pentru a putea ajunge la cele două nave. Numai că după ce nava a ajuns la capătul digului, furtuna de pe mare dar şi o defecţiune la motor i-a oprit din drum. Vântul avea puterea 7 - 9, iar valurile o înălţime de 6 - 9 metri. Atunci, Căpitănia a interzis vasului să mai înconjoare digul. Vasul s-a retras la ancoră, chiar peste dig de cele două vase care s-au scufundat şi echipajul de pe Viteazul a privit cum acestea se scufundă fără a putea interveni în ajutorul lor. Peste acest tragic episod din viaţa sa, căpitanul nu a putut trece şi chiar dacă a rămas cu mintea limpede fizicul nu l-a mai ajutat. La scurt timp a paralizat pe partea dreaptă. A fost pensionat la scurt timp.

Omul s-a retras în apartamentul din centrul oraşului în care a locuit împreună cu soţia sa.

În timpul vieţii, a încercat să sădească şi în fiii săi dragostea de mare, dar nu a reuşit decât pentru scurt timp. Deşi cei doi băieţi au urmat şcoala de marină şi chiar au navigat pentru o perioadă, au ales apoi alte meserii. Facem precizarea că imaginile cu care a fost ilustrat acest material fac parte din arhiva familiei, unele fiind preluate, cu acordul autorului, din cartea lui Constantin Cumpănă „Naufragiul navelor Paris şi You Xiu".

Nava care s-a luptat cu vitregiile naturii vreme de mai multe decenii a fost casată la Mangalia, în anul 2007. Viteazul a fost construit în anul 1968 la Şantierul Naval Olteniţa.

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii