#citeşteDobrogea Cauzele scăderii nivelului moral şi cultural al elevilor. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa
#citeşteDobrogea: Cauzele scăderii nivelului moral şi cultural al elevilor. Lucrări din Biblioteca Virtuală
31 May, 2019 00:00
ZIUA de Constanta
2885
Marime text
„Toate-s vechi şi nouă toate”, sună un citat memorabil din „Glossa” lui Mihai Eminescu şi care se potriveşte subiectului pe care vi-l propunem astăzi, în fapt, un fragment dintr-un articol scris de Gh. Carp, profesor la Liceul „Mircea cel Bătrân”, publicat în revista „Analele Dobrogei” nr. 18 din anul 1937, şi care poartă titlul „Observaţiuni asupra psihozei actuale a tineretului şcolar”.
Parcurgând acest fragment, veţi descoperi că generaţia Iphone prezintă aceleaşi „simptome” precum elevul începutului de secol XX, deşi suntem convinşi că tehnologia este vinovată pentru actualele probleme pe care le ridică relaţionarea cu ei.
„Elevii din liceu dinainte de războiu şi cei cari au terminat liceul imediat după războiu aveau un nivel moral şi cultural superior celor de azi. Avem în vedere marea majoritate, nu excepţiile. Constatarea aceasta n-am făcut-o numai noi, ci şi câţiva colegi din Bucureşti, cari au discutat chestiunea la Asociaţia Generală a Profesorilor Secundari.
Elevii de altădată erau mai modeşti, mai supuşi, mai muncitori şi mai ambiţioşi; lucrau mai mult, mai bine şi cu mai mult interes şi spor decât actualii elevi. Colegii tineri, de curând intraţi în învăţământ, nu pot face această comparaţie, dar pot compara munca actualilor elevi cu a lor de altădată.
În afară de aceasta, matricolele se păstrează în arhivele liceelor şi o anchetă statistică n-ar face decât să dovedească cele susţinute de noi. Altă dată elevii din cursul superior al liceului nu numai că nu erau repetenţi, dar erau foarte puţini corigenţi. Camaraderia o înţelegeau grupându-se pentru a se ajuta reciproc la studii, nu numai pentru scopuri distractive şi nepermise cum fac cei de azi.
Profesorii nu găseau cuvinte de laudă pentru unii elevi distinşi, iar nota 10 era prea mică pentru ei. Acum nu mai sunt elevi excepţionali şi rar de tot cei foarte buni, pentru că acum foarte puţini, din ei vor să capete note mai mari de cinci, notă maximă de promovare. O observaţie făcută unui elev din cursul superior era simţită, altădată, mai dureros decât e simţită acum o eliminare. La unii găsim o lipsă totală de interes, care nu se găsea altădată nici măcar în mod excepţional.
Aceiaşi elevi din cursul superior al liceului, lipsiţi de voinţa de a lucra şi de atenţie, când erau în cursul inferior, erau mai atenţi, mai interesaţi şi mai activi. Acelaş copil cu privirea vioaie, cu obrajii plini şi rumeni, interesat şi activ, promovat şi lăudat în cursul inferior îl găsim în cursul superior cu obrajii palizi, cu privirea aiurită şi obosită, distrat, apatic şi indolent şi, ca urmare, corigent şi repetent.
Cauzele scăderii nivelului moral şi cultural al elevilor s-a spus că sunt următoarele: a) Suprapopulaţia claselor, b) Starea materială, c) Moravurile sociale de după războiu, şi d) Influenţele politice, care au pătruns în şcoală dela răsboiu încoace. Recunoaştem că, luate în general şi în parte, cauzele acestea au influenţat şi influenţează spiritul elevilor, dar niciuna din ele nu explică pentruce altădată clasele cele mai bune erau în cursul superior şi acum sunt în cursul inferior. Pentruce aceeaşi elevi au fost buni în cursul inferior, iar în cursul superior sunt foarte slabi şi răi, când normal ar trebui să fie invers, adică aşa cum era altădată? Schimbarea aceasta nu o explică niciuna din cauzele mai sus enumerate.
Suprapopulaţia claselor recunoaştem că e un mare rău, dar ea nu explică această schimbare, pentrucă în cursul superior sunt clase cu numărul de elevi chiar sub limită. Starea materială, în cazul când a fost aceeaşi pentru ambele cursuri, iarăşi nu explică schimbarea. În orice caz, starea materială ar fi valabilă în parte, numai pentru cei cari au sărăcit. Cunoaştem însă cazuri de elevi din cursul superior, ai căror părinţi au falimentat, cari câştigau cu preparaţiile lor ca să-şi poată ajuta familia, iar ei au rămas aceiaşi elevi distinşi, menţinându-şi clasificaţia din timpurile mai bune pentru ei. Influenţele politice mută elevi slabi şi răi dintr-o clasă într-alta, dar dacă au fost aceleaşi pentru ambele cursuri, nici această cauză nu explică totul.
Nici chiar moravurile societăţii postbelice nu explică complet scăderea aceasta, aşa cum o explică starea sanitară a nervilor tineretului şcolar de acum, în comparaţie cu cea a celor de altădată”.
Sursa foto: Imaginea este o ilustrație din cartea „Dobrogea 1878 - 1928. Cincizeci de ani de vieață românească“, disponibilă în Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanța.
Parcurgând acest fragment, veţi descoperi că generaţia Iphone prezintă aceleaşi „simptome” precum elevul începutului de secol XX, deşi suntem convinşi că tehnologia este vinovată pentru actualele probleme pe care le ridică relaţionarea cu ei.
„Elevii din liceu dinainte de războiu şi cei cari au terminat liceul imediat după războiu aveau un nivel moral şi cultural superior celor de azi. Avem în vedere marea majoritate, nu excepţiile. Constatarea aceasta n-am făcut-o numai noi, ci şi câţiva colegi din Bucureşti, cari au discutat chestiunea la Asociaţia Generală a Profesorilor Secundari.
Elevii de altădată erau mai modeşti, mai supuşi, mai muncitori şi mai ambiţioşi; lucrau mai mult, mai bine şi cu mai mult interes şi spor decât actualii elevi. Colegii tineri, de curând intraţi în învăţământ, nu pot face această comparaţie, dar pot compara munca actualilor elevi cu a lor de altădată.
În afară de aceasta, matricolele se păstrează în arhivele liceelor şi o anchetă statistică n-ar face decât să dovedească cele susţinute de noi. Altă dată elevii din cursul superior al liceului nu numai că nu erau repetenţi, dar erau foarte puţini corigenţi. Camaraderia o înţelegeau grupându-se pentru a se ajuta reciproc la studii, nu numai pentru scopuri distractive şi nepermise cum fac cei de azi.
Profesorii nu găseau cuvinte de laudă pentru unii elevi distinşi, iar nota 10 era prea mică pentru ei. Acum nu mai sunt elevi excepţionali şi rar de tot cei foarte buni, pentru că acum foarte puţini, din ei vor să capete note mai mari de cinci, notă maximă de promovare. O observaţie făcută unui elev din cursul superior era simţită, altădată, mai dureros decât e simţită acum o eliminare. La unii găsim o lipsă totală de interes, care nu se găsea altădată nici măcar în mod excepţional.
Aceiaşi elevi din cursul superior al liceului, lipsiţi de voinţa de a lucra şi de atenţie, când erau în cursul inferior, erau mai atenţi, mai interesaţi şi mai activi. Acelaş copil cu privirea vioaie, cu obrajii plini şi rumeni, interesat şi activ, promovat şi lăudat în cursul inferior îl găsim în cursul superior cu obrajii palizi, cu privirea aiurită şi obosită, distrat, apatic şi indolent şi, ca urmare, corigent şi repetent.
Cauzele scăderii nivelului moral şi cultural al elevilor s-a spus că sunt următoarele: a) Suprapopulaţia claselor, b) Starea materială, c) Moravurile sociale de după războiu, şi d) Influenţele politice, care au pătruns în şcoală dela răsboiu încoace. Recunoaştem că, luate în general şi în parte, cauzele acestea au influenţat şi influenţează spiritul elevilor, dar niciuna din ele nu explică pentruce altădată clasele cele mai bune erau în cursul superior şi acum sunt în cursul inferior. Pentruce aceeaşi elevi au fost buni în cursul inferior, iar în cursul superior sunt foarte slabi şi răi, când normal ar trebui să fie invers, adică aşa cum era altădată? Schimbarea aceasta nu o explică niciuna din cauzele mai sus enumerate.
Suprapopulaţia claselor recunoaştem că e un mare rău, dar ea nu explică această schimbare, pentrucă în cursul superior sunt clase cu numărul de elevi chiar sub limită. Starea materială, în cazul când a fost aceeaşi pentru ambele cursuri, iarăşi nu explică schimbarea. În orice caz, starea materială ar fi valabilă în parte, numai pentru cei cari au sărăcit. Cunoaştem însă cazuri de elevi din cursul superior, ai căror părinţi au falimentat, cari câştigau cu preparaţiile lor ca să-şi poată ajuta familia, iar ei au rămas aceiaşi elevi distinşi, menţinându-şi clasificaţia din timpurile mai bune pentru ei. Influenţele politice mută elevi slabi şi răi dintr-o clasă într-alta, dar dacă au fost aceleaşi pentru ambele cursuri, nici această cauză nu explică totul.
Nici chiar moravurile societăţii postbelice nu explică complet scăderea aceasta, aşa cum o explică starea sanitară a nervilor tineretului şcolar de acum, în comparaţie cu cea a celor de altădată”.
Sursa foto: Imaginea este o ilustrație din cartea „Dobrogea 1878 - 1928. Cincizeci de ani de vieață românească“, disponibilă în Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanța.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii