Comisariatul Judeţean
pentru Protecţia Consumatorilor Constanţa (CJPC) a desfăşurat, în perioada 1 -
5 februarie, o acţiune tematică de verificare a respectării prevederilor legale
privind protecţia consumatorilor la service-urile auto. Rezultatul a fost unul
dezastruos. Din cei 22 de operatori economici verificaţi, cu puncte de lucru pe
raza judeţului Constanţa, au fost amendaţi 18. Aceştia au de scos din buzunare,
din cauza neregulilor depistate de comisarii CJPC Constanţa, 42.500 lei.
Potrivit directorului-coordonator adjunct, Dionisie Culeţu, principalele
deficienţe au constat în lipsa listei cu tarifele practicate pentru serviciile
oferite, sau afişarea acesteia însă fără toate taxele incluse precum şi
neacordarea garanţiei la lucrarea executată. În plus, multe service-uri au fost
sancţionate şi deoarece în devizul de lucrări nu erau menţionate toate datele
necesare, şi anume descrierea precisă a lucrărilor care urmau a fi efectuate,
costul manoperei, lista pieselor de schimb necesare, termenul de reparaţie şi
durata de valabilitate a devizului. De altfel, pe nota de reparaţie care i se
dă proprietarului maşinii, în momentul în care acesta o lasă în service trebuie
să se regăsească atât antetul societăţii, data, identitatea clientului, cât şi
modelul autovehiculului şi kilometrajul, natura exactă a reparaţiilor de
efectuat, costul probabil al acestor intervenţii, precum şi durata cât
autovehiculul rămâne în service. Mulţi clienţi nu cunosc acest aspect şi, cum
s-a constatat şi în urma controlului, nici operatorii economici nu îl respectă.
La CJPC Constanţa au existat nenumărate reclamaţii referitoare la faptul că
autovehiculele erau scoase de proprietari din service cu kilometri mai mulţi la
bord. Totuşi, deoarece în nota de reparaţie nu era bifat şi acest aspect,
comisarii nu au putut lua nici o măsură. De aceea Dionisie Culeţu a menţionat
ieri, când a avut loc şi „consilierea operatorilor economici privind
prevederile legale la prestarea serviciilor de reparare şi întreţinere a
autovehiculelor prin service-urile auto" că doar aşa se poate demonstra că
personalul service-ului a folosit maşina, şi ulterior să fie sancţionat.
De cealaltă parte,
operatorii economici prezenţi la această consiliere au avut, la rândul lor, mai
multe probleme de ridicat. Se pare că unul dintre aspectele care îi nemulţumesc
cel mai mult este referitor la relaţia pe care o au cu societăţile de
asigurări, care de foarte multe ori întârzie cu plăţile. De aceea au propus
organizarea unei întâlniri la care să participe reprezentanţii CJPC Constanţa,
ai societăţilor de asigurări şi ai unităţilor în care se efectuează repararea
autovehiculelor, pentru a se ajunge la o mai bună colaborare.