Saracie-n birjarie
Saracie-n birjarie
12 Aug, 2007 20:00
ZIUA de Constanta
2313
Marime text
Prezente permanente in sezon, birjele de agrement din statiuni fac deliciul turistilor, insa enerveaza la culme soferii * Saretele sunt aparate atat de reprezentantii Politiei Rutiere, cat si de stapanii lor
Sunt un fel de statii nemarcate, unde isi asteapta clientii. Anul acesta a fost nemultumitor, in special din cauza lipsei turistilor straini. "Astia sunt satui de masini si vor cu caruta. Romanii nostri mai vad asa ceva. Si oricum, romanu' mai tine cu banu. Strainii mai lasa si cadou. Sunt cu bun simt. Cat lasa pentru tine, mai lasa si pentru cal. Mai aduc o ciocolata, zahar d-ala patrat. Aduc aia de afara. Anul asta a mers slab", spune unul dintre cei mai vechi birjari din Mamaia. Face meseria asta de 40 de ani si, an de an, isi ia concediu de la locul stabil de munca pe care il are pentru a se intoarce pe strazile din Mamaia. "Mereu am muncit in Mamaia. Din tata in fiu s-a mostenit meseria asta. Copiii nostri nu stiu daca vor face tot asta, pentru ca sunt alte vremuri acum, ei fac scoala, se ocupa cu alte treburi. Castigam cat are clientul placere sa ne lase. Uneori vin oamenii, alteori nu vin" spune carutasul. "Originalele", facute in Viena Isi lauda calul, despre care spune ca este bun si frumos. Insa cresterea lui este destul de costisitoare. Il creste in curtea proprie, pentru ca are teren mostenit de la parinti. "Pe calul asta il am de doi ani. Este sanatos, pentru ca aduc mereu veterinarul, in fiecare primavara. Este vaccinat. Altfel nu ne dau actele, de la primarie. Vine medicu', cu gagica aia care-i langa el, si il consulta. Costa cam trei-patru sute de mii consultatia", explica barbatul de 48 de ani, care lucreaza ca "instalator de apa" in restul anului. Este in concediu vara, de obicei. Despre animalul pe care il mana spune ca traieste ca si omul. "Daca ti se pune pe inima, ai suparari, necazuri, traiesti mai putin. Asa e si calu". Daca stapanul il bate si-l chinuieste, nu traieste, moare. Daca-l intretii bine, traieste vreo 12 - 13 ani. P-asta nu vreau sa-l dau. Cand vine, il scuipa toti si ma intreaba daca este vopsit, dar nu este, asa este el, din nastere. Este sur, si are coama si coada albe. Am avut-o si pe mama lui", zice birjarul. Este nemultumit de faptul ca manjii sunt foarte scumpi si ca nu-si pot lua alte animale, decat foarte greu. Are o birja veche. Se vede dupa aspectul ponosit. Si atelajele se mostenesc din familie si au, cele mai multe, peste 50 de ani. Nu se mai gasesc trasuri "originale", dupa cum spun ei. "Alea originale, de pe timpuri, sunt alea cu spite subtiri. Sunt originalii aia. Noi nu am mai gasit fierari sa mai faca asa ceva si am pus cauciucuri. Alea sunt facute in Viena. Da' nu este bine, ca ei nu stiu sa intretina ca lumea. Ei cica fac birjarie, dar nu stiu sa intretina", spun "specialistii" in domeniu. "Ceausescu baga numai strainii in Mamaia" Cel care bate de 40 de ani aleile din Mamaia spune cu tristete ca "pe vremea lu' Ceausescu se castiga bine". "Romanii stateau numai in camping, de la Navodari, incolo. Ceausescu baga numai strainii in Mamaia. Valuta in tara curgea si se castiga bine. Nu mai faceam fata atunci. Fugeam dintr-o parte intr-alta. Acum este saracie. Mamaia era frumoasa atunci. Poa' sa faca ei, sa investeasca... n-o sa mai fie niciodata ca atunci. Faleza era deschisa, ne plimbam pe acolo. Mai vin romanii plecati din tara acu' multi ani si vor sa-i plimbam pe acolo. Si nu mai putem. Ne intreaba pe noi de ce au inchis faleza si nu stim ce sa le zicem. Inainte, noi eram pe faleza si masinile pe sosea. Acum nu este ceva logic. Si in Occident este cum era la noi inainte", povesteste barbatul din trecutul "perlei litoralului romanesc". "Avem trasurile, fiecare, ingrijite dupa posibilitati. Nu sunt pusi turistii in pericol. Daca erau, nu se mai plimbau cu noi. Si nici nu aveam voie sa circulam. Trebuie sa ne luam aprobare de la Primarie, avem autorizatie si numere de inmatriculare. Acum nu ne mai cer bani pentru autorizatii, insa acum vreo trei ani ne luau cam trei milioane pe luna. Pe vara castigam vreo 15 - 20 de milioane", intervine Ghiunal Azil, un birjar de 27 de ani. Tarife, la mica intelegere Tarifele pe care le practica nu li se par mari. "Pana la capatul Mamaiei, la Caraiman, si inapoi, face 400 de mii. Sunt zece kilometri dus-intors. Stam de pe la 4 jumate, 5 pana pe la 12 noaptea, sau chiar mai mult. Stam ca sa scoatem si noi o bucata de paine la copii. Toti avem acelasi pret, nu ne facem concurenta. Ducem clientul unde vrea si ne intelegem noi. De aici pana la Perla, ii iau 200 de mii. Da' mai si negociem. Daca eu zic 200 si el zice 150... il poftesc sa urce. Nu avem ce sa facem", explica vizitiii moderni. Ei mai spun ca cine are posibilitate, tine calul acasa. Cine nu, il vinde iarna si ia altul vara. "Nu chinuim caii, ca nu are rost. Tinem la ei, pentru ca ne scoatem banii cu ei. Nu este chin, ca d-asta este cal, sa traga. Daca nu, se facea popa, nu cal", spun ei amuzati. Cu soferii mai au ceva probleme, mai ales pentru ca le taie calea. Caii nu se sperie de masini, pentru ca s-au invatat cu ele. "Asta este animal, nu masina, nu poti sa-i pui frana. Se mai sperie ei cateodata". "Un ATV este mai periculos decat o birja in trafic" Comisarul sef al Serviciului Politiei Rutiere Constanta, Constantin Dancu spune ca orice participant la trafic poate fi un potential pericol. El mai explica si faptul ca prezenta birjelor in statiune face parte din politica estivala a Primariei si ca nu se poate interveni in niciun fel. Insa, sustine ca atelajele, oricat de neingrijite ar fi, nu sunt tocmai un pericol in trafic. "Noi nu avem altceva de facut decat sa-i acceptam ca parteneri in trafic. Sunt inregistrati la Primarie, au placute de inmatriculare, totul este in regula. Ca sa fiu sincer, un ATV in trafic este mult mai periculos decat o caruta dintr-asta, de agrement", declara seful de la Rutiera. De asemenea, Dancu mai spune ca nu neaga faptul ca se pot produce accidente, insa astfel de evenimente neplacute nu au mai avut loc de mult timp, din cauza birjelor din Mamaia. "Trebuie sa convietuim impreuna, pe aceeasi strada. Sunt multe statiuni de pe litoral care au sarete. La Neptun, spre exemplu, vizitiii au toti uniforme, la fel, din catifea rosie. Foarte frumoase. Ajuta turismul, pentru ca oamenii se plimba cu placere cu ele", a mai precizat Constantin Dancu.Scris de: {autor}Corina SAMOILA{/autor}
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii