Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
19:22 01 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Legislatia intareste autoritatea administratorului de bloc

ro

22 Sep, 2003 00:00 1362 Marime text

Un act normativ necunoscut, dar despre care se vorbeste mult

Principalele obligatii prevad asigurarea managementului financiar si de proprietate al asociatiei

Pana nu demult, responsabilitatile administratorului de bloc, precum si calificarea acestuia nu erau reglementate prin lege. Tocmai de aceea, din cauza lipsei de calificare, existau o serie de probleme si de nereguli in cadrul asociatiilor de proprietari. Potrivit Hotararii Guvernamentale 400/2003, referitoare la normele metodologice privind organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari, administratorului ii revin o serie de responsabilitati in conformitate cu articolul 19 din acest act normativ. Astfel, administratorul, persoana fizica, poate fi desemnat dintre membrii asociatiei de proprietari sau dintre alte persoane ce detin cunostinte profesionale sau au experienta necesara in domeniu si, totodata, poate fi angajat si pe functia de contabil daca indeplineste conditiile prevazute in statut si in normele metodologice. Potrivit aceluiasi act normativ, asociatia de proprietari angajeaza administratorul si contabilul, persoane fizice, pe baza de contract individual de munca sau de conventie civila de prestari servicii, care prevede drepturile si obligatiile fiecareia dintre parti, stabilite prin negociere. Pentru reparatii si pentru alte activitati de intretinere, administratorul, tinand cont de cost, timp de executie si calitate, propune comitetului executiv, spre analiza si aprobare, agenti economici care satisfac cerintele in vederea executarii lucrarilor, conform legilor existente. Potrivit actului normativ, pentru functionarea centralelor termice care apartin asociatiei de proprietari sau se afla in administrarea acestora, pot fi angajati fochisti si alte persoane prin contract individual de munca sau prin conventie civila de prestari servicii sau poate fi delegat un agent economic specializat. Durata si valoarea contractului individual de munca si a conventiei civile de prestari servicii, sarcinile, drepturile si obligatiile se stabilesc prin negocieri intre parti, cu respectarea prevederilor legale. Potrivit HG 400/2003, administratorul, persoana fizica sau juridica, are numeroase atributii. Astfel, asigura managementul financiar al asociatiei de proprietari prin gestiunea bunurilor si fondurilor banesti, intocmirea listelor lunare de plata, incasarea, in locuri specifice, a cotelor de contributie a proprietarilor la cheltuielile curente ale asociatiei de proprietari, efectuarea platilor si incasarilor, sesizarea comitetului executiv in vederea somarii restantierilor si aplicarea procedurii de recuperare a restantelor cu penalizarile aferente, calcularea si incasarea penalizarilor conform sistemului aprobat de adunarea generala a asociatiei de proprietari. Administratorul are obligatia de a asigura managementul financiar al asociatiei si prin actualizarea, daca este cazul, cu avizul comitetului executiv, a fondului de rulment, intocmirea si pastrarea evidentelor contabile si a registrelor asociatiei, specifice managementului financiar, verificarea sau avizarea indexului contoarelor de retea aferente mai multor asociatii, controlul facturarii corecte a consumurilor in functie de indexul contoarelor de bloc sau al contoarelor individuale si verificarea existentei contractelor intre persoanele juridice, membre ale asociatiei de proprietari si furnizorii de servicii (apa, gaze, energie electrica si termica, salubrizare etc.). Potrivit actului normativ, administratorul are obligatia de a asigura managementul de proprietate al asociatiei de proprietari prin urmarirea comportarii in timp a constructiei pe toata durata contractului, intocmirea fiselor tehnice periodice cu privire la starea cladirii si a instalatiilor acesteia, raspunderea fata de functionarea si integritatea elementelor proprietatii comune, fata de mijloacele materiale ale asociatiei si de utilizarea in bune conditii a acestora, procurarea mijloacelor materiale necesare pentru intretinerea si reparatiile curente ale elementelor din proprietatea comuna si infiintarea comitetului executiv si luarea masurilor necesare pentru efectuarea la timp si eficient a lucrarilor de intretinere si reparatii. Tot administratorul este cel care trebuie sa verifice existenta contractelor de inchiriere incheiate intre asociatie si persoane fizice sau juridice care, la data constituirii acesteia, folosesc spatii sau elemente din proprietatea comuna, sa supravegheze executia lucrarilor de reparatii si intretinere si sa participe la receptia lor, consemnand finalizarea acestora, si sa asigure efectuarea de plati corespunzatoare stadiului lucrarilor, sa controleze personalul angajat de asociatie pentru curatenie, incarcarea si evacuarea gunoiului menajer si alte activitati cu privire la indeplinirea obligatiilor contractuale si, in caz de incalcare a acestora, sa sesizeze comitetul executiv, sa asigure cunoasterea si respectarea regulilor de locuit in condominiu si sa efectueze verificari in vederea inlaturarii deficientelor aparute la instalatiile de folosinta comuna si a eliminarii pierderilor care determina cresterea nejustificata a cheltuielilor asociatiei. Pe langa toate aceste obligatii prevazute in HG 400/2003, administratorul trebuie sa indeplineasca orice alte obligatii prevazute de legislatia in vigoare.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii