Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
14:22 02 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Prima de casare, mica afacere a romanilor fara bani

ro

29 Jan, 2005 00:00 913 Marime text

Potrivit ultimelor stiri emise de Ministerul Mediului, din martie toti cei care detin masini mai vechi de 12 ani se vor putea prezenta la REMAT pentru a intra in posesia bonurilor in valoare de 30 milioane lei * Prin program sunt puse la dispozitie 450 miliarde de lei pentru anul acesta, care vor ajunge doar pentru 15.000 de romani, normele de aplicare urmand a fi validate de minister in urmatoarele 30 de zile # Piata de tranzactionare a masinilor vechi a inregistrat un teren ascendent din partea proprietarilor de masini vechi care sunt dispusi sa-si vanda antichitatile * Pentru ca suma acordata din Fondul de Mediu nu ajunge decat pentru 15.000 de proprietari, exista riscul ca cei care le-au cumparat sperand sa mai scoata niste bani pentru un avans mai mare sa mai ramana cu ele in garaje inca un an

Odata cu aparitia Ordonantei 99/2004, privind reinnoirea parcului national auto prin acordarea primei de casare pentru autoturismele romanesti mai vechi de 12 ani, si mai nou si cele de import, romanul, mai evreu decat evreul insusi in asemenea situatii, a inceput sa evalueze posibilitatea de a obtine profit. Fiecare posesor de autoturisme autohtone sau de import a inceput sa-si vada cu alti ochi rablele de altadata, acum adevarate bijuterii de valorificat. Proprietarii de Dacii vechi s-au impartit in doua categorii: pe de o parte, cei care chiar au de gand sa beneficieze de aceasta oportunitate pentru a plati un avans din costul total al unui autovehicul nou pe care l-ar putea achita mai apoi. De cealalta parte, sunt acei proprietari care nu dispun si nici nu vor dispune de banii necesari pentru a completa costul achizitionarii unei masini noi, dar care in alte conditii nu ar fi reusit sa-si valorifice posesiunile sub nici o alta forma tocmai din cauza vechimii acestora, chiar daca ar fi fost in stare de functionare. Conditia necesara si suficienta pentru ca o asemenea antichitate sa intre in cursa pentru obtinerea primei de asigurare este sa aiba toate componentele esentiale din fabricatie. Odata ce actul normativ in forma sa initiala preciza ca autoturismele care vor fi casate contra primei de asigurare pot sa nu fie functionale, dar trebuie sa aiba motor, sasiu, caroserie, tren de rulare, catalizator sau echipamente electronice de gestionare a functiilor vehiculului, daca este cazul, multi s-au dovedit interesati de aceasta ocazie. Si astfel a picat mica ciupeala din dezmembrarea acestor rable si vinderea lor pe bucati, dovedindu-se mai buna valorificarea lor catre alte persoane care au bani sa plateasca o masina noua, chiar si in rate sau leasing. Ca urmare, primul efect pe care l-a avut aparitia acestui normativ a fost inmultirea anunturilor de vanzari auto in cotidienele locale si centrale, referitoare la autoturisme mai vechi de 12 ani, in stare de functionare sau nu, cu preturi care variaza intre 450 si 1000 de dolari. Exemplele sunt multiple: "Vand Dacie 1310, an de fabricatie 1988, pret 800 de euro" sau "Vand Dacie 1300, din anul 1970, stare buna, gaz omologat, 450 de euro" si alte asemenea anunturi. Motivatiile, de cele mai multe ori exprimate la contactare, de respectivii proprietari sunt de genul: "Vreau domnule s-o vand ca mi-am cumparat intre timp alta" ori pur si simplu: "Domnule, ma chinui s-o vand de un an si n-am gasit cumparator. Acum sper sa gasesc ca tot da statul prime de casare si asa castig si eu si vreunul care mai are bani sa puna sa-si ia una noua!". Mecanismul micii afaceri este extrem de simplu: castig si eu banii pe care ii cer, cu atat mai putini cu cat masina este cat mai veche, mai salveaza si cel care are intentia sa primeasca prima de casare niste bani cu care poate plati un avans mai mare la achizitionarea in rate a noii masini. Mai sunt bineinteles si proprietari de vechituri care au ridicat pretul, desi poate inainte le-ar fi vandut chiar cu mai putin, numai pentru a scapa de ele, insa daca te pricepi, poti negocia un pret mai bun.

Pile si relatii la unitatile de casare

Potrivit ultimelor stiri emise de Ministerul Mediului, din martie, toti cei care detin masini mai vechi de 12 ani se vor putea prezenta la REMAT pentru a intra in posesia bonurilor in valoare de 30 milioane lei. Acestea vor putea fi folosite la achizitionarea unui autoturism nou de la producator sau importator validat. Prin program sunt puse la dispozitie 450 miliarde de lei pentru anul acesta, care vor ajunge doar pentru 15.000 de romani, normele de aplicare urmand a fi validate de minister in urmatoarele 30 de zile. In normele de aplicare va fi publicata si lista REMAT-urilor care vor primi masini spre casare in cadrul programului. Solicitantul va trebui sa se prezinte la unitatea respectiva cu intreaga documentatie a autoturismului, urmand ca dupa verificarea datelor inscrise in cartea tehnica sa primeasca un bon valoric de 30 de milioane lei. Se poate opta pentru orice forma de achizitie: cash, credit sau leasing. Programul pentru 2005 se va incheia pe 30 noiembrie, iar dupa aceasta data taloanele nu vor mai fi admise. In conditiile in care in acest an doar 15.000 de autoturisme vor fi casate, exista pericolul ca o parte dintre cei care au cumparat de la terti masini in vederea obtinerii primei de casare sa ramana cu ele in garaj sau in parcare, principiul obtinerii celor 30 de milioane lansat fiind: "Primul sosit, primul servit". 15.000 de prime de casare impartite la 41 inseamna 365,8 masini alocate in mod egal pe judet in parte, in conditiile in care in fiecare judet exista unitati REMAT. Acest program de reinnoire a parcului national auto va da nastere, ca orice program care implica bani din bugetele nationale, Fondul de Mediu reprezentand el insusi un astfel de buget realizat din taxe platite de agentii economici, unei filiere de cunostinte si relatii de pus in functiune pentru a fi printre primii serviti. Pentru cei care nu pornesc decat cu speranta ca vor primi cele 30 de milioane de lei, exista riscul sa fi investit niste bani, care vor fi blocati pana la anul, in fier vechi, cand poate va mai exista o transa de prime de casare. Singurii care vor avea de castigat, poate, in acest an, vor fi cei care au scapat de autoturismele vechi vandute altora.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii