Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
23:03 12 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Replica In datorii pana... la nori - Blue Air zboara spre faliment, dupa ce Boeing a pus poprire pe 5 avioane noi

ro

27 Sep, 2010 12:13 1537 Marime text
Blue Air se află la un pas de faliment, după ce mai multe companii din România, printre care şi Regional Air Service din Tuzla, au deschis procese prin care solicită insolvenţa operatorului low-cost. Deşi conducerea firmei nu suflă o vorbă despre aceste probleme, bazându-se în continuare pe relaţiile politice ale patronului Nelu Iordache pentru rezolvarea problemelor în stilul caracteristic, situaţia Blue Air este disperată. Astfel, cu toate că în România compania lui Iordache a dat peste nişte judecători extraordinari de „înţelegători" (e greu să explici altfel cum au putut nişte magistraţi bucureşteni să fixeze termene pentru judecarea unor cereri de insolvenţă în lunile aprilie, respectiv octombrie... 2011!), cei de la Boeing nu se joacă. Şi au oprit la sol, oriunde se aflau în momentul în care au obţinut ordin de poprire, toate cele 5 avioane Boeing 737 Next Generation pe care Blue Air le cumpărase de la gigantul francez, dar pentru care a „uitat" să mai şi plătească, crezând că şmecheria românească e valabilă peste tot în lume.

Nu a fost cazul, iar Blue Air a rămas, de circa 3 săptămâni, fără cele mai bune 5 avioane ale sale, din totalul de 11 câte are flota companiei, pentru care făcuse mare tam-tam când semnase contractul cu Boeing. Un aparat a fost confiscat pe aeroportul din Paris, un altul la Londra, iar celelalte trei sunt oprite la sol la Băneasa. În aceste condiţii, Blue Air a fost forţată să scoată de la naftalină avioanele sale vechi, considerate de specialişti adevărate „bombe cu efect întârziat" sau „sicrie zburătoare". Paradoxal, deşi principalul însoţitor de bord pentru oricine zboară acum cu Blue Air a devenit Cel de Sus, situaţia de jos, din instanţele româneşti, nu mai este atât de dramatică pentru Iordache. După cum spuneam, judecătorii au avut grijă de asta, iar Blue Air are termen de mai bine de un an să facă ce vrea pentru a scăpa de fraierii români cărora le datorează câteva aproape 200 de miliarde de lei. Astfel, următorul termen în procesul intentat de Regional Air Services din Tuzla a fost stabilit de judecătorii bucureşteni, la data de 30.06.2010 pentru ziua de 05.04.2011. Iar în cazul Complexului Hotelier Decebal din Bacău, la care Blue Air are de plătit circa 2,8 miliarde de lei vechi, situaţia e şi mai „amuzantă": următorul termen a fost stabilit pentru octombrie... 2011!

Cezar Ivanov are de recuperat 2,5 miliarde de la Blue Air

Când am primit citaţia de la Tribunal, nu mi-a venit să cred, am zis că e greşeală sau nu văd bine, am pus avocaţii să se intereseze şi aşa era: termenul fixat e în octombrie 2011. Până atunci, Bue Air poate să facă ce vrea, iar eu nu văd nici un ban", a declarat, pentru „Replica", managerul complexului hotelier Decebal din Bacău, Cezar Ivanov. Potrivit spuselor lui Ivanov, care este şi preşedintele Patronatului de Turism din Bacău, datoria de 2,5 miliarde, plus întârzierile şi penalizările, a fost cumulată de Blue Air pe parcursul anului 2009. Compania lui Iordache a colaborat foarte bine cu hotelul Decebal, din 2007 până în 2009, când Blue Air a început cu tot felul de practici ciudate. „Lucrurile au fost OK până pe la începutul lui 2009, după care, din 400 de milioane ne plăteau 200, dintr-un miliard ne dădea 500 milioane şi ne-a tot amânat până s-au adunat 2,5 miliarde lei. Suma reprezintă cazarea, masa şi transportul piloţilor şi personalului Blue Air la hotelul Decebal", ne-a explicat Cezar Ivanov. Omul de afaceri ne-a spus că operatorul low-cost a dispărut, la propriu, din Bacău: „În luna iulie am obţinut o decizie judecătorească definitivă şi irevocabilă în Bacău, iar Blue Air trebuia să-mi pătească datoria până pe 21.07.2010. Am vorbit personal cu Nelu Iordache, mi-a promis, cu martori de faţă, că problema se rezolvă, că o să avem banii în două tranşe, într-o săptămână. Cum vă văd eu acuma pe dumneavostră, aşa am văzut şi banii. Pe 01.09.2010 am luat un executor judecătoresc şi am constatat că Blue Air a dispărut de tot din Bacău, birourile erau închise, agenţia nu mai este, nici măcar conturi bancare nu mai au în Bacău, au plecat definitiv". „Am fost obligat să caut un executor judecătoresc în Bucureşti, dar constaţi că legile sunt făcute să-i apere pe hoţi, pentru că mi s-a cerut să iau de la judecători încuviinţare a executării silite, deşi eu aveam deja o sentinţă definitivă şi irevocabilă. Ne-a ajuns cuţitul la os. Nu mutam munţii din loc cu banii ăştia, dar eu am plătit TVA, am dat salarii la oameni şi taxe la stat. Nu ştii ce să mai faci când dai peste răpănoşi de ăştia", a completat, cu amărăciune, Cezar Ivanov. Managerul băcăun este doar unul din ţepuiţii lui Nelu Iordache; în aceeaşi situaţie este Aeroportul Internaţional „George Enescu" din Bacău, Carpatair, Regional Air Services Tuzla, Sanoma Hearst România, Esquare Systems, RTC Proffice Experience etc., fiecare din societăţile amintite solicitând în instanţă falimentul Blue Air. Cei mai mulţi bani de recuperat îi are şi cel care chiar ar putea face ceva, dar nu mişcă absolut deloc, eventual doar în sprijinul lui Iordache. Vorbim de statul român, care nu ridică un deget pentru a-şi recupera cei 14.254.529 de lei, pe care îi are de luat de la Blue Air.

www.replicaonline.ro

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii