Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
11:22 24 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Sistem de monitoring integrat al litoralului Marii Negre

ro

21 Sep, 2004 00:00 1280 Marime text

Se va monitoriza zona cuprinsa intre Midia si Vama Veche * Aceasta supraveghere are loc in cadrul unui proiect Phare, intitulat "Monitoringul integrat al litoralului romanesc intre Midia si Vama Veche" * Sistemul cuprinde o retea de patru balize autonome pentru monitorizarea mediului marin, o retea de patru statii situate pe uscat si un sistem de telecomunicatii care sa lege elementele anterioare cu Centrul Operational al Directiei Apelor "Dobrogea - Litoral" * Pentru montarea si punerea in functiune a balizelor si a statiilor de pe uscat echipa formata din specialisti italieni si salariati ai DADL a avut nevoie de trei saptamani, ritmul de lucru fiind de 12 ore zilnic # Pentru interventiile ce se vor face la balize se vor utiliza, pentru transportul pe uscat, un autoturism Land Rover Defender si o barca rapida gonflabila, pentru transportul pe apa * Balizele de mediu sunt dotate cu un detector pentru poluarea cu hidrocarburi

Proiectul Phare CBC "Monitoringul integrat al litoralului romanesc intre Midia si Vama Veche" a fost initiat ca urmare a necesitatii de obtinere a datelor indicative ale unor modificari in starea de calitate a apei marine in timp real, fapt ce conduce la cresterea capacitatii de reactie a factorilor decizionali. Astfel, s-a decis imbunatatirea actualului sistem de monitorizare bazat pe trei elemente principale, respectiv o retea de patru balize autonome pentru monitorizarea mediului marin, o retea de patru statii situate pe uscat (constructii) avand scopuri legate de telecomunicatii (transfer de date), depozitare a echipamentului, esantionarea apei, precum si masuratori si analize de laborator preliminare si un sistem de telecomunicatii care sa lege elementele anterioare cu Centrul Operational al Directiei Apelor "Dobrogea - Litoral" din Constanta. Sistemul functioneaza avand la baza monitorizarea operationala si automata utilizand masuratorile obtinute de la balize in cadrul unei baze de monitorizare de supraveghere, prin efectuarea si utilizarea masuratorilor facute la fata locului. Masuratorile in-situ vor fi efectuate cu regularitate, utilizand o ambarcatiune gonflabila rapida si/sau vasul de cercetare si depoluare, in lungul unor sectiuni transversale, definite prin intermediul echipamentului de masurare portabil. Masuratorile obtinute de la balize sunt transferate, prin intermediul celor patru statii situate pe uscat, in timp aproape real, catre Centrul Operational situat la sediul DADL. Esantioanele colectate in-situ vor fi pregatite in cadrul statiilor situate pe uscat pentru analize ulterioare, care vor fi efectuate in laboratorul Directiei Apelor "Dobrogea - Litoral". Aceste statii vor fi utilizate si ca statii intermediare pentru transferul de date si depozitarea echipamentului.

Detectarea poluarii cu hidrocarburi

Pentru montarea si punerea in functiune a balizelor si a statiilor de pe uscat, o echipa formata din specialisti italieni si salariati ai DADL a lucrat timp de trei saptamani cate 12 ore pe zi. Pentru amplasamentul balizelor si al statiilor fixe au fost stabilite patru locatii, respectiv Edighiol, Constanta, Venus si Vama Veche. Balizele au stabilitate verticala, pentru a optimiza calitatea masuratorilor, fiind prevazute cu sursa de energie prin intermediul bateriilor cu incarcare solara, cu reflectoare radar corespunzatoare si cu o antena pentru a fi conectate la sistemul de comunicatii GSM transmisie de date. Sistemul de asigurare si ancorare al balizelor permite pozitionarea la adancimi cuprinse intre 10 si 70 m. Echipamentul hardware instalat pe baliza faciliteaza furnizarea datelor brute, cat si a celor prelucrate preliminar la bord si controlul de la distanta, de pe uscat, pentru modificarea parametrilor sistemului prin intermediul componentei software corespunzatoare. Balizele de mediu sunt echipate cu senzori pentru a monitoriza temperatura apei marii, conductivitatea apei marii, clorofila - a si oxigenul dizolvat. De asemenea, ele sunt dotate cu un detector pentru poluarea cu hidrocarburi. Principiul de functionare a detectorului se bazeaza pe spectrofotometrie si este insotit de un soft special, care genereaza un semnal de alarma la contaminarea cu hidrocarburi predefinite. Detectorul are autonomie de functionare si poate fi utilizat 24 ore pe zi chiar si in conditii meteorologice dificile. In dreptul fiecarei statii automate de pe mare este amplasata o statie pe uscat, care preia datele transmise de pe mare, le prelucreaza si le transmite catre dispeceratul DADL. Statiile de monitorizare situate pe uscat sunt amplasate in containere prefabricate. Pentru interventiile ce se vor face la balize se vor utiliza, pentru transportul pe uscat, un autoturism Land Rover Defender si o barca rapida gonflabila, pentru transportul pe apa. Statiile de monitorizare de pe uscat au fiecare in dotare un computer ce este folosit pentru transferul de date catre centrul operational al DADL din Constanta si pentru activitati legate de masuratorile din teren si esantionari. Transferul de date se face automat. La centrul operational al Directiei Apelor din Constanta s-a instalat o alta statie ce este utilizata ca receptor central al datelor transferate de la statiile de monitorizare situate pe uscat. Statiile de pe uscat comunica cu centrul operational al DADL din Constanta prin intermediul unui modem de date telefonic.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii