Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
05:48 23 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Carnagiul din Colectiv putea fi evitat! OPC avea legislaţie să închidă temporar cluburile care nu respectau legea! (documente)

ro

05 Nov, 2015 00:00 3085 Marime text
Fostul şef al ANPC, Marius Dunca, a aflat în timpul participării în cadrul unei emisiuni televizate că a fost de demis de Victor Ponta pentru că nu a gestionat „cazul Colectiv“. La o oră după ce demisia sa apărea deja în Monitorul Oficial al României, Dunca posta pe o reţea de socializare un mesaj înduioşător, dar în aceeaşi notă de necunoaştere a legii.

Mesajul lui Dunca pe Facebook

„În acest moment, vin în faţa dumneavoastră şi, pentru moment, spun doar atât - am făcut tot ceea ce este legal şi omeneşte posibil pentru a apăra drepturile fundamentale şi esenţiale ale consumatorilor.
Dacă ANPC este vinovat pentru toate problemele din această ţară - de la imposibilitatea de a amaneta capra, la salamul de pe raft, la contractul semnat cu banca, la hotelul incorect clasificat, la clubul care funcţionează fără un aviz pe care alte instituţii ar fi trebuit să îl dea.
Eu îmi asum vina şi vă rog să nu condamnaţi comisarii care sunt la dispoziţia dumneavoastră şi care vă apără drepturile fiind remuneraţi mult mai puţin decât li se cuvine.
Am fost numit politic, sunt demis politic... accept acest lucru! Nu comentez decizia Guvernului Ponta!
Voi lupta pentru români şi România, aşa cum am luptat de când am fost numit în funcţia de preşedinte al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, îmi pun toata puterea în acest obiectiv! Ţinem legătura! Respect pentru consumatori! Aşa să ne ajute Dumnezeu!”

Reprezentanţii Clubului Colectiv fuseseră chemaţi la Comisariatul pentru Protecţia Consumatorilor în urma unei reclamaţii legate de preţuri  

Reprezentanţii Clubului Colectiv fuseseră invitaţi să se prezinte vineri, 30 octombrie (n.r. în ziua carnagiului) la sediul Comisariatului pentru Protecţia Consumatorilor al Municipiului Bucureşti, cu actele societăţii, în urma unei reclamaţii cu privire la neconcordanţa dintre preţurile de pe meniu şi sumele încasate, însă nu au dat curs invitaţiei, au informat ulterior reprezentanţii ANPC.
Reclamaţia se referea la neconcordanţa dintre preţurile de pe meniu şi sumele încasate. În lista de meniu apărea un sortiment de coniac la un preţ de 23 lei, pentru care consumatorul a plătit la bar 40 de lei. A sesizat neregula la bar şi a primit băutura gratuit din partea casei, însă, cu toate acestea, consumatorul a depus reclamaţie la ANPC.
„În data de 29 octombrie 2015, o echipă de comisari ai Comisariatului pentru Protecţia Consumatorilor s-a deplasat la sediul clubului pentru analizarea reclamaţiei, instituţia menţionând că termenul legal pentru cercetarea unei reclamaţii este de 30 de zile de la data înregistrării. ANPC precizează că la data şi ora controlului nu era prezent niciun reprezentant legal al firmei, ci doar un bărbat care nu avea acces la documentele firmei. Comisarii CPCMB au lăsat o invitaţie pentru reprezentantul societăţii Colectiv, acesta urmând a se prezenta cu actele societăţii la sediul Comisariatului pentru Protecţia Consumatorilor al Municipiului Bucureşti a doua zi, 30 octombrie 2015, ora 08,30. În data de 30 octombrie 2015, niciun reprezentant al societăţii nu s-a prezentat la sediul comisariatului. Conform Procedurii de Control, în următoarea zi lucrătoare, echipa de control urma să se deplaseze la sediul societăţii şi să afişeze, la loc vizibil, o nouă invitaţie pentru reprezentantul legal al societăţii, pentru ca acesta să se prezinte la sediul Comisariatului cu documentele solicitate“, se menţionează în declaraţia semnată de Marius Alexandru Dunca, fostul preşedinte ANPC.
 
Potrivit ANPC, în cazul în care nici de această dată nu s-ar fi prezentat reprezentantul împuternicit la sediul Comisariatului, echipa de control urmă să încheie Proces Verbal de Constatare a Contravenţiei, având în vedere încălcarea prevederilor articolului 51 alin 1 din OG 21/1992, conform căruia „Împiedicarea, sub orice formă, a organelor administraţiei publice însărcinate cu protecţia consumatorilor de a exercita atribuţiile de serviciu referitoare la prevenirea şi combaterea faptelor care pot afecta viaţa, sănătatea sau securitatea consumatorilor ori interesele economice ale acestora, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda de la 10.000 lei la 30.000 lei“.
 
De asemenea, ANPC a mai precizat, pentru a se pune la adăpost, la 24 de ore de la incidentul din Colectiv, că din cauza neprezentării, la data şi ora stabilită, a reprezentantului legal împuternicit al firmei la invitaţia adresată de reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, aceştia nu au putut încheia act de control la Clubul Colectiv.

ANPC putea adopta măsuri extreme până să se ajungă la nenorocirea în care au pierit 32 de tineri.
 
Ordonanţa nr. 21/1992 privind protecţia consumatorului precizează la articolele 3, respective 55, alineat 2, litera D următoarele:

Art. 3. - Principalele drepturi ale consumatorilor sunt:
a) de a fi protejaţi împotriva riscului de a achiziţiona un produs sau de a li se presta un serviciu care ar putea să le prejudicieze viaţa, sănătatea sau securitatea ori să le afecteze drepturile şi interesele legitime;
  b) de a fi informaţi complet, corect şi precis asupra caracteristicilor esenţiale ale produselor şi serviciilor, astfel încât decizia pe care o adoptă în legătură cu acestea să corespundă cât mai bine nevoilor lor, precum şi de a fi educaţi în calitatea lor de consumatori;
  c) de a avea acces la pieţe care le asigură o gamă variată de produse şi servicii de calitate;
  d) de a fi despăgubiţi pentru pagubele generate de calitatea necorespunzătoare a produselor şi serviciilor, folosind în acest scop mijloace prevăzute de lege;
  e) de a se organiza în asociaţii de consumatori, în scopul apărării intereselor lor.
 
Art. 55. - Pentru limitarea prejudicierii consumatorilor, agentul constatator poate dispune următoarele măsuri:
  1. oprirea definitivă a comercializării şi retragerea din circuitul consumului uman a produselor care:

  a) sunt periculoase, falsificate sau contrafăcute;
  b) au termenul de valabilitate/data de minimă durabilitate expirat/expirată sau data-limită de consum/data durabilităţii minimale depăşită;
  c) sunt interzise consumului uman prin reglementări legale;
  d) nu respectă condiţiile de depozitare, păstrare şi expunere la comercializare sau la care s-a schimbat starea termică iniţială fără ca operatorul economic să fie autorizat în acest sens;
  e) prezintă semne organoleptice de alterare, modificări ale aspectului, culorii, consistenţei, gustului, mirosului;
  f) prezintă semne de infestare cu paraziţi - ouă, larve, forme adulte, vii sau moarte -, precum şi resturi ori semne ale activităţii acestora, cu excepţia celor pentru care sunt prevăzute limite prin acte normative;
  g) prezintă urme de contact cu rozătoare;
  h) prezintă miros şi gust străine de natura produsului;
  i) prezintă miros şi gust sau pete de mucegai, cu excepţia mucegaiurilor selecţionate, admise de procesul tehnologic;
  j) conţin corpuri străine, cu excepţia produselor pentru care sunt stabilite limite prin acte normative;
  k) nu prezintă documente de provenienţă, conform prevederilor legale în vigoare.
  2. oprirea temporară a prestării serviciilor, importului, fabricaţiei, comercializării produselor sau a utilizării acestora la prestarea serviciilor, până la remedierea deficienţelor, în cazul în care:
  a) produsele nu sunt testate şi/sau certificate conform normelor legale;
  b) produsele nu îndeplinesc caracteristicile prescrise sau declarate, fără ca acestea să fie periculoase;
c) produsele nu prezintă elementele de identificare şi de caracterizare, precum şi documentele de însoţire, conform prevederilor art. 18-22;
  d) se prestează servicii care pot pune în pericol viaţa, sănătatea, securitatea sau interesele economice ale consumatorilor;
  3. distrugerea produselor periculoase oprite definitiv de la comercializare, dacă aceasta constituie singurul mijloc care face să înceteze pericolul.
Litera d) de la pct. 2 a fost modificată prin art. XI pct. 27 din Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 899 din 28.12.2007, care vine şi confirmă că ANPC şi comisariatele teritoriale pot dispune închiderea temporară a agenţilor economici care prestează servicii care pot pune în pericol viaţa, sănătatea, securitatea sau interesele economice ale consumatorului. (n.r. La articolul 55, litera d) a punctului 2 va avea următorul cuprins: „d) se prestează servicii care pot pune în pericol viaţa, sănătatea, securitatea sau interesele economice ale consumatorilor“).
 
Textele de lege mai sus menţionate demonstrează că OPC putea trece oricând la măsuri de oprire a activităţii până la intrarea în legalitate unei unităţi cu nereguli. Veridicitatea acestor atribuţii ale OPC, respectiv ANPC, ne-au fost confirmate şi de un comisar pentru protecţia consumatorilor cu o activitate bogată în sistem din cadrul OPC Constanţa. Probabil nu s-a dorit, a fost explicaţia acestuia, fiindcă lege există!

Corpul de control al Primăriei Constanţa va verifica toată săptămâna cluburile din oraş!

Conform declaraţiei şefului Corpului de Control, Ionuţ Pripiş, mai mulţi administratori de cluburi vor fi verificaţi în zilele următoare. Pripiş a precizat că cel puţin un club care funcţionează în Constanţa nu are autorizaţie, fiind semnalată Instituţia Prefectului.
Vă reamintim însă că localul Beirut din Constanţa, de pe bulevardul Tomis, unde trei tinere au murit în incendiul din aprilie 2014, nu avea actele în regulă nici de la Primărie, nici de la ISU. La fel şi clubul Culture Club din zona Casei de Cultură.
 
La rândul său, prefectul Ion Constantin a declarat că în cazul celor ce nu respectă normele în vigoare, se va ajunge la închiderea localurilor. Comisia de control, a spus reprezentantul Guvernului în teritoriu, este formată din reprezentanţi ai ISU, IPJ, IJJ şi urmează să fie cooptaţi şi reprezentanţii OPC, care aşteaptă să primească reglementări privind atribuţiile de control de la ANPC.
 
În secţiunea „Documente“, puteţi consulta Ordonanţa nr. 21/1992 privind protecţia consumatorului şi Legea Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • maria 05 Nov, 2015 08:12 Dunca a fost ras pentru ca s-a legat de banci si a provocat un val de procese.Nu au nici o legatura mincarea ,bautura ,preturile practicate , cu incendiul care a avut loc. Chiar nu pricepeti care sint competentele ANPC? CE lege nu cunostea Dunca? Am impresia ca altii nu cunosc si nici nu stiru sa citeasca o lege. ma bucur ca ,de acum, o sa va citesc panseurile nu numai sa le ascult la SKY. Ca si colegul Ionut ,nu aveti cunostintele necesare sa va dati pareri. Limitati-va la a citi stirile,si atit.In rest,de multe ori sinteti penibili cind incercati sa interpretati diverse situatii.