Noi reglementari cu privire la munca in strainatate
Noi reglementari cu privire la munca in strainatateSe incearca o mai buna protejare a celor care lucreaza peste hotare pentru evitarea fraudelor
Se incearca eliminarea de pe piata a firmelor fantoma de plasare a fortei de munca * Pentru a desfasura activitatea de mediere a angajarii cetatenilor romani in strainatate, agentii de ocupare a fortei de munca trebuie sa indeplineasca o serie de conditii * Cei in cauza trebuie sa aiba incheiate contracte cu oferte ferme de locuri de munca cu persoane juridice si organizatii patronale din strainatate * O alta obligatie este inregistrarea la Inspectoratul Teritorial de Munca al Judetului Constanta
Guvernul a adoptat recent o Ordonanta de Urgenta care cuprinde o serie de modificari si completari la Legea 156/2000, privind protectia cetatenilor romani care lucreaza in strainatate, astfel incat sa le fie asigurata o protectie sociala corespunzatoare. Noile reglementari vizeaza si o imbunatatire a activitatii agentiilor de ocupare a fortei de munca. Astfel, au fost abrogate prevederile referitoare la acreditarea agentiilor de ocupare a fortei de munca de catre Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale. Pentru a desfasura activitatea de mediere a angajarii cetatenilor romani in strainatate, agentii de ocupare a fortei de munca trebuie sa indeplineasca o serie de conditii. Astfel, ei trebuie sa dispuna de un spatiu si de dotari necesare pentru buna desfasurare a activitatii, trebuie sa aiba incadrat personal cu experienta in domeniul fortei de munca, sa dispuna de o banca de date care sa cuprinda ofertele si solicitarile de locuri de munca in strainatate, informatii referitoare la conditiile de ocupare a acestora si la calificarile si aptitudinile solicitantilor aflati in evidenta. De asemenea, cei care desfasoara astfel de activitati trebuie sa aiba incheiate contracte de oferte ferme de locuri de munca cu persoane juridice si organizatii patronale din strainatate si sa fie inregistrati la Inspectoratul Teritorial de Munca al Judetului Constanta. Contractele incheiate cu angajatorii straini trebuie sa contina, in mod explicit, durata contractului si numarul de locuri pentru care acesta se incheie, natura si durata angajarii, conditiile de angajare, de incetare a acesteia si de reangajare. Mai trebuie mentionata asigurarea medicala a angajatilor romani, similara cu cea a cetatenilor din tara primitoare, modul in care se acorda despagubiri angajatilor romani in cazul accidentelor de munca, al bolilor profesionale sau al decesului, ca si obligatiile angajatilor romani in strainatate. Aceste elemente trebuie sa se regaseasca si in contractele individuale de munca incheiate intre cetatenii romani si angajatorii straini. In tara, cetatenii respectivi beneficiaza de prestatiile acordate de sistemul asigurarilor sociale de sanatate, sistemul asigurarilor pentru somaj sau sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, daca, in temeiul contractelor de angajare incheiate, platesc organelor competente din Romania contributiile corespunzatoare stabilite pe baza declaratiilor privind veniturile lunare realizate in strainatate. Maria Petrica, inspector sef adjunct in cadrul ITM, a declarat ca se asteapta noile norme pentru a se trece la o evidenta a tuturor agentiilor de plasare a fortei de munca in strainatate. "Pana in acest moment, inregistrarea se facea la nivel de minister. Noile reglementari reprezinta un avantaj pentru cei in cauza intrucat nu mai sunt obligati sa se deplaseze pana in capitala pentru a fi luati in evidenta, ci inregistrarea se va face la nivel local".Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp