Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
02:28 23 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Registrele de evidenta ale salariatilor provoaca haos la ITM

ro

15 May, 2003 00:00 1615 Marime text

Incercare esuata de reducere a birocratiei

Introducerea noilor registre nu a provocat decat dezordine si haos in organizarea Inspectoratului Teritorial de Munca * Pentru agentii economici nu a insemnat decat bani cheltuiti si pierdere de timp * Cladirea ITM este de-a dreptul luata cu asalt de miile de angajatori grabiti sa isi inregistreze registrele * In zilele special destinate, la parterul institutiei, pur si simplu, nu se poate arunca un ac din cauza imbulzelii * Pana in prezent, numai 6.000 din cele 25.000 de firme active din Constanta si-au inregistrat registrele * "In fiecare zi vin in jur de 100, 200 sau chiar 300 de agenti economici pentru inregistrarea acestor documente", a declarat Tiberiu Plesu, inspector sef in cadrul ITM * Cel putin in momentul de fata, introducerea noilor registre este departe de a elimina birocratia, putandu-se spune ca nu face altceva decat sa incurce mersul si asa greoi al lucrurilor

O vorba veche spune ca socoteala de acasa nu se potriveste cu cea din targ, si aceasta expresie poate fi folosita cu succes in aproape orice domeniu de activitate. O asemenea situatie s-a dovedit a fi si introducerea pe piata a registrelor de evidenta a salariatilor, care vor inlocui, incepand cu luna ianuarie 2004, cartile de munca ale angajatilor. Masura, introdusa prin noul Cod al Muncii, s-a dorit a fi o incercare de diminuare a birocratiei, insa rezultatul a fost ceva diametral opus. Nu se stie, deocamdata, cum se vor desfasura lucrurile pe viitor, insa, in momentul de fata, introducerea noilor registre nu a provocat decat dezordine si haos in organizarea Inspectoratului Teritorial de Munca, iar pentru agentii economici nu a insemnat decat bani cheltuiti si pierdere de timp.Una din cele mai importante prevederi ale noului Cod al Muncii o reprezinta introducerea registrului general de evidenta a salariatilor. Dupa cum stipuleaza noul Cod, fiecare angajator are obligatia de a infiinta un registru general de evidenta a tuturor salariatilor. Registrul general de evidenta a salariatilor trebuie inregistrat in prealabil la sediul Inspectoratului Teritorial de Munca (ITM) Constanta, incepand cu data respectiva registrul in cauza devenind document oficial. In momentul de inceput, cand despre registrele de evidenta a salariatilor nu se vorbea decat ca despre ceva in perspectiva, ideea parea de-a dreptul benefica. "Prin aceasta masura se spera sa se elimine birocratia in domeniu, intrucat patronii nu vor trebui sa mai faca aceste interminabile drumuri la Inspectoratul Teritorial de Munca (ITM) pentru orice modificare a contractului de munca", declara, la vremea respectiva, Maria Petrica, inspector sef adjunct in cadrul ITM. "Aceste registre vor cuprinde toate activitatile salariatilor, de la incadrare si pana la incetarea acesteia", a adaugat inspectorul. Realitatea ulterioara s-a dovedit a fi insa departe de aceste preconizari.

Aglomeratie, scandal si... birocratie

In momentul de fata, cladirea ITM a fost de-a dreptul luata cu asalt de miile de agenti economici grabiti sa isi inregistreze registrele. O prima faza a fost constatata la inceputul lunii aprilie, cand aceste documente nu puteau fi achizitionate decat de la sediul ITM, angajatorii calcandu-se, la propriu, in picioare in dorinta de a intra in posesia unui asemenea document. Datorita imbulzelii si agitatiei nemaipomenite care impiedicau buna desfasurare a activitatii in cadrul institutiei, s-a hotarat ca registrele sa nu mai fie comercializate in cadrul ITM, ci de la unitatile specializate in comercializarea de imprimate tipizate. Masura nu a reusit insa sa descongestioneze atmosfera, intrucat, desi angajatorii achizitionau registrele din alta parte, continuau sa dea navala la ITM pentru a le putea inregistra. Astfel incat, in zilele special destinate acestui lucru, la parterul institutiei, pur si simplu, nu se poate arunca un ac din cauza imbulzelii, iar la sfarsitul programului angajatii ITM nu stiu cum sa faca sa isi revina. Si problema nu se incheie aici.

Intre 200 si 300 zilnic

Fiecare agent economic trebuie sa cumpere un astfel de registru si sa numeroteze toate filele. Cei mai inciudati sunt cei care au numai 1-2 angajati, pentru acestia trebuind sa cumpere un registru, la fel ca marile societati cu sute de angajati. Dupa numerotare, registrul trebuie inregistrat la ITM, unde ramane timp de cateva zile, pana cand este stampilat pe fiecare fila cu parafa inspectoratului si este inregistrat cu un numar de ordine. Aceasta operatiune dureaza cateva zile, iar in momentul de fata, angajatii ITM sunt efectiv invadati de aceste dosare, toate birourile fiind pline de aceste documente, aranjate frumos in teancuri pe birouri, de-a lungul peretilor sau oriunde este un spatiu cat de mic. Termenul limita de inregistrare a registrelor este 14 mai, insa, in conditiile in care, pana in prezent, numai 6.000 din cele 25.000 de firme active si-au inregistrat registrele, se poate afirma ca aceasta situatie se va prelungi fara un termen precis. "In fiecare zi vin in jur de 100, 200 sau chiar 300 de agenti economici pentru inregistrarea acestor documente", ne-a declarat si Tiberiu Plesu, inspector sef in cadrul ITM. Completarea defectuoasa a registrelor va atrage dupa sine aplicarea unor amenzi usturatoare. Pastrarea registrului se face la domiciliul sau la sediul angajatorului, acesta fiind obligat sa il puna la dispozitia inspectorului de munca sau a oricarei alte autoritati care il solicita, in conditiile legii. In cazul incetarii activitatii angajatorului, registrul general de evidenta a salariatilor se depune la autoritatea publica competenta unde a fost inregistrat. Metodologia de intocmire a registrului general de evidenta a salariatilor, inregistrarile care se efectueaza, precum si orice alte elemente in legatura cu intocmirea acestora se stabilesc prin hotarare a Guvernului. Se pare astfel ca, cel putin in momentul de fata, introducerea noilor registre este departe de a elimina birocratia, putandu-se spune ca nu face altceva decat sa incurce mersul si asa greoi al lucrurilor.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii