Procurorii Anticorupţie, Nicuşor Constantinescu şi RAJA Cum a început dosarul şefului Consiliului Judeţean Constanţa (24)
Procurorii Anticorupţie, Nicuşor Constantinescu şi RAJA: Cum a început dosarul şefului Consiliului Judeţean
05 Sep, 2013 00:00
ZIUA de Constanta
2233
Marime text
Acuzat de procurorii anticorupţie că ar fi cauzat un prejudiciu de circa 1.000.000 de euro în dauna reţelei judeţene de apă, dar achitat de două ori de instanţele constănţene, preşedintele Consiliului Judeţean Constanţa a fost protagonistul unui proces care a durat aproximativ patru ani şi jumătate. ZIUA de Constanţa vă prezintă acum, pe baza documentelor oficiale puse la dispoziţie de magistraţi, întregul curs al dosarului în instanţă, începând de la actul de acuzare propriu-zis şi culminând cu hotărârile de achitare. Menţionăm că achitările au fost pronunţate în baza faptului că acuzaţiile aduse de procurori nu se susţin, pentru că presupusei fapte a lui Nicuşor Constantinescu îi lipseşte unul dintre elementele constitutive.
În motivarea Judecătoriei Constanţa se arată că, tot mijloc de probă a fost şi „declaraţia martorului AB (fila 166 vol.I) - xxxxxxxxx la SC CC SA - martorul a menţionat aceleaşi aspectele precum cele relatate de martorul TB în legătură cu modalitatea de decontare a lucrărilor efectuate de către Constructor, precizând că după ce SC CC SA a achitat certificatul intermediar de plată nr. 000, a sesizat Curtea de Conturi pentru a se face verificări în legătură cu persoana responsabilă de cauzarea prejudiciului în patrimoniul SC CC SA”. „Declaraţia martorei PD (fila 167 vol.I) - xxxxx implementare a Măsurii ISPA în cadrul SC CC SA - martora a declarat că, în derularea contractelor încheiate pentru implementarea Măsurii ISPA la Constanţa, în perioada anului 2006, Uniunea Europeană a suspendat efectuarea plăţilor ca urmare a investigării unor reclamaţii de fraudă în derularea acestor contracte. În această perioadă a suspendării plăţilor din fonduri europene, Constructorul a continuat să lucreze şi să emită certificate intermediare de plată, însă s-au înregistrat întârzieri în plata acestora pentru lunile aprilie, mai, iunie, iulie 2006, întrucât CJC nu a virat la timp cota sa de finanţare către OPCP. Martora a mai declarat că Inginerul a stabilit dreptul Constructorului de a primi plata penalităţilor, precum şi prelungirea termenului de execuţie cu 100 de zile. SC CC SA a refuzat iniţial andorsarea certificatului intermediar de plată nr. 000, înaintându-l la OPCP, care însă i-a solicitat să plătească suma respectivă, întrucât prin Acordul de Implementare se stabilea că beneficiarul final suportă costurile neeligibile. Tot martora a precizat că după ce a încetat suspendarea plăţilor de către Uniunea Europeană, atât MF, cât şi CJC au reluat plăţile către Constructor”, conform magistraţilor.
„CJC a achitat certificatele intermediare de plată”
Alt mijloc de probă a fost şi „declaraţia martorului YF (fila 168 vol.I) - xxxxxxxxx al Direcţiei Buget-Finanţe din cadrul CJC”. „Martorul a declarat că între Ministerul Finanţelor Publice, prin OPCP, şi SC ATHENA SA s-a încheiat contractul de execuţie a lucrării, plata lucrărilor fiind asigurată din fondurile europene şi din fondurile CJC (21,9% din valoarea contractului). În anul 2006, în perioada ianuarie - mai, CJC a achitat certificatele intermediare de plată nr. 10,11,12,13 în valoare totală de 500.000 de euro, în condiţiile în care în bugetul pe anul 2006 fuseseră incluse şi sumele necesare finanţării Măsurii ISPA. Martorul a arătat că în luna xxx 2006, în cadrul unei şedinţe de monitorizare, a aflat despre faptul că Uniunea Europeană a sistat finanţările programului ISPA până la clarificarea unor probleme ca urmare a unor suspiciuni de fraudă. În aceste condiţii, CJC a considerat că sistarea vizează întreaga finanţare şi a hotărât ca, până la clarificarea situaţiei, să nu mai achite contribuţia la acest program, nefiind astfel achitate certificatele intermediare de plată nr. 00-00.
Martorul a mai menţionat că un alt motiv care a condus la neachitarea certificatelor de plată a fost reprezentat de dificultăţile financiare cauzate de nerealizarea veniturilor conform datelor incluse în buget. Din cauza acestor dificultăţi financiare, CJC, în luna martie 0000, a solicitat OPCP asigurarea cofinanţării pentru anul 2006 din fondul de rezervă al MF, în condiţiile în care CJC a achitat şi suma de 400.000 de euro pentru un alt contract aferent implementării Măsurii ISPA care se referea Ia refacerea reţelei de canalizare a municipiului Constanta. Martorul a mai menţionat că, în toată această perioadă, CJC a primit notificări din partea OPCP pentru neplata celor patru certificate intermediare de plată. Martorul a declarat că atunci când OPCP a anunţat că Uniunea Europeană a reluat finanţarea, CJC a dispus plata celor patru certificate”, conform motivării Judecătoriei Constanţa.
Într-o ediţie viitoare, ZIUA de Constanţa va continua prezentarea motivării pronunţării Judecătoriei Constanţa în dosarul cauzei.
În motivarea Judecătoriei Constanţa se arată că, tot mijloc de probă a fost şi „declaraţia martorului AB (fila 166 vol.I) - xxxxxxxxx la SC CC SA - martorul a menţionat aceleaşi aspectele precum cele relatate de martorul TB în legătură cu modalitatea de decontare a lucrărilor efectuate de către Constructor, precizând că după ce SC CC SA a achitat certificatul intermediar de plată nr. 000, a sesizat Curtea de Conturi pentru a se face verificări în legătură cu persoana responsabilă de cauzarea prejudiciului în patrimoniul SC CC SA”. „Declaraţia martorei PD (fila 167 vol.I) - xxxxx implementare a Măsurii ISPA în cadrul SC CC SA - martora a declarat că, în derularea contractelor încheiate pentru implementarea Măsurii ISPA la Constanţa, în perioada anului 2006, Uniunea Europeană a suspendat efectuarea plăţilor ca urmare a investigării unor reclamaţii de fraudă în derularea acestor contracte. În această perioadă a suspendării plăţilor din fonduri europene, Constructorul a continuat să lucreze şi să emită certificate intermediare de plată, însă s-au înregistrat întârzieri în plata acestora pentru lunile aprilie, mai, iunie, iulie 2006, întrucât CJC nu a virat la timp cota sa de finanţare către OPCP. Martora a mai declarat că Inginerul a stabilit dreptul Constructorului de a primi plata penalităţilor, precum şi prelungirea termenului de execuţie cu 100 de zile. SC CC SA a refuzat iniţial andorsarea certificatului intermediar de plată nr. 000, înaintându-l la OPCP, care însă i-a solicitat să plătească suma respectivă, întrucât prin Acordul de Implementare se stabilea că beneficiarul final suportă costurile neeligibile. Tot martora a precizat că după ce a încetat suspendarea plăţilor de către Uniunea Europeană, atât MF, cât şi CJC au reluat plăţile către Constructor”, conform magistraţilor.
„CJC a achitat certificatele intermediare de plată”
Alt mijloc de probă a fost şi „declaraţia martorului YF (fila 168 vol.I) - xxxxxxxxx al Direcţiei Buget-Finanţe din cadrul CJC”. „Martorul a declarat că între Ministerul Finanţelor Publice, prin OPCP, şi SC ATHENA SA s-a încheiat contractul de execuţie a lucrării, plata lucrărilor fiind asigurată din fondurile europene şi din fondurile CJC (21,9% din valoarea contractului). În anul 2006, în perioada ianuarie - mai, CJC a achitat certificatele intermediare de plată nr. 10,11,12,13 în valoare totală de 500.000 de euro, în condiţiile în care în bugetul pe anul 2006 fuseseră incluse şi sumele necesare finanţării Măsurii ISPA. Martorul a arătat că în luna xxx 2006, în cadrul unei şedinţe de monitorizare, a aflat despre faptul că Uniunea Europeană a sistat finanţările programului ISPA până la clarificarea unor probleme ca urmare a unor suspiciuni de fraudă. În aceste condiţii, CJC a considerat că sistarea vizează întreaga finanţare şi a hotărât ca, până la clarificarea situaţiei, să nu mai achite contribuţia la acest program, nefiind astfel achitate certificatele intermediare de plată nr. 00-00.
Martorul a mai menţionat că un alt motiv care a condus la neachitarea certificatelor de plată a fost reprezentat de dificultăţile financiare cauzate de nerealizarea veniturilor conform datelor incluse în buget. Din cauza acestor dificultăţi financiare, CJC, în luna martie 0000, a solicitat OPCP asigurarea cofinanţării pentru anul 2006 din fondul de rezervă al MF, în condiţiile în care CJC a achitat şi suma de 400.000 de euro pentru un alt contract aferent implementării Măsurii ISPA care se referea Ia refacerea reţelei de canalizare a municipiului Constanta. Martorul a mai menţionat că, în toată această perioadă, CJC a primit notificări din partea OPCP pentru neplata celor patru certificate intermediare de plată. Martorul a declarat că atunci când OPCP a anunţat că Uniunea Europeană a reluat finanţarea, CJC a dispus plata celor patru certificate”, conform motivării Judecătoriei Constanţa.
Într-o ediţie viitoare, ZIUA de Constanţa va continua prezentarea motivării pronunţării Judecătoriei Constanţa în dosarul cauzei.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii