Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
22:21 18 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Secretarul de stat Ionel Minea, la CN APM Constanţa „Ministerul Transporturilor este un punct de sprijin în dezvoltarea porturilor navale şi maritime“ (galerie foto)

ro

26 Apr, 2018 00:00 3800 Marime text
Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa (CN APMC) şi Constanţa Port Business Association au organizat ieri conferinţa cu tema „Dreptul portuar. Drept intern şi dreptul UE. Politica integrată a UE privind dezvoltarea şi modernizarea porturilor“. Evenimentul a fost găzduit de CN APM SA, Gara Maritimă, fiind organizat în colaborare cu Editura Universul Juridic, Academia de Ştiinţe Juridice - ASJR, Secţia de drept internaţional şi de drept comparat şi Revista Română de Drept Maritim.
 
Evenimentul a reunit factorii de decizie importanţi implicaţi în domeniul transporturilor maritime şi fluviale, reprezentanţi notabili ai Corpului profesional al avocaţilor din România, cât şi remarcabili reprezentanţi ai mediului academic, contribuind astfel la identificarea cadrului legislativ aplicabil proiectelor privind dezvoltarea şi modernizarea porturilor.
 
Printre cei prezenţi la conferinţă s-au numărat: Ionel Minea, secretar de stat în Ministerul Transporturilor; prof. univ. dr. Marin Voicu, preşedintele Secţiei de drept internaţional şi de drept comparat a Academiei de Ştiinţe Juridice, fost judecător CEDO, Nicolae Dan Tivilichi, directorul general al CN Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa, Decebal Făgădău, primarul municipiului Constanţa, dar şi numeroşi conferenţiari.
 
„Mă bucur că această conferinţă are loc în Portul Constanţa şi că putem dezbate, alături de importanţi membri ai lumii academice, avocaţi şi specialişti, problemele legate de legislaţia europeană şi de adaptarea celei naţionale la regulamentele Comisiei Europene din domeniul portuar“, a declarat, la startul conferinţei, Nicolae Dan Tivilichi, directorul general al CN Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa.
 
Ionel Minea, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, a precizat că noul cadru legislativ intern oferă reglementări clare privind exploatarea, menţinerea şi dezvoltarea infrastructurii portuare. Mai mult, oficialul de la Ministerul Transporturilor a ţinut să sublinieze că Guvernul susţine dezvoltarea porturilor maritime şi navale. „Porturile susţin mobilitatea industriei, creează locuri de muncă, susţinând regiunea. Ministerul Transporturilor este un punct de sprijin în dezvoltarea porturilor navale şi maritime“, a menţionat Ionel Minea.
 
La rândul său, primarul municipiului Constanţa, Decebal Făgădău, le-a spus celor prezenţi că îşi doreşte ca asemenea evenimente să aibă loc mai des.
 
Prof. univ. dr. Marin Voicu, preşedintele Secţiei de drept internaţional şi de drept comparat a Academiei de Ştiinţe Juridice, fost judecător CEDO, a subliniat importanţa Portului Constanţa de-a lungul istoriei, etapele principale în construcţia şi dezvoltarea acestuia. „Această întâlnire este una de atenţionare, de punere în temă în legătură cu regulamentul Comisiei Europene privind dezvoltarea portuară“, a punctat prof. univ. dr. Marin Voicu.
 
Cu acest prilej, a fost lansat volumul „Porturile maritime şi fluviale. Drept intern şi dreptul Uniunii Europene“ (Editura Universul Juridic, 2018), semnat de profesorul univ. dr. Marin Voicu. Totodată, a fost prezentat studiul UNCTAD - 2017 privind „Transporturile maritime şi porturile în 2016“.

 
Tematica evenimentului a vizat:
- Noul cadru normativ intern - 2017 privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile, utilizarea infrastructurii de transport naval aparţinând domeniului public, precum şi desfăşurarea activităţilor de transport naval în porturi şi în căi navigabile interioare;
- Perspective şi dimensiuni ale dezvoltării şi modernizării portuare în România;
- Politica integrată a UE privind dezvoltarea şi modernizarea porturilor maritime şi fluviale. Principalele Regulamente şi Directive;
- Regulamentul UE nr. 2017/352 al PE şi al Consiliului din 15.02.2017 (J.O. - UE din 3.03.2017) de stabilire a unui cadru privind furnizarea de servicii portuare şi a normelor comune relative la transparenţa financiară a porturilor. Efectul direct şi aplicarea imediată, fără transpunerea maritimă în dreptul intern. Principalele consecinţe şi măsurile/corecţiile necesare în plan legislativ, administrativ şi jurisprudenţial;
- Comunicări ale Comisiei Europene: „Porturile: un motor al creşterii economiei“, aplicabilă concomitent cu Regulamentul 2017/352 şi adoptată la 23.05.2013; „Actul privind piaţa unică II - Împreună pentru o nouă creştere“ din 3.10.2012. Comisia a reamintit că atractivitatea transportului maritim depinde de disponibilitatea, eficienţa şi fiabilitatea serviciilor portuare şi de necesitatea de a aborda chestiunile referitoare la transparenţa finanţării din fonduri publice şi a taxelor portuare, precum şi de eforturile de simplificare administrativă în porturi şi de a revizui restricţiile privind furnizarea de servicii în porturi;
- Dreptul Portuar în Europa şi în România. Necesitatea codificării, integrării/armonizării şi stabilităţii legislative;
- Strategii şi proiecte de dezvoltare şi modernizare a porturilor maritime europene. Exemple de porturi maritime şi fluviale din UE;

- Un exemplu european de codificare: „Codul porturilor maritime - 2016“, Franţa.
 
La conferinţă au fost susţinute următoarele comunicări: „Particularităţi ale impactului Regulamentului UE 2017/352 şi ale noii reglementări - Legea nr. 235/2017 în viaţa portuară, în dezvoltarea şi modernizarea porturilor“, prezentată de Viorel Panait, preşedintele Patronatului Portuar Constanţa; „Proiecte şi acţiuni ale managementului Portului Maritim Constanţa, în contextul Politicii integrate a UE privind dezvoltarea şi modernizarea porturilor“, prezentată de Nicolae Dan Tivilichi, directorul general al CN APM Constanţa; „Studiu privind porturile maritime ale lumii în 2016 (elaborat în 2017 de UNCTAD-ONU)” şi „Un exemplu European de codificare: «Codul porturilor maritime»“, 2016, Franţa, prezentate de prof. univ. dr. Marin Voicu; „Coremar“ - „Starea şi proiectele privind pilotajul şi remorcajul portuar“, prezentată de comandantul Laurenţiu Mironescu; „Jurisprudenţă judiciară şi arbitrală privind litigii portuare. Soluţii de principiu“, prezentate de avocatul Maria Veriotti; precum şi multe altele.
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii