Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
18:00 21 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

SEO Tradițional și SEO Modern PageRank, Google Mobile, Inteligența Artificială

ro

27 Aug, 2024 11:17 560 Marime text

SEO Tradițional și SEO Modern. De la primul algoritm de ranking Google, la Mobile și AI

 Din 1998 până în 2024, Google a experimentat multe feluri de algoritmi și update-uri care au schimbat în tot acest timp lista legendară de 200 de factori de ranking și au modelat felul în care facem SEO.

Primul algoritm de ranking Google se numește PageRank (PR) și determină importanța unei pagini web, în comparație cu alte pagini similare. Brevetul pentru PageRank a fost depus în septembrie 1998 și a devenit cel dintâi algoritm utilizat de Google pentru ranking.
În 2024 vorbim despre SGE – Search-Generative Experience, un algoritm pe care îl pregătește Google și care folosește inteligența artificială (AI) pentru a oferi utilizatorilor răspunsuri rapide și cât mai precise, la căutările efectuate.

Cum am stabilit ce înseamnă SEO Tradițional și SEO Modern

Ca să înțelegem mai bine aceste schimbări ale principiilor de funcționare Google, la ce să fim atenți și cum să ne adaptăm în timp real strategiile SEO, am împărțit această perioadă în 2 etape mari, astfel:
  1. Primii algoritmi Google, factori de ranking și tehnici de optimizare SEO din 1998 până în 2015; am numit în mod generic această etapă SEO Tradițional.
  2. Algoritmii Google pentru telefoanele mobile și primii algoritmi Google bazați pe inteligență artificială, generatoarele de conținut (ChatGPT); vorbim de aceste lucruri din 2015 pănă în prezent și am putea să definim această perioadă ca SEO Modern.

SEO Tradițional: strategii de optimizare și factori de ranking Google

Pentru strategiile tradiționale SEO, am luat în considerare perioada 1998 – 2015, în care s-au consacrat temerni și elemente de optimizare de care specialiștii țin cont și astăzi.

Cele mai simple concepte folosite de la început, pentru funcționarea motorului de căutare și pe care le folosim și astăzi în strategiile SEO sunt: domeniul web și URL-urile; cuvintele cheie; conținutul paginii web (text, imagini, video), backlinkurile.

Strategiile de cuvinte cheie constau într-o listă de căutări scurte și destul de generale, pe care le integram în componentele SEO ale site-ului: în domeniul web și URL-uri; în Meta Keywords; Meta Title; Meta Description; în titlurile paragrafelor de text (H1…. H6), în textul ancoră pentru link-urile interne și externe, în denumirile pozelor și în tag-urile HTML pentru linkuri si imagini (link title attribute; ALT image).


Ce s-a întâmplat cu acești factori de ranking și cum s-au schimbat tehnicile de optimizare

Meta keywords: este un tag HTML integrat în codul unei pagini web în prima parte (în head) și are drept conținut o înșiruire de cuvinte cheie reprezentative pentru conținutul text al paginii. Acest tag a fost eliminat complet din lista de factori de ranking Google în 2009.

Meta Title și Meta Description: cele două elemente HTML, Meta Title și Meta Description, au fost de la început importante pentru optimizarea unei pagini web. Și în prezent sunt luate în calcul pentru ranking-ul unei pagini web, dar criteriile sunt mai complexe acum. Google ne recomandă să folosim aceste elemente – Meta Description și Meta Title – cu scopul de prezenta foarte clar și scurt care este conținutul, mesajul paginii web.

Citește și: Meta Description și Meta Title – cum funcționează optimizarea și indexarea lor

 
Google devine mai atent la calitatea conținutului pe care îl indexează

Google Panda, algoritmul lansat în 2011 pentru identificarea şi penalizarea tehnicilor de optimizare şi promovare de tip spam, vizează aspecte precum:

  • conținutul de tip spam: guest posts și comentarii ne-naturale pe bloguri și forumuri;
  • paginile web cu un conţinut de slabă calitate, irelevant sau copiat / duplicat;
  • conţinutului supra-optimizat prin repetarea forţată a aceleiaşi expresii cheie (keywords stuffing).

Calitatea conținutului: așadar, este momentul în care începem să scriem conținut cu mai multă grijă la calitatea informației, la originalitate și la organizarea textului în pagină. Textul trebuie să fie corect şi coerent, uşor de citit şi bine organizat, să fie o sursă de informaţie de încredere pentru utilizatori.


Începem să vorbim de long-tail keywords și strategii de optimizare mai complexe
Algoritmul Google Humingbirds (septembrie 2013) a adus o tehnologie sofisticată de înţelegere şi interpretare a conţinutul din paginile web și a comportamentului utilizatorilor.

Long-tail keywords & strategii SEO mai complexe: noul algoritm Google va influența în mod special căutările pe expresii medii și lungi (long-tail searches). Prin “long-tail” înțelegem căutările pe bază de expresii mai lungi, mai specifice, și care așteaptă un răspuns la fel de precis.

Pentru un ranking bun, pe lângă optimizarea paginilor din site și din blog pe expresii-cheie lungi sunt necesare și alte strategii și campanii de marketing, ce țin de construirea unui brand, backlink-uri, popularitate / aprecieri pe rețele de socializare, review-uri etc.

Cum au evoluat strategiile de Link Building

În SEO, scopul principal al strategiilor de Link Building este să creștem rankingul unei pagini web, prin intermediul unor linkuri externe de calitate. Volumul și calitatea linkurilor care trimit către o pagină web au fost în Top 3 factori de ranking până prin 2021-2022, conform declarațiilor inginerilor Google.

Cel mai cunoscut algoritm care a reglementat calitatea backlinkurilor este Google Penguin (2012), ce a avut ca scop să elimine web-spam-ul din rezultatele căutărilor în Google. Lista tehnicilor de link-building care generează spam și care sunt vizate pentru penalizare a fost completată și clarificată în timp:

  • comentarii “nenaturale” pe bloguri şi forumuri, cu link-uri către site;
  • obţinerea unui volum foarte mare de backlink-uri într-un termen foarte scurt;
  • backlink-uri care duc numai către homepage sau către o singură pagina din site;
  • text ancoră identic, de regulă o expresie cheie fixă, integrată nenatural într-un text;
  • plasarea de backlinkuri sau bannere ce se repetă în toate paginile site-ului;
  • backlinkuri plasate pe site-uri de tip “fermă de link-uri”, directoare sau agregatoare automate de conţinut;
  • un volum foarte mare de link-uri care vin de pe un număr foarte mic de site-uri / domenii web.

Tehnicile de optimizare off-page s-au schimbat dramatic după lansarea acestui algoritm. Dacă peste 50% din volumul de backlink-uri nu este agreat de algoritmul Google Penguin, atunci site-ul poate fi penalizat pentru spam, indiferent de sursa acestora: înscrierea automată în directoare de link-uri sau alte link-uri obținute prin campanii de marketing.


Algoritmul Google Penguin analizează cantitatea, calitatea și relevanța site-urilor care trimit link-uri:

  • ce tipuri de site-uri trimit link-uri către site-ul nostru și cât de repede am primit aceste link-uri;
  • ce conțin textele ancoră folosite de către site-ul care trimite link-urile către site-ul nostru;
  • ce volum de backlink-uri avem și cât de variate sunt ele: dacă avem majoritatea backlink-urilor de la un singur domeniu web sau primim link-uri de la diferite site-uri;
  • cum sunt distribuite în site-ul nostru aceste backlink-uri.


Citește și: Ce trebuie să știm despre Link Building?

 
SEO MODERN. Mobile SEO și algoritmi Google bazați pe inteligență artificială

Google Mobile-Friendly (Mobilegeddon) a început să ruleze la nivel global în aprilie 2015 și avea ca scop să îmbunătățească rankingul paginilor web mobile-friendly în rezultatele căutărilor făcute pe telefonul mobil. Migrarea indexării și aprecierii ranking-ul în mod exclusiv pe Mobile s-a încheiat official în 2023: acum versiunea paginilor web luată în considerare și apreciată în ranking devine versiunea pentru telefoanele mobile.

Mobile SERP este acronimul pentru Mobile Search Engine Results Page și see referă la pagina de rezultate a căutării pe dispozitive mobile, cum ar fi smartphone-uri și tablete.

Mobile SEO, optimizarea pentru mobil este procesul de optimizare a unui website, astfel încât acesta să fie cât mai bine clasat în paginile de rezultate ale motoarele de căutare pe dispozitivele mobile – smartphone-uri, tablete etc. și să ofere o experiență cât mai bună utilizatorilor. Ce abordăm diferit în optimizarea SEO pentru mobil: designului site-ului, strategia de keywords, structura conținutului sau meniurile și modul de navigare într-un site pe telefonul mobil.

Inteligența Artificială: RankBrain a fost primul sistem de inteligență artificială și model de învățare pe care Google l-a integrat în funcționarea sistemului de căutare. Google a început să utilizeze RankBrain în aprilie 2015 pentru a înțelege mai bine comportamentul utilizatorilor umani care care caută informaţii pe internet, cum îşi formulează căutările, ce tipuri de site-uri preferă şi accesează mai des etc.

În strategiile și tehnicile de optimizare se vorbește mai multe despre analiza publicului țintă și “buyer persona” sau “buyer journey”, despre relevanța conținutului pentru diferite micro-momente și intențiile de căutare ale utilizatorilor.

În 2019 începem să ținem acordăm mai multă grijă modului în care facem conținut și îl optimizăm, pentru că algoritmul BERT este lansat pentru a ajuta mașina de învățare Google să înțeleagă sensul cuvintelor dintr-o propoziție, cu toate nuanțele contextului, în mod special la nivel conversațional. BERT ajută Google să returneze răspunsuri relevante, atât la căutările scrise, cât și la căutările vocale.
Noii algoritmi Google și update-urile periodice au ca scop să rezolve problema utilizatorului care efectuează o căutare și așteaptă un răspuns cât mai precis.

De aceea, prin aceste frecvente update-uri ale algoritmilor, Google încearcă să înțeleagă comportamentul și gândirea utilizatorilor, dar și conținutul paginilor web, astfel încât să returneze la căutările efectuate, pagini web care răspund cât mai bine acestor căutări.
Algoritmul Google de indexare a pasajelor (Passages Indexing, 2021) este o funcție automată care extrage secțiuni din paginile web în rezultatele motorului de căutare, chiar dacă pagina respectivă acoperă un subiect ușor diferit de cel principal.

Rolul acestui algoritm, este să îmbunătățească performanțele algoritmilor deja cunoscuți Google RankBrain și Google BERT, bazați pe inteligență artificială, și care au ca principală funcționalitate, să învețe comportamentul utilizatorului de internet.

Au urmat în 2022 și 2023 update-uri ale algoritmilor de indexare și ranking Google care au vizat calitatea backlink-urilor și a conținutului, dar și experiența utilizatorilor la navigarea pe desktop.

Link Spam Update a venit ca o îmbunătățire a algoritmului bazat pe inteligență artificială SpamBrain care detectează link-urile de tip spam.

Helpful Content Update a avut ca scop retrogradarea site-urilor care creează conținut irelevant, în primul rând în scopuri SEO, nu pentru oameni. Google a schimbat ghidul de bune practici pentru E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) în E-E-A-T, adăugând un “E” în plus pentru “Experiență”. Scopul update-ului a fost acela de a ridica în ranking conținutul de foarte bună calitate.

Google March 2024 core update (penalizarea conținutului generat cu ChatGPT): a penalizat prin scăderea în ranking sau eliminarea / dezindexarea din baza de date Google paginile web de tip spam. Conform datelor oferite de un purtător de cuvânt Google, a fost redus cu 45% conținutul irelevant, inutil și lipsit de originalitate.

Inginerii Google nu au confirmat în mod explicit că acest update a urmărit penalizarea conținutului generat cu instrumente generatoare de conținut de tip ChatGPT, dar declarațiile acestora și urmările update-ului și ne fac să credem acest lucru.

SGE – Search-Generative Experience este un update pe care îl pregătește Google și care folosește inteligența artificială (AI) și pentru a oferi utilizatorilor răspunsuri rapide și cât mai precise, la căutările efectuate. Scopul este ca aceste răspunsuri afișate direct în pagina motorului de căutare să fie cât mai exacte și complete, astfel că de multe ori nu va mai fi necesară accesarea paginilor web.

Cum facem optimizare SEO pentru Google SGE ? Vom avea în vedere elementele de optimizare tradițională și alte aspecte precum:

  • Cuvinte cheie mai complexe - Long-Tail Keywords;

  • Conținut de foarte bună calitate, pentru Intenția de Căutare a utilizatorilor;

  • Limbajul natural – secretul conținutului citit și apreciat de utilizatori;

  • Structured Data snippets - Markup Schema;

  • Optimizarea tehnică (SEO tehnic), de la integrarea codului de markup al datelor structurate, la fișiere XML și Robots.txt, la tag-uri de indexare în codul paginilor etc.

CONCLUZIE

Despre toate aceste lucruri vorbim pe larg, cu exemple, analize și studii de caz la cursurile SEO pentru începători și SEO pentru Antreprenori & Manageri pe care le ținem la Școala informală de IT.

De ce este important acest parcurs prin etapele de creștere ale mtorului de căutare Google? Ca să înțelegem că toate schimbările mari pe care le-a făcut Google, schimbând astfel regulile jocului și strategiile SEO, s-au făcut în timp, în decursul unor ani. De asemenea, înțelegem că inteligența artificială nu a apărut odată cu ChatGPT. Google folosește AI pentru algoritmii săi încă de prin 2015.

Mai vedem că la fiecare expansiune a strategiilor de spam, de « păcălire » a algoritmilor de ranking, Google răspunde întotdeauna cu algoritmi care penalizează tehnicile abuzive de optimizare sau pur și simplu modifică lista factori de ranking.

Citește pe ZIUA de Constanța:
Optimizare SEO în 2024. Degradarea conținutului și analiza competiției
Ce înseamnă SGE și cum funcționează noul motor de căutare Google?
Despre Link Building și optimizarea linkurilor interne – strategii SEO evergreen

***Un studiu realizat de Elena ILIE, Expert SEO & Founder Bookisite.ro

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii