Harta de zgomot marca Mazare scumpa si de ochii lumii
Harta de zgomot marca Mazare: scumpa si de ochii lumii
Cu sau fără hartă acustică de miliarde de lei
vechi, orice constănţean ar fi ştiut că bulevardele Aurel Vlaicu şi Tomis sunt
printre arterele de circulaţie cu cel mai ridicat nivel de zgomot # Pe www.ziuadeconstanta.ro,
puteţi consulta întregul studiu
Săptămâna trecută,
pe pagina de Internet a Primăriei a fost publicată harta acustică a
municipiului Constanţa. Informaţiile prezentate arată că studiul a fost făcut
la repezeală şi nu dovedeşte nimic în plus faţă de ceea ce ştia un simplu
cetăţean de rând.
Prin anunţul nr.
46540/30.10.2008, Primăria a acordat un contract în valoare de 336,134.45 de
lei, în vederea „Elaborării hărţii strategice de zgomot pentru Municipiul
Constanţa, inclusiv zona Palazu Mare, firmei SC Idom Ingenieria Y Arquitectura
SA, cu sediul în Valencia, Spania.
Contractul a fost
atribuit la data de 8.10.2008, iar firma aleasă a fost desemnată câştigătoare
din trei oferte, depuse la sediul autorităţii contractante de cei interesaţi.
Contractul a fost estimat iniţial la o valoare de 420.168,06 lei, fără TVA,
însă, într-un final, a fost atribuit pentru 336,134.45 lei, fără TVA.
Serviciile pe care firma câştigătoare s-a obligat să le presteze fac referire
la arhitectura, la ingineria specializată şi integrată, servicii de proiectare
urbanistică şi peisagistică, dar şi unele conexe, de consultare ştiinţifică şi
tehnică, de testări şi analize tehnice. Firma spaniolă trebuie să-şi finalizeze
contractul în termenul prevăzut, de patru luni. În anunţul dat publicităţii, la
clauzele contractuale se precizează că acest contract nu poate fi
subcontractat. Autorităţile locale din toată ţara au avut de întocmit hărţi
strategice de zgomot pentru toate aglomerările urbane având mai mult de 250.000
de locuitori, în conformitate cu Hotărârea nr. 321/aprilie 2005. În municipiul
Constanţa, lucrurile au fost tergiversate într-atât de mult, încât Primăria a
organizat licitaţia pentru întocmirea hărţii de zgomot la aproape un an de la expirarea
termenului limită. Cu chiu cu vai, studiul a fost elaborat. Însă, cu toate că a
mâncat o căruţă de bani din bugetul local, pare să nu fie tocmai utilă, ci
realizată doar de dragul directivelor europene şi de ochii lumii. Pe de altă
parte, nu aduce nimic nou. Informaţiile prezentate în studiul publicat pe
site-ul Primăriei arată ceea ce orice constănţean de rând ştia.
Tramvaie nu-s, dar
zgomotul e analizat
La punctul 5 -
„Rezumatul rezultatelor muncii de cartografiere a zgomotului", se menţionează
că elaborarea hărţilor strategice s-a făcut în trei faze corespunzătoare sursei
de zgomot. Este vorba despre poluarea fonică generată de traficul feroviar şi
de tramvaie, de industrie şi de activitatea portuară şi de traficul motorizat.
Studiul realizat pentru a determina zgomotul produs de tramvaie este total
irelevant pentru constănţeni, dat fiind faptul că oricum nu mai există astfel
de mijloace de transport în comun. Cu toate acestea, banii s-au cheltuit.
Edilul Constanţei, Radu Mazăre, anunţase cu mult timp înainte de începerea
elaborării studiului, cu surle şi trâmbiţe, că va renunţa la tramvaie şi va
introduce autobuze, în ciuda reacţiilor negative a organizaţiilor
nonguvernamentale. În aceste condiţii, nu se poate justifica prezenţa acestora
în studiu. La subpunctul 5.1 din proiect se precizează că cele mai ridicate
nivele sonore sunt asociate cu transportul feroviar, nu cu tramvaiele, fapt
care contribuie la ideea că scoaterea din circuit a celor din urmă nu aduce
mari beneficii constănţenilor. Dimpotrivă, le creează o sursă de poluare în
plus. Trebuie menţionat, însă, că potrivit studiului, nivelul de zgomot produs
de circulaţia tramvaielor este într-adevăr mai mic decât cel generat de
transportul feroviar, dar „afectarea populaţiei este mai mare, în principal,
datorită proximităţii locuinţelor". Cu toate acestea, înlocuirea tramvaielor cu
autobuze nu pare să fie soluţia cea mai fericită. La Cluj-Napoca, spre exemplu,
printre măsurile propuse de reprezentanţii primăriei pentru a reduce poluarea
fonică se regăseşte cea a modernizării liniei de tramvai, nicidecum scoaterea
ei din uz.
La mintea cocoşului
În ceea ce priveşte
stabilirea celor mai gălăgioase zone ale municipiului, studiul nu oferă
constănţenilor nimic nou. „Referitor la nivelele sonore cu surse de zgomot
industrial şi portuar, spaţiile în care acestea sunt mai ridicate sunt
concentrate în zona: Portului Constanţa, de la CET, în zona de depozite
industriale şi a zonei industriale, în vestul oraşului", se arată în proiect.
În ceea ce priveşte cel mai ridicat zgomot produs de traficul motorizat,
studiul arată că zonele cele mai gălăgioase sunt: Drumul Naţional 2-A, intrarea
de nord a oraşului, bulevardele Aurel Vlaicu, Mamaia, Tomis, Alexandru
Lăpuşneanu, Ion I.C. Brătianu şi strada Soveja. Cu sau fără o hartă care să ia
din banii publici miliarde de lei vechi, orice bugetar de rând ar fi ştiut care
sunt zonele cele mai poluate fonic. Nu este constănţean care să nu ştie că pe
Aurel Vlaicu trec, zi şi noapte, maşini de mare tonaj, care nu numai că
blochează traficul, dar mai şi produc un zgomot infernal, sau că Tomis-ul este
bulevardul unde şmecherii îşi turează maşinile la maximum.
Doar 1% din populaţie - afectată
În plus, se pare că inutilitatea unei astfel de hărţi de zgomot, pe care s-au cheltuit miliarde de lei vechi, este dovedită chiar de rezultatele obţinute în urma realizării acesteia. În ceea ce priveşte zgomotul produs de trenuri şi tramvaie, doar 600 de persoane, adică mai puţin de 1% din populaţie, este expusă la nivele sonore maxime cuprinse între 70-74 decibeli, conform indicatorului Lzsn (nivel zi-seară-noapte). Pe timpul nopţii, însă, 2.400 de persoane suferă de pe urma zgomotului la nivel maxim (60-64 dB). În ceea ce priveşte zgomotul industrial şi portuar, situaţia se menţine. Astfel, potrivit indicatorului Lzsn, doar la urechile a 200 de persoane, adică mai puţin de 1% din populaţia Constanţei, ajunge zgomotul maxim acceptat, sau chiar este depăşit. Pe timpul nopţii, numărul urcă la 2.000 de persoane. Autovehiculele produc un disconfort ridicat în rândul a 700 de persoane, pentru că se înregistrează nivelul maxim acceptat de zgomot, iar pe perioada nopţii - 2.600 de oameni.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp