Procurorii Anticorupţie, Nicuşor Constantinescu şi RAJA Cum a început dosarul şefului Consiliului Judeţean Constanţa (14)
Procurorii Anticorupţie, Nicuşor Constantinescu şi RAJA: Cum a început dosarul şefului Consiliului Judeţean
08 Aug, 2013 00:00
ZIUA de Constanta
1768
Marime text
Acuzat de procurorii anticorupţie că ar fi cauzat un prejudiciu de circa 1.000.000 de euro în dauna reţelei judeţene de apă, dar achitat de două ori de instanţele constănţene, preşedintele Consiliului Judeţean Constanţa a fost protagonistul unui proces care a durat aproximativ patru ani şi jumătate. ZIUA de Constanţa vă prezintă acum, pe baza documentelor oficiale puse la dispoziţie de magistraţi, întregul curs al dosarului în instanţă, începând de la actul de acuzare propriu-zis şi culminând cu hotărârile de achitare. Menţionăm că achitările au fost pronunţate în baza faptului că acuzaţiile aduse de procurori nu se susţin, pentru că presupusei fapte a lui Nicuşor Constantinescu îi lipseşte unul dintre elementele constitutive.
În motivarea Judecătoriei Constanţa se arată că, potrivit „prevederilor Contractului de Implementare încheiat la 16.06.2003, între Oficiul de Plăţi şi Contractare Phare (OPCP), Consiliul Judeţean Constanţa (în calitate de Beneficiar Local - BL) şi CC Constanţa (în calitate de Beneficiarul Final - BF), CJC avea drepturi şi obligaţii constând în: Art. 4.2.4 - obligaţiile sale asumate prin prezentul contract sunt obligaţii directe numai ale BL şi nu reprezintă, direct sau indirect, obligaţii ale Statului Român; Art. 7.2.1 - va sprijini Beneficiarul Final să îndeplinească condiţiile necesare pentru iniţierea şi executarea lucrărilor, îşi va asuma răspunderea pentru emiterea în timp util a aprobărilor, autorizaţiilor de construire, permise şi licenţe; Art. 7.2.2 - va sprijini Beneficiarul Final pentru îndeplinirea obligaţiilor de plată ale acestuia, în conformitate cu prevederile art. 11 din prezentul Contract; Art. 7.2.4 - va supraveghea îndeplinirea obligaţiilor Beneficiarului Final şi va lua măsurile necesare în cazul în care acesta nu îşi îndeplineşte obligaţiile; Art. 11.13 - de a include (aloca), în propriul buget, necondiţionat şi irevocabil, fondurile necesare îndeplinirii obligaţiilor de plată ale Beneficiarului Final; Art. 18.2 - răspunzător pentru orice prejudiciu cauzat prin încălcarea oricărei obligaţii care îi revine prin prezentul Contract“. Mai mult decât atât, magistraţii susţin că „realizarea obiectivului de investiţii Conducte de descărcare în mare pentru staţiile de epurare Constanţa Nord şi Eforie Sud (Contract B), parte din Măsura «Reabilitarea reţelei de canalizare şi a facilităţilor de epurare a apelor uzate în scopul protejării Mării Negre şi a zonei litorale Constanţa», s-a făcut prin încheierea Contractului IXXX nr. 00/RO/00/P/PE/003-05 între Serviciul Central de Finanţare şi Contracte, din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, în calitate de Angajator, şi SC XXXX SA, cu sediul social în Atena - Grecia, în calitate de Contractant“.
Circumstanţe relevante
„Clauzele contractuale au stabilit că Beneficiar este CC Constanţa, iar cofinanţator este CJC şi Delegaţia Comisiei Europene la Bucureşti, în numele CE. S-a convenit şi stabilit că din contract fac parte dispoziţiile Contractului de Implementare şi condiţiile generale şi particulare contractuale (Cartea Galbenă). Preţul contractului a fost convenit la valoarea de 18.859.446,09 Euro asigurat din fonduri ISPA în procent de 78,053% şi din fondurile Consiliului Judeţean Constanţa în procent de 21,847%, ce erau disponibile cu începere din anul 2006. Plăţile se efectuau în Euro în contul Contractantului, cererile se trimiteau Beneficiarului Final şi se plăteau de Angajator. Condiţiile Generale şi Particulare Contractuale (Cartea Galbenă) stipulează: Instrucţiunile Inginerului - acesta poate da instrucţiuni către contractor necesare executării lucrărilor şi remedierea defecţiunilor. Pe de altă parte, conform subclauzei contractuale 3.5., Inginerul are abilitarea de a aproba şi hotărî unele probleme, cu consultarea ambelor părţi, în scopul ajungerii Ia acord. În caz de lipsă a acordului, Inginerul ia o hotărâre conformă clauzelor contractuale cu luarea tuturor circumstanţelor relevante“, potrivit Judecătoriei Constanţa.
Într-o ediţie viitoare, ZIUA de Constanţa va continua prezentarea motivării pronunţării Judecătoriei Constanţa în dosarul cauzei.
În motivarea Judecătoriei Constanţa se arată că, potrivit „prevederilor Contractului de Implementare încheiat la 16.06.2003, între Oficiul de Plăţi şi Contractare Phare (OPCP), Consiliul Judeţean Constanţa (în calitate de Beneficiar Local - BL) şi CC Constanţa (în calitate de Beneficiarul Final - BF), CJC avea drepturi şi obligaţii constând în: Art. 4.2.4 - obligaţiile sale asumate prin prezentul contract sunt obligaţii directe numai ale BL şi nu reprezintă, direct sau indirect, obligaţii ale Statului Român; Art. 7.2.1 - va sprijini Beneficiarul Final să îndeplinească condiţiile necesare pentru iniţierea şi executarea lucrărilor, îşi va asuma răspunderea pentru emiterea în timp util a aprobărilor, autorizaţiilor de construire, permise şi licenţe; Art. 7.2.2 - va sprijini Beneficiarul Final pentru îndeplinirea obligaţiilor de plată ale acestuia, în conformitate cu prevederile art. 11 din prezentul Contract; Art. 7.2.4 - va supraveghea îndeplinirea obligaţiilor Beneficiarului Final şi va lua măsurile necesare în cazul în care acesta nu îşi îndeplineşte obligaţiile; Art. 11.13 - de a include (aloca), în propriul buget, necondiţionat şi irevocabil, fondurile necesare îndeplinirii obligaţiilor de plată ale Beneficiarului Final; Art. 18.2 - răspunzător pentru orice prejudiciu cauzat prin încălcarea oricărei obligaţii care îi revine prin prezentul Contract“. Mai mult decât atât, magistraţii susţin că „realizarea obiectivului de investiţii Conducte de descărcare în mare pentru staţiile de epurare Constanţa Nord şi Eforie Sud (Contract B), parte din Măsura «Reabilitarea reţelei de canalizare şi a facilităţilor de epurare a apelor uzate în scopul protejării Mării Negre şi a zonei litorale Constanţa», s-a făcut prin încheierea Contractului IXXX nr. 00/RO/00/P/PE/003-05 între Serviciul Central de Finanţare şi Contracte, din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, în calitate de Angajator, şi SC XXXX SA, cu sediul social în Atena - Grecia, în calitate de Contractant“.
Circumstanţe relevante
„Clauzele contractuale au stabilit că Beneficiar este CC Constanţa, iar cofinanţator este CJC şi Delegaţia Comisiei Europene la Bucureşti, în numele CE. S-a convenit şi stabilit că din contract fac parte dispoziţiile Contractului de Implementare şi condiţiile generale şi particulare contractuale (Cartea Galbenă). Preţul contractului a fost convenit la valoarea de 18.859.446,09 Euro asigurat din fonduri ISPA în procent de 78,053% şi din fondurile Consiliului Judeţean Constanţa în procent de 21,847%, ce erau disponibile cu începere din anul 2006. Plăţile se efectuau în Euro în contul Contractantului, cererile se trimiteau Beneficiarului Final şi se plăteau de Angajator. Condiţiile Generale şi Particulare Contractuale (Cartea Galbenă) stipulează: Instrucţiunile Inginerului - acesta poate da instrucţiuni către contractor necesare executării lucrărilor şi remedierea defecţiunilor. Pe de altă parte, conform subclauzei contractuale 3.5., Inginerul are abilitarea de a aproba şi hotărî unele probleme, cu consultarea ambelor părţi, în scopul ajungerii Ia acord. În caz de lipsă a acordului, Inginerul ia o hotărâre conformă clauzelor contractuale cu luarea tuturor circumstanţelor relevante“, potrivit Judecătoriei Constanţa.
Într-o ediţie viitoare, ZIUA de Constanţa va continua prezentarea motivării pronunţării Judecătoriei Constanţa în dosarul cauzei.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii