Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
19:25 24 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Bani in functie de numarul de elevi

ro

11 Nov, 2003 00:00 884 Marime text

Fiecare institutie va avea buget propriu de venituri si cheltuieli * Alocarea resurselor de la bugetul de stat si de la cel local se va face dupa principiul finantarii in functie de numarul elevilor din unitatea scolara respectiva * Modificarea legislatiei privind finantarea scolilor a avut la baza faptul ca sarcinile de administrare si finantare a unitatilor de invatamant nu au fost preluate in mod responsabil de catre consiliile locale

Unitatile scolare cu minimum 200 de elevi vor dobandi personalitate juridica, cu toate drepturile ce decurg din aceasta calitate, prin modificarea modului de finantare a unitatilor din sistemul preuniversitar. Exceptie vor face scolile din comunele in care numarul copiilor este prea mic. Mai exact, fiecare unitate de invatamant va avea buget propriu de venituri si cheltuieli, iar alocarea resurselor de la bugetul de stat si de la cel local se va face dupa principiul finantarii in functie de numarul elevilor din unitatea scolara respectiva. Resursele vor fi stabilite pe baza unor costuri medii anuale standard pe elev sau prescolar si vor fi corelate cu indici de diferentiere pentru mediul rural sau urban, pe niveluri si tipuri de invatamant si in raport de conditiile socio-economice ale zonei, precum si de finantarea complementara pe baza de programe pentru investitii ori pentru dotari cu mijloace de invatamant. Modificarea legislatiei privind finantarea scolilor a avut la baza faptul ca unitatile de invatamant preuniversitar sunt supuse in continuare fenomenului de subfinantare, iar in majoritatea cazurilor, consiliile locale nu au preluat in mod responsabil sarcinile de administrare si finantare a unitatilor de invatamant. De asemenea, fondurile nefolosite la sfarsitul anului, ca urmare a cheltuirii rationale a banilor sau a atragerii de resurse suplimentare, vor ramane la dispozitia scolilor pentru anul financiar urmator. Pe de alta parte, cadrele didactice vor putea primi mai multi bani daca elevii pe care ii pregatesc obtin rezultate bune sau chiar performante. In plus, tot prin noul sistem, programa de studiu pentru clasele a XI-a si a XII-a va fi redusa, fara a afecta norma didactica. Astfel, orele reduse la o norma vor fi inlocuite cu ore care vizeaza domenii mai practice, alese in functie de optiunile elevilor. Pentru evitarea unor disfunctionalitati grave in sistemul de finantare si administrare a unitatilor de invatamant, generate de lipsa de pregatire manageriala a directorilor de scoli, de lipsa de profesionalism a unor responsabili din domeniul financiar-contabil din scoli sau de la consiliile locale si primarii, prevederile Ordonantei de Guvern se vor aplica esalonat, pana in anul 2006. Vor fi selectate numai acele unitati de invatamant care indeplinesc conditiile pentru a asigura aplicarea integrala, cu riscuri minime, a noului sistem de finantare si administrare. Aceste unitati vor fi selectate, la cererea lor, de catre Inspectoratul Scolar Judetean si consiliile judetene, cu avizul consiliilor locale. Trecerea treptata la noul sistem de finantare si administrare se va realiza incepand cu 1 septembrie 2004. Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului, Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Administratiei si Internelor si consiliile locale vor monitoriza aceasta activitate, luand masurile care se impun pentru ca procesul de descentralizare sa se incheie pana la inceputul anului 2007. Schimbarile din invatamantul preuniversitar vor fi aplicate experimental in scoli-pilot, incepand cu anul scolar 2004-2005. Reprezentantii sindicatelor din invatamant considera insa ca subfinantarea educatiei va face imposibila rezolvarea problemelor, chiar si a celor mai indraznete programe de reforma si, implicit, va conduce la mentinerea starii de nemultumire a cadrelor didactice.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii