Cursul de jurnalism cu Agathon
Cursul de jurnalism cu Agathon
27 Aug, 2002 00:00
ZIUA de Constanta
1027
Marime text
Premiera la Universitatea "Ovidius" din Constanta
Ministrul Turismului, Dan Matei Agathon, a avut o intalnire cu studentii specializarii Jurnalistica * Este vorba despre un curs de vara pe tema "Presa de turism" * Agathon a afirmat ca in presa romaneasca apar foarte rar stiri cu iz pozitiv legate de turism
Cursul de vara tinut de ministrul Turismului, Dan Matei Agathon, a avut o mare rezonanta in randurile tinerilor ziaristi constanteni. Acestia s-au aratat foarte interesati de tot ceea ce inseamna presa de turism. Agathon le-a explicat studentilor in anul II la specializarea Jurnalistica cum poate influenta un singur articol imaginea turismului romanesc si a dat ca exemplu vehiculatul subiect al palmierilor din statiunea Mamaia. In opinia lui Agathon, in Romania presa de turism reflecta o imagine negativa a tarii noastre.Ministrul Turismului, Dan Matei Agathon, a avut, in cursul zilei de ieri, o intalnire cu studentii specializarii Jurnalistica din cadrul Universitatii "Ovidius" Constanta, in cadrul careia a tinut un curs de vara pe tema "Presa de turism". Acest curs a avut in vedere faptul ca turismul a reprezentat, pana pe data de 11 septembrie 2001, dominanta industriei serviciilor, Agathon dand ca exemplu Franta, in care cifra de afaceri realizata din turism este egala cu cifrele rezultate din exportul de armament si agricultura luate impreuna. "Presa de turism de la ora actuala prezinta totul la superlativ. Nu exista ziaristi profesionisti in acest domeniu", a declarat ministrul Turismului, Dan Matei Agathon. Acesta a mai subliniat faptul ca intre reprezentantii presei de turism si cei care se ocupa cu turismul exista o relatie foarte buna de colaborare, dat fiind faptul ca, in general, sunt prezentate doar aspectele pozitive ale unui loc anume sau doar avantajele petrecerii unei vacante "de vis" intr-un colt al lumii, oricare ar fi acesta. Raportand toate aceste constatari la tara noastra, Agathon a afirmat ca in presa romaneasca apar foarte rar stiri cu iz pozitiv legate de turism si de ceea ce se petrece pe litoral in general. "Ideea este sa dam cititorului ceea ce ii place sa citeasca, ceea ce il intereseaza, insa ar trebui sa il determinam sa cunoasca si alte realitati", a subliniat acesta, dand ca exemplu toate programele demarate pentru relansarea turismului romanesc. Introducerea, in anul 2001, a politiei de plaja a avut ca scop reducerea fenomenului infractional, iar rezultatele acestui program au fost vizibile. "In vara anului 2000, spre exemplu, au fost furate de pe plaja un numar total de 850 de telefoane mobile, iar in 2001, cand s-a pus in practica acest proiect, doar 9 telefoane au fost furate. Presa nu a mediatizat acest lucru, iar opinia publica a fost dezinformata la acest capitol", a remarcat ministrul Turismului, Dan Matei Agathon. Turismul este vazut de acesta ca un razboi comercial, dat fiind faptul ca 128 de tari sunt intr-o competitie acerba pentru a atrage un numar cat mai mare de turisti. Astfel, cand un jurnalist publica o stire referitoare la turism, aceasta este imediat monitorizata si devine automat parte a acestui razboi. De cele mai multe ori, stirile pot aduce tarii respective pierderi economice importante. Ca o exceptie de la aceasta regula, Agathon a prezentat cazul atat de mediatizat al palmierilor din zona Mamaia. Ideea aducerii acestor plante exotice este urmarea unei vizite intreprinse de ministrul Turismului in Bulgaria. "Exista acolo un arhitect francez care se ocupa de ambientarea statiunii Albena, de unde provin acesti palmieri. Plantele erau crescute acolo inca din anul 1992, iar ziarele bulgaresti nu au avut nici un articol despre toate acestea", a afirmat Agathon. In Romania insa lucrurile au stat altfel. "A fost o intreaga nebunie: ziarele au avut titluri de genul banii publici aruncati pe palmieri si asa mai departe", a explicat ministrul Turismului. Acesta a mai mentionat faptul ca au fost demarate anchete si sondaje de opinie pe aceasta tema. Cu toata reclama negativa care a fost facuta proiectului, acesta a avut o finalitate mai mult decat satisfacatoare. "Din ce in ce mai multi oameni au mers in Mamaia, fiind curiosi sa vada daca palmierii s-au uscat, daca au inflorit sau, pur si simplu, sa vada cum se incadreaza in peisaj", a explicat Agathon. Mamaia a devenit astfel un punct de atractie, fiind cea mai des fotografiata zona de pe litoralul romanesc. Drept urmare, cei din alte zone private, cum ar fi Eforie, Costinesti sau chiar Cluj, au inceput sa cumpere palmieri si sa-i aclimatizeze. "Acesta este doar un exemplu de campanie negativa a presei de turism care, in cele din urma, s-a intors in favoarea noastra", a declarat ministrul Turismului. Acesta a adus la cunostinta tinerilor jurnalisti faptul ca relatia dintre jurnalisti si reprezentantii institutiilor care le furnizeaza informatiile de care au nevoie se bazeaza, in general, pe anumite prejudecati. "Ziaristii ii vad pe politicieni, de exemplu, ca pe niste oameni corupti, ingamfati, aroganti, iar politicienii au impresia ca ziaristii sunt mult prea tineri si nu au experienta in acest domeniu", a declarat Agathon. Cert este faptul ca trebuie sa iesim din aceste tipare, iar informatia trebuie oferita asa cum este ea. "Libertatea presei nu este o lozinca, ci o realitate", a conchis ministrul Turismului, Dan Matei Agathon.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii