#citeşteDobrogea 133 de ani de la aprobarea, prin lege, a lucrărilor la Portul Constanţa
#citeşteDobrogea: 133 de ani de la aprobarea, prin lege, a lucrărilor la Portul Constanţa
21 Mar, 2018 00:00
ZIUA de Constanta
3335
Marime text
După reanexarea Dobrogei la România, în 1878, apreciindu-se valoarea Constanţei ca viitor port maritim al ţării, s-au început studiile pentru construirea unui port modern, capabil să deservească economia întregii ţări. Conştienţi că dezvoltarea sa trebuia gândită prin legăturile pe care le avea cu ţara, pentru a servi interesele economice generale, s-a început mai întâi cu construirea podului peste Dunăre şi a celui de peste Borcea.
Până la inaugurarea, în 1895, a podului de la Cernavodă, Parlamentul aproba, la 21 martie 1885, o lege prin care se declarau de utilitate publică lucrările din Portul Constanţa.
În revista Analele Dobrogei, Anul I, nr. 1, (pe care o puteți citi integral în format electronic în Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanța) în articolul „Construcţia şi exploatarea Portului Constanţa“, de ing. E.B. Lazarovici, găsim consemnate primele studii în vederea construirii portului Constanţa datând din anul 1881, de către Sir Charles Hartley, inginerul-şef al Comisiunii europene a Dunării. După proiectul prezentat de acesta şi revăzut de către Franzius, directorul portului Brema, şi Voisin Bey, directorul lucrărilor Canalului Suez, portul trebuia să coste 21.500.000 de lei.
În revista Analele Dobrogei, Anul I, nr. 1, (pe care o puteți citi integral în format electronic în Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanța) în articolul „Construcţia şi exploatarea Portului Constanţa“, de ing. E.B. Lazarovici, găsim consemnate primele studii în vederea construirii portului Constanţa datând din anul 1881, de către Sir Charles Hartley, inginerul-şef al Comisiunii europene a Dunării. După proiectul prezentat de acesta şi revăzut de către Franzius, directorul portului Brema, şi Voisin Bey, directorul lucrărilor Canalului Suez, portul trebuia să coste 21.500.000 de lei.
„Dar abia la 1888 guvernul român a înfiinţat un serviciu special pentru studierea, proiectarea şi executarea lucrărilor portului. Acest serviciu a fost pus sub direcţiunea dlui inspector general I.B. Cantacuzino; iar ca sfătuitor a fost numit Guerard, directorul portului Marsilia“, consemnează Lazarovici în amplul său articol.
Piatra de temelie a viitorului port avea să fie pusă la 16 octombrie 1896, în prezenţa M.S. Regele Carol I, „prin aşezarea cu titanul, pe patul mării, a primului bloc de beton din digul de la larg“, această zi fiind considerată aniversară.
În piatra de temelie a fost depus, de către Regele Carol I, documentul care consfinţea „întemeierea unui port la ţărmurile vechiului Pont Euxin, unde, din veacurile cele mai îndepărtate, comerţul a găsit un loc de adăpost, unde atâtea monumente istorice ne aduc aminte de vechea dominaţie a strămoşilor noştri şi unde s-a sfârşit poetul Ovidiu“.
Inaugurarea oficială avea să aibă loc pe 27 septembrie 1909. În actul comemorativ din 1909 se exprima „nădejdea că Dumnezeu va hărăzi României linişte şi îmbelşugare, ca să putem isprăvi cât mai curând portul întreg, menit să slujească la propăşirea economică a scumpei noastre patrii“.
În acelaşi articol semnat E.B. Lazarovici găsim menţionate cele trei faze prin care au trecut lucrările portului Constanţa până în anul 1916. Prima fază (1895-1900) cuprinde lucrările executate prin intreprindere; a doua fază (1900-1911) cuprinde lucrările executate numai în regie şi a treia fază (1911-1916) cuprinde lucrările executate „unele prin intreprindere, unele în regie prin taşeroni şi altele în regie directă“.
Vă invităm să citiți în Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanța - colecția Analele Dobrogei, în format electronic (PDF)!
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii