#citeșteDobrogea 130 de ani de la nașterea sculptorului Cornel Medrea
#citeșteDobrogea: 130 de ani de la nașterea sculptorului Cornel Medrea
07 Mar, 2018 00:00
ZIUA de Constanta
4468
Marime text
Născut pe 8 martie 1888, în comuna Miercurea Sibiului, sculptorul și profesorul de sculptură Cornel Medrea a lăsat moștenire Constanței numeroase lucrări ce au înnobilat cu precădere stațiunea Mamaia, majoritatea hotelurilor fiind „identificate“, cu ani în urmă, de operele în piatră ale acestui artist român.
Provenind dintr-o familie originară din comuna Galda de Jos, după studiile liceale la Alba Iulia și la Școala de Arte și Meserii din Zlatna, Medrea urmează Școala de Arte Decorative din Budapesta (între 1909 și 1912), unde a lucrat cu sculptorul György Zala. Între anii 1912 și 1913 a întreprins călătorii în diverse țări europene, vizitând muzeele de arte plastice.
Din 1914, participă la Saloanele Oficiale din București, la expozițiile grupărilor „Tinerimea artistică“, „Arta română“ etc. Expune la Bienala din Veneția (în anii 1928, 1938, 1956 și 1958) și în cadrul multor manifestări artistice din străinătate.
Între anii 1939 și 1964 a fost profesor de sculptură la Academia de Arte Frumoase din București (respectiv Institutul „Nicolae Grigorescu“). În anul 1955 a fost ales membru corespondent al Academiei Române.
Cornel Medrea a practicat toate genurile sculpturii, cultivând forme pline, robuste, având ca ideal simplitatea realității. Portretele, seriile de maternități, evocările istorice (Dragoș Vodă și Zimbrul), reprezentările alegorice (Atlas, Pescarii, Victorie) converg spre manifestarea unei plenitudini, a unui optimism bazat pe afirmarea imaginii umane.
„Medrea a lăsat o operă imensă ce abia încape într-un muzeu. Orișiunde te întâlnești cu ea, o remarci: ea exprimă noblețea și grandoarea ce îi erau proprii lui“, afirma pictorul Corneliu Baba, un alt mare artist român.
Din păcate, transformările pe care stațiunea Mamaia le-a cunoscut în ultimii ani au avut ca rezultat distrugerea multora dintre lucrările semnate de Cornel Medrea. Spre exemplu, în faţa hotelului Ovidiu se afla statuia din bronz intitulată „Primăvara“, tot din bronz era şi „Fata cu lotus“, din faţa hotelului Sulina, în dreptul hotelului Select se găsea lucrarea „Maternitate“, în fața restaurantului Doina era amplasată lucrarea „Sirena şi delfinul“, în faţa restaurantului Victoria se afla statuia în piatră intitulată „Prietenie“, iar între hotelurile Flora şi Ovidius - un grup sculptural denumit „Ritm“.
Mai târziu, în faţa hotelurilor Central şi Palas sunt amplasate două lucrări: „Fată la mare“ şi „În soare“, iar în 1962, când a fost dat în folosință hotelul Parc, în faţa întregului complex, așezată într-un bazin cu apă, a fost amplasată statuia din bronz intitulată „La baie“.
Rămân însă posterității celebrele grupuri statuare de pe faleza Cazinoului - „Pescarii“, respectiv din faţa Muzeului de Artă - „Copilul cu broasca“.
Citeşte şi:
InfoSudEst.ro Un monument istoric protejat prin lege zace într-o cârciumă din stațiunea lui Mazăre! - TRAFIC CU OPERE DE ARTĂ ÎN CONSTANȚA?! (II)
InfoSudEst Trafic cu opere de artă în Constanța?! (I)
Provenind dintr-o familie originară din comuna Galda de Jos, după studiile liceale la Alba Iulia și la Școala de Arte și Meserii din Zlatna, Medrea urmează Școala de Arte Decorative din Budapesta (între 1909 și 1912), unde a lucrat cu sculptorul György Zala. Între anii 1912 și 1913 a întreprins călătorii în diverse țări europene, vizitând muzeele de arte plastice.
Din 1914, participă la Saloanele Oficiale din București, la expozițiile grupărilor „Tinerimea artistică“, „Arta română“ etc. Expune la Bienala din Veneția (în anii 1928, 1938, 1956 și 1958) și în cadrul multor manifestări artistice din străinătate.
Între anii 1939 și 1964 a fost profesor de sculptură la Academia de Arte Frumoase din București (respectiv Institutul „Nicolae Grigorescu“). În anul 1955 a fost ales membru corespondent al Academiei Române.
Cornel Medrea a practicat toate genurile sculpturii, cultivând forme pline, robuste, având ca ideal simplitatea realității. Portretele, seriile de maternități, evocările istorice (Dragoș Vodă și Zimbrul), reprezentările alegorice (Atlas, Pescarii, Victorie) converg spre manifestarea unei plenitudini, a unui optimism bazat pe afirmarea imaginii umane.
„Medrea a lăsat o operă imensă ce abia încape într-un muzeu. Orișiunde te întâlnești cu ea, o remarci: ea exprimă noblețea și grandoarea ce îi erau proprii lui“, afirma pictorul Corneliu Baba, un alt mare artist român.
Din păcate, transformările pe care stațiunea Mamaia le-a cunoscut în ultimii ani au avut ca rezultat distrugerea multora dintre lucrările semnate de Cornel Medrea. Spre exemplu, în faţa hotelului Ovidiu se afla statuia din bronz intitulată „Primăvara“, tot din bronz era şi „Fata cu lotus“, din faţa hotelului Sulina, în dreptul hotelului Select se găsea lucrarea „Maternitate“, în fața restaurantului Doina era amplasată lucrarea „Sirena şi delfinul“, în faţa restaurantului Victoria se afla statuia în piatră intitulată „Prietenie“, iar între hotelurile Flora şi Ovidius - un grup sculptural denumit „Ritm“.
Mai târziu, în faţa hotelurilor Central şi Palas sunt amplasate două lucrări: „Fată la mare“ şi „În soare“, iar în 1962, când a fost dat în folosință hotelul Parc, în faţa întregului complex, așezată într-un bazin cu apă, a fost amplasată statuia din bronz intitulată „La baie“.
Rămân însă posterității celebrele grupuri statuare de pe faleza Cazinoului - „Pescarii“, respectiv din faţa Muzeului de Artă - „Copilul cu broasca“.
Citeşte şi:
InfoSudEst.ro Un monument istoric protejat prin lege zace într-o cârciumă din stațiunea lui Mazăre! - TRAFIC CU OPERE DE ARTĂ ÎN CONSTANȚA?! (II)
InfoSudEst Trafic cu opere de artă în Constanța?! (I)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii