Ziua în care rugile sunt ascultate Boboteaza, cea de-a 12-a sărbătoare a lumii creştine, marcată cu smerenie la Constanţa
Ziua în care rugile sunt ascultate: Boboteaza, cea de-a 12-a sărbătoare a lumii creştine, marcată cu smerenie
07 Jan, 2016 00:00
ZIUA de Constanta
4577
Marime text



Vitele cu colaci între coarne, „importate“ de IPS Teodosie de pe meleagurile natale?
Slujba de Bobotează a început de dimineață la Catedrala „Sfinții Apostoli Petru și Pavel” din Constanța. După Sfânta Liturghie, procesiunea compusă de carele trase de măgăruși, boi și cai împodobţi, pe care se aflau butoaiele pline cu apă a pornit spre Faleza Cazinoului. Aşa cum se spune și în colinde, animalele aveau pe frunte colaci împletiţi. De altfel obiceiul acesta a venit la Constanţa odată cu IPS Teodosie, fiind unul specific Bucovinei, regiune unde înaltul prelat al Tomisului a văzut lumina Zilei. În Moldova, în special în Bucovina, turtele sunt puse între coarnele vitelor atunci când pornesc la arat. Se spune că aceşti colaci trebuie să fie rotunzi precum Soarele şi Luna.

14 temerari s-au arunccat în apă cu Fiul Domnului

Se spune în popor că aruncarea şi recuperarea crucii din apă la sărbătoarea Botezului Domnului, simbolizează intrarea şi ieşirea lui Hristos din apa Iordanului. Iar întrecerea tinerilor în a scoate cât mai repede crucea din apă are că temei faptul că Hristos a ieşit de „îndată“ din apă (pentru că El nu avea păcate, nu avea ce să mărturisească şi de aceea nu trebuia să rămână mai mult timp în Iordan).
Nu se aruncă o simplă cruce, ci una sfinţită, care poartă în ea tainic puterea lui Hristos. Astfel, aruncarea crucii în apă are menirea de a înlătura forţele răului, dar nu trebuie să credem că prin acest act apa devine aghiasmă. Pentru transformarea apei în aghiasmă există o rânduiala. Dacă apa s-ar putea schimba în aghiasmă doar prin aruncarea crucii în ea, atunci ar fi fost de ajuns că preotul să scufunde doar crucea în vasele cu apă.
Boboteaza – Epifania şi înnoirea omului
Ca orice sărbătoare religioasă, Boboteaza are, şi ea, semnificaţii aparte. Credinţa din popor spune că în această zi se sfinţesc apele pentru ca duhurile rele să fie alungate. De asemenea, aceasta este ziua în care se deschid cerurile, iar rugăciunile sunt ascultate. Boboteaza face parte din suita celor 12 sărbători creştine importante şi este menită să reamintească cele petrecute la apa Iordanului, înainte ca Iisus să păşească în viaţa publică, de aceea Biserica mai numeşte Boboteaza şi „Arătarea Domnului“, „Dumnezeiasca Arătare“ sau „Epifania“,această din urmă denumire provenind din limba greacă şi înseamnând „arătare“, „descoperire“, „revelare“. De fapt, Boboteaza înseamnă înnoirea omului creştin.Credincioşii şi preoţii consideră că apa de la Bobotează are o putere deosebită, pentru că a fost sfinţită printr-o îndoită chemare a Sfântului Duh, iar sfinţirea are loc chiar în ziua în care Mântuitorul s-a botezat în apele Iordanului. Apa sfinţită la biserică în această zi şi luată de credincioşi nu se strică niciodată. Prin agheasmă se înţelege atât apa sfinţită, cât şi slujba pentru sfinţirea ei.
Şi comercianţii au profitat de faptul că s-a strâns lume multă la sărbătoare şi, pe tarabele amplasate în zona Arhiepiscopiei, au vândut busuioc, icoane sau cărţi religioase.
Aleşii locali, printre participanţii de vază

Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii