Navomodelismul, un sport al artistilor
Navomodelismul, un sport al artistilor# Machetele, care reusesc sa incante de la copii la persoane mature, sunt expuse de dimineata pana seara la Muzeul de Arta * Campionatul National de navomodelism este un concurs de traditie in Romania si se desfasoara din 1953 * Absolut orice model trebuie sa fie obligatoriu o replica la scara a unei nave reale * Din pacate, volumul de munca depus de catre sportivi nu este recompensat intotdeauna la valoarea reala, un campion mondial sau european trecand de multe ori peste acest aspect in favoarea marii sale pasiuni
Muzeul de Arta din Constanta gazduieste in aceasta perioada un concurs - expozitie de exceptie, o competitie in care migala si "ochiul" se impletesc in mod fericit pentru a crea machete de nave. Modelele, care reusesc sa incante de la copii la persoane mature, expuse de dimineata pana seara, sunt "pazite" cu sfintenie de catre doi oameni pasionati, care nu pregeta sa ofere informatii celor interesati. Dan Lucian este presedintele Comisiei de Navomodelism, precum si vicepresedinte al federatiei de specialitate si a venit tocmai de la Timisoara pentru a se ocupa de aceasta competitie, alaturi de prietenul sau, constanteanul Nicolae Malescu, membru in biroul federal si sportiv al clubului Farul Constanta. Campionatul National de navomodelism este un concurs de traditie in Romania si se desfasoara din 1953. Incepand cu anul 1990, acesta se desfasoara numai la Constanta, oras care a "dat" campioni mondiali si europeni la aceasta disciplina. Ii putem enumera aici pe Corneliu Costiniuc, Romeo Andrei, Zoltan Sipos sau Daniel Enescu. Cu totii sunt pregatiti de catre antrenorul Petrica Vasile. Pe langa Farul Constanta, la editia din acest an mai participa cluburile SC Bacau, CSTA Suceava, CSM Timisoara, Sportul Studentesc, Palatul Copiilor Timisoara si Palatul Copiilor Sibiu. Sunt expuse 128 de modele, impartite in sapte subclase de concurs, toate facand parte din clasa C. Astfel, vizitatorul poate vedea la Muzeul de Arta nave cu vele (clasa C1), nave cu motor (clasa C2), diorame sau sectiuni de nava (clasa C3), miniaturi (clasa C4), nave in sticla (clasa C5), nave din componente plastice (clasa C6) si nave din hartie (clasa C7). Intrand in amanunte cu Dan Lucian am aflat ca pentru crearea unui navomodel este nevoie de o munca extraordinar de grea si de migaloasa, totul fiind atent analizat de o comisie formata din cinci arbitri. Absolut orice macheta trebuie sa fie obligatoriu o replica la scara a unei nave reale. Apoi, exista mai multe criterii de selectie si notare, cum ar fi modul de executie, impresia generala, volumul de munca sau concordanta cu nava reala. Vicepresedintele FRN ne-a mai spus de asemenea ca arbitrii sunt extrem de exigenti, practic orice detaliu cantarind enorm la nota finala. Sistemul de notare este relativ simplu, cei cinci arbitri acordand puncte pentru fiecare criteriu de selectie. Acestea se aduna, se face o medie si se stabileste punctajul final. Concurentii care primesc intre 85 si 90 de puncte castiga medalia de bronz, cei cu note intre 90 si 95 sunt medaliati cu argint, iar cine se incadreaza intre 95 si 100 cucereste aurul si devine implicit campion national. Discutand ceva mai neoficial cu interlocutorii, am mai aflat ca din pacate, volumul de munca depus de catre sportivi nu este recompensat intotdeauna la valoarea reala si ca un campion mondial sau european trece de multe ori peste acest aspect in favoarea marii sale pasiuni. Insa nu de putine ori se intampla ca modelul premiat sa fie vandut sub pret, asta din pricina pietei slabe din Romania, si revandut in strainatate pe o suma chiar si de zece ori mai mare. Exista la Muzeul de Arta nave de o frumusete rara, detaliile impresionandu-te sincer, asa ca ocazia de a vizita chiar si pentru o jumatate de ora acest regal al maiestriei nu trebuie nicidecum ratata.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp