Constanţa. Fotografie-document Stadionul pe care a jucat Locomotiva PCA când a promovat, în 1954, în Divizia A. Ce se află acum pe locul fostei arene (galerie foto)
Constanţa. Fotografie-document: Stadionul pe care a jucat Locomotiva PCA când a promovat, în 1954, în Divizia
25 Apr, 2019 00:00
ZIUA de Constanta
5732
Marime text
În spaţiul virtual, pe pagina de Facebook „Constanţa Constănţeni“ a apărut o fotografie rară, adevărată „comoară“ pentru iubitorii fotbalului constănţean şi ai Farului: stadionul pe care Locomotiva PCA (precursoarea Farului) a jucat atunci când a promovat Constanţa pentru prima dată în Divizia A, la finele sezonului 1954!
Fotografia este din anul 1967, când stadionul încă mai exista, fiind amplasat în incinta Portului Constanţa, aproape de Poarta 3, lângă pod. După ce a acces în prima ligă a fotbalului românesc, Locomotiva PCA a jucat pe actuala arenă „Gheorghe Hagi“, care s-a mai numit, de-a lungul anilor, „stadionul Nou“, „1 Mai“ sau „Farul“. În prezent, pe amplasamentul fostului stadion se află un depozit de cherestea. Potrivit lui Grigore (Gogu) Cojocaru, una dintre legendele fotbalului constănţean, jucător în echipa Locomotiva PCA promovată în 1954 în Divizia A şi autorul primului gol al Constanţei în prima ligă, stadionul din port a fost construit în anul 1948. Arena avea dotări peste ale celor de până atunci din Constanţa, cu tribună de circa 2.500 de locuri, cu vestiare şi duşuri şi o peluză de pământ de 3.000 de locuri. Arena a fost ridicată de asociaţia PCA, cu concursul Direcţiei Portuare.
Fotografia cu stadionul postată pe pagina „Constanţa Constănţeni“ a fost însoţită şi de o întrebare: „Mai există terenul de fotbal?”. Răspunsurile din partea celor care cunosc istoria zonei nu au încetat să apară: „Nu mai există. Acum acolo sunt depozite de cherestea“, „Terenul este betonat. Erau tractoare şi cherestea pe el cu ceva timp în urmă“, „şi Dacii, Aro la export“, „A fost parcare pentru Daciile de export. Acum este complet schimbat peisajul“. Gogu Cojocaru a fost de mai multe ori pe locul în care era terenul de fotbal, ultima dată în 2011.
Acum în vârstă de 92 de ani, Gogu Cojocaru este o adevărată enciclopedie nu numai a fotbalului, ci şi a sportului constănţean. Cu ajutorul fostului fotbalist, am refăcut povestea Locomotivei PCA, în care nea Gogu a fost direct implicat. Astfel, în anul 1946, din campionatul judeţean a promovat în Divizia B Dezrobirea (echipa sindicatului muncitorilor din Port), iar Marina Militară şi Elpis au acces în Divizia C. Marina Militară nu avea însă posibilităţi financiare, astfel că Petre Ţacu, şeful clubului (un comandor), a predat echipa administraţiei Portului - PCA (Porturi şi Comunicaţii pe Apă). Cojocaru a jucat un an în C cu PCA, cu care a promovat imediat în B, iar în noiembrie 1948 PCA a fuzionat cu Dezrobirea, rezultând Locomotiva PCA, cea care, peste şase ani, avea să ducă în premieră fotbalul constănţean în prima divizie a României.
„Din păcate, din două echipe bune a ieşit una proastă, astfel că peste doar un an, în 1949, Locomotiva PCA a retrogradat, ajungând în judeţ, pentru că între timp Divizia C se desfiinţase. Ne-am chinuit în campionatul judeţean până în 1953, când am promovat în Divizia B, după ce am câştigat barajul. În B am stat un an, iar în 1954, după ce ne-am clasat pe locul întâi, am promovat pentru prima dată în Divizia A. Mai încercaseră acest lucru şi Victoria Constanţa, în 1936, şi Dezrobirea, în 1948, dar ambele au eşuat, ratând barajele”, a precizat Gogu Cojocaru. Echipa cu care Locomotiva PCA a promovat în Divizia A, cu antrenorul Ion Troancă la timonă, a fost: Nebela - Doicescu, Zlotea, Marcu - Tatomir, Jarnea - Neli Ispas, Gogu Cojocaru - Vultur, Sever, Cristof. Sistemul de joc era 3-2-2-3, celebrul W - M, iar Gogu Cojocaru evolua ca inter stânga.
Pentru promovarea în premieră a Locomotivei PCA în Divizia A, jucătorii constănţeni au primit câte 150 de lei (sumă nu foarte mare atunci), un pulover de ski şi bocanci de ski, echipamente nefolositoare fotbalului, făcute cadou probabil de un suporter.
Sursa foto: 1 - Dan Şambra; galerie - ZIUA de Constanţa
Citeşte şi:
Istoria sportului constănţean / Fotbal (XXIII) Primul stadion din Constanţa a fost construit acum aproape 110 ani
O poveste cu deţinuţi şi cu un industriaş grec, născută în Gropile lui Ouatu Ce se afla pe locul actualului stadion „Farul” în urmă cu peste 60 de ani (galerie foto+document)
Fotografia este din anul 1967, când stadionul încă mai exista, fiind amplasat în incinta Portului Constanţa, aproape de Poarta 3, lângă pod. După ce a acces în prima ligă a fotbalului românesc, Locomotiva PCA a jucat pe actuala arenă „Gheorghe Hagi“, care s-a mai numit, de-a lungul anilor, „stadionul Nou“, „1 Mai“ sau „Farul“. În prezent, pe amplasamentul fostului stadion se află un depozit de cherestea. Potrivit lui Grigore (Gogu) Cojocaru, una dintre legendele fotbalului constănţean, jucător în echipa Locomotiva PCA promovată în 1954 în Divizia A şi autorul primului gol al Constanţei în prima ligă, stadionul din port a fost construit în anul 1948. Arena avea dotări peste ale celor de până atunci din Constanţa, cu tribună de circa 2.500 de locuri, cu vestiare şi duşuri şi o peluză de pământ de 3.000 de locuri. Arena a fost ridicată de asociaţia PCA, cu concursul Direcţiei Portuare.
Peisaj complet schimbat
Fotografia cu stadionul postată pe pagina „Constanţa Constănţeni“ a fost însoţită şi de o întrebare: „Mai există terenul de fotbal?”. Răspunsurile din partea celor care cunosc istoria zonei nu au încetat să apară: „Nu mai există. Acum acolo sunt depozite de cherestea“, „Terenul este betonat. Erau tractoare şi cherestea pe el cu ceva timp în urmă“, „şi Dacii, Aro la export“, „A fost parcare pentru Daciile de export. Acum este complet schimbat peisajul“. Gogu Cojocaru a fost de mai multe ori pe locul în care era terenul de fotbal, ultima dată în 2011.
Pe urmele Locomotivei PCA
Acum în vârstă de 92 de ani, Gogu Cojocaru este o adevărată enciclopedie nu numai a fotbalului, ci şi a sportului constănţean. Cu ajutorul fostului fotbalist, am refăcut povestea Locomotivei PCA, în care nea Gogu a fost direct implicat. Astfel, în anul 1946, din campionatul judeţean a promovat în Divizia B Dezrobirea (echipa sindicatului muncitorilor din Port), iar Marina Militară şi Elpis au acces în Divizia C. Marina Militară nu avea însă posibilităţi financiare, astfel că Petre Ţacu, şeful clubului (un comandor), a predat echipa administraţiei Portului - PCA (Porturi şi Comunicaţii pe Apă). Cojocaru a jucat un an în C cu PCA, cu care a promovat imediat în B, iar în noiembrie 1948 PCA a fuzionat cu Dezrobirea, rezultând Locomotiva PCA, cea care, peste şase ani, avea să ducă în premieră fotbalul constănţean în prima divizie a României.
„Din două echipe bune a ieşit una proastă“
„Din păcate, din două echipe bune a ieşit una proastă, astfel că peste doar un an, în 1949, Locomotiva PCA a retrogradat, ajungând în judeţ, pentru că între timp Divizia C se desfiinţase. Ne-am chinuit în campionatul judeţean până în 1953, când am promovat în Divizia B, după ce am câştigat barajul. În B am stat un an, iar în 1954, după ce ne-am clasat pe locul întâi, am promovat pentru prima dată în Divizia A. Mai încercaseră acest lucru şi Victoria Constanţa, în 1936, şi Dezrobirea, în 1948, dar ambele au eşuat, ratând barajele”, a precizat Gogu Cojocaru. Echipa cu care Locomotiva PCA a promovat în Divizia A, cu antrenorul Ion Troancă la timonă, a fost: Nebela - Doicescu, Zlotea, Marcu - Tatomir, Jarnea - Neli Ispas, Gogu Cojocaru - Vultur, Sever, Cristof. Sistemul de joc era 3-2-2-3, celebrul W - M, iar Gogu Cojocaru evolua ca inter stânga.
Prima de promovare
Pentru promovarea în premieră a Locomotivei PCA în Divizia A, jucătorii constănţeni au primit câte 150 de lei (sumă nu foarte mare atunci), un pulover de ski şi bocanci de ski, echipamente nefolositoare fotbalului, făcute cadou probabil de un suporter.
Sursa foto: 1 - Dan Şambra; galerie - ZIUA de Constanţa
Citeşte şi:
Istoria sportului constănţean / Fotbal (XXIII) Primul stadion din Constanţa a fost construit acum aproape 110 ani
O poveste cu deţinuţi şi cu un industriaş grec, născută în Gropile lui Ouatu Ce se afla pe locul actualului stadion „Farul” în urmă cu peste 60 de ani (galerie foto+document)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii